Tankarna på att starta eget har på senare tid väckts hos mig. Har jobbat några år som it-konsult inom systemutveckling. De första åren var jag “anställd konsult” med fast lön. Trivdes bra men hade dåligt betalt och upplevde det mycket svårt att byta uppdrag när man ville. (det kostar ju pengar såklart) Sökte mig vidare för ca 2 år sedan. Redan då gick tankarna kring att starta eget men fick av en händelse kontakt med ett annat konsultbolag. Detta bolag hade då en flexibel lönemodell. De hjälper en att hitta uppdrag och hjälper till att förhandla timpriset. När man väl jobbar så tillfaller drygt 75% av timpriset ner i ens egen pott och resterande 25% går till bolaget. Ur denna pott kan man då sedan betala lön, semester, pension, försäkringar, prylar, spara buffert om man blir utan uppdrag ja allt i princip. Detta upplägg var mycket förmånligare och jag accepterade. Har sedan dess haft 100% beläggning och tagit ut lön till brytpunkt (annars får jag ju skatta extra, men jag kan ta mer), extra pension osv. Så jag har varit nöjd med kompensationen. Men det grämer mig lite att jag i princip jobbar 2h varje dag “gratis” till min arbetsgivare. På ett mer personligt plan så har vi i år både fått barn och skaffat hus så vi har helt andra utgifter nuförtiden, ca 25k i månaden. Jag har ut ca 35k efter skatt och min sambo ca 8k på föräldraledigheten. Går ingen nöd på oss i dagsläget precis och vi har ca 200 000kr i buffert. Har även ca 300 000kr buffert i konsultbolaget som betalas ut om jag slutar (men blir en hel del skatt).
Nåväl jag är inte intresserad av att sälja och tänker därför förlita mig på konsultmäklare, vad jag förstått så brukar dessa ta ca 10% i avgift för detta. Och ärligt talat, jag blir bokstavligt talat spammad på linkedin från diverse rekryterare och uppdragskonsulter så jag tror inte det är ett problem. Sen kanske jag får acceptera lägre arvode när man är egen men jag tänker att det vägs upp av att jag får större del av kakan. Sen kan jag såklart även ta utdelning vilket skulle öka mina inkomster privat en hel del. För att inte säga att jag har ett eget bolag med mitt företags pengar i och inte någon annans.
Så vad är problemet då? Bara kör på hör jag er säga. Är det verkligen så lätt? Min största rädsla är att det inte fungerar alls och att jag står där, kan inte få tag i uppdrag och inte kan försörja min familj. Det andra problemet är konkurrensklausulen enligt nedan hos min nuvarande arbetsgivare:
Mot den här bakgrunden gäller att arbetstagaren under en tid av 6 månader, räknat från anställningens upphörande inte får,
a. direkt eller indirekt bedriva eller medverka i verksamhet som konkurrerar med verksamheten i FÖRETAG X.
b. inleda något samarbete som självständig företagare med företag som är eller har varit kunder hos FÖRETAG X och där arbetstagaren har utfört arbete. Om arbetstagaren bryter mot konkurrensförbudet ska arbetstagaren betala normerat skadestånd motsvarande 10 gånger arbetstagarens månadsinkomst för varje nytt avtalsbrott. Månadsinkomsten beräknas som ett genomsnitt av de belopp som arbetstagaren haft som fast lön, provision, bonus, etc. under det senaste anställningsåret. Arbetstagaren är medveten om att FÖRETAG X i händelse av avtalsbrott kan begära att skiljenämnden bestämmer återkommande vite för det fall arbetstagaren inte självmant upphör att bryta mot konkurrensförbudet.
FÖRETAG X är medveten om att konkurrensförbudet inte gäller om arbetstagaren sägs upp på grund av arbetsbrist.
Vad gäller ersättning under tid då tjänstemannen efter anställningen inte får bedriva konkurrens samt andra regler för tillämpningen av konkurrensklausulen mellan arbetstagaren och FÖRETAG X är parterna överens om att tillämpa de regler som anges i avtalet om användning av konkurrensklausuler i anställningsavtal. Tvist rörande tolkning och tillämpning av detta avtal avgörs av skiljenämnd enligt avtal om skiljedomsregler för skiljenämnden i uppfinnar- och konkurrensklausulstvister.
Jag förstår ju att det inte är tillåtet att stjäla kunder rakt av men av punk 2.a så låter det ju som att jag inte alls kan starta eget på 6 månader? Hur har ni andra gjort? Har sett många tidigare kollegor (åtminstone på Linkedin) som först konsultat i några år och sedan startat eget och fortsatt konsultat mot samma kund. Har andra konsultbolag liknande klausuler? Hur har ni andra hanterat övergången?
Konsultbranschen har varit lite som börsen den senaste åren tills i år, det har bara varit att köpa något så har det gått upp. Skulle säga det samma om konsulter, alla har fått uppdrag - oavsett om dom är duktiga eller inte. Detta är jag övertygad om att det kommer ändras och det ganska snart…
Jag tror fortfarande att pålägget du nu har kan va problematiskt när företaget och du ska gå skilda vägar. Var finns din buffert bokförd någonstans som visar att det faktiskt är dina pengar? Jag kommer följa detta med spänning om du säger upp dig mest pga nyfikenhet. Jag tror att ett sånt avtal bygger på tillit att företaget inte blåser dig!
Konkurrensklausulen innebär att du behöver hitta ett annat företag att konsults på än ditt nuvarande uppdrag. Att gå över till fruktansvärt dåliga konsulttjänster kanske är billigare, men den svängen är verkligen inte en dans på rosor, de är otroligt dåliga (inte alla såklart) på att ge feedback eller berätta hur det ligger till när du söker nya uppdrag, samtidigt pressas dom av de stora bolagen att få ner priserna.
Det absolut bästa är att hitta ha kontakter själv som vet vad du kan och alltid skulle vilja ha in dig i sin organisation. Förfrågningar på linkedin är inget du ska ta seriöst på, ofta dyker dom upp och tror att man ska jobba till mycket lägre timpris än vad du ens skulle kunna tycka är ett dåligt timpris, testa dom och se!
Jovisst är det så, haft många kollegor genom åren som inte har en aning om vad de sysslar med men ändock så öppnar företagen plånböckerna friskt. Har också upplevt att säljare oftast säljer in konsulter som experter men sen kommer det folk som aldrig ens jobbat med tekniken de ska jobba med. Men jag får intrycket av att det är och kommer vara fortsatt stor brist på utvecklare.
Jag vet inte, bolaget känns seriöst, har funnits i många år och har ca ett hundratal anställda. Har blivit försäkrade att det är “våra” pengar och inte deras men ja man vet ju inte förrän man testat. Man kanske borde höja sin lön och skatta lite mer så att man får ut dem.
2.a läser jag som att jag inte alls får arbeta inom konsultbranchen men jag kanske har dålig läsförståelse? Är det ordet konkurrens kanske som jag hänger upp mig på, vad de menar exakt. Om jag nu konsultar mot bolag A och startar eget och konsultar mot bolag B så borde det ju vara ok?
2.b tolkar jag som du, att jag inte kan “stjäla en kund” från bolaget och det tycker jag är rimligt. Ändock har jag som sagt sett kollegor som gjort detta tidigare men andra konsultbolag kanske har annorlunda klausuler?
Saknar erfarenhet där så jag vet inte riktigt. Däremot så vet jag att min nuvarande arbetsgivare också använder konsultmäklare ibland. Har kontakter men inte på ställen där jag vill jobba. Nej men ärligt talat, nätverka är inte min starka sida tyvärr, introvert som ett troll. Det är något jag jobbar på. Såklart bäst att slippa mellanhanden men för mig hade det varit värt det. Varför skulle konsultmäklare vilja ha lågt timpris, det ligger väl i deras intresse att det är så högt som möjligt? Är de dåliga på att förhandla med uppdragsgivarna?
+1 mycket indiska och uk “rekryterare”. Ibland är de dessutom ofta flera led bort. D.v.s. det är inte ens deras sökuppdrag utan de trålar efter folk till en firma som söker folk till en firma som söker folk till den firma som egentligen söker folk. Blir ofta erbjuden att byta uppdrag mot att gå ner till 20-40% av min nuvarande rate, så man blir verkligen sugen att fortsätta diskussionen!
Att ha non-compete är i princip omöjlig att driva igenom mot en anställd som byter arbetsgivare med mindre än att man betalar ut lön under non-compete tiden. Bygger på att alla har rätt att förtjäna sitt uppehälle i Sverige. Att starta eget, direkt konkurrerande företag är en helt annan ball-of-wax och den striden skulle arbetsgivaren med allra största sannolikhet vinna.
Anledningen till att du sett exempel på att folk tagit över befintlig kund beror på flera saker, i slutändan handlar det om arbetsgivaren tycker det är värt att ta striden eller inte. Arbetsgivare med upplägget du har nu har förstås större anledning att “statuera exempel” än någon av konsultjättarna som kanske har en kundrelation de värderar högt och vill värna om genom att inte strida med en för kunden värdefull konsult o.s.v.
Det handlar inte så mycket om att bryta kontraktet, utan mer om relationen. Det finns absolut personer på konsultbolag som kan sätta käppar i hjulet för folk i framtiden, därför gäller det att göra ett snyggt avslut där båda parter blir nöjda. Det är väldigt mycket ankdamm inom IT sektorn iaf inom en och samma region. Men jag skulle starkt avråda från att ta över ett uppdrag hos kund om det inte är förankrat med nuvarande arbetsgivare, oavsett om man skulle kunna bli fälld för det eller inte. Däremot kan man ju förhandla om att fortsätta ge nuvarande arbetsgivare en mindre del mot att du själv är egenkonsult. Men det är en diskussion man får ta.
+1 relationer är allt, så håller med dig. Förklarade mest varför man ibland ser konsulter som startar eget och tar över befintlig kund utan efterföljder.
Spontant låter det som en no brainer att starta eget, givet att du bedömer efterfrågan som stark samt att du har många år kvar i arbetslivet.
Det kommer dock vara tufft, dyka upp nya problem du ej behövt ta itu med tidigare. Men det löser sig!
Gällande konkurrensklausulen tolkar jag det som att du är låst och får sitta på bänken 6 mån. Som flera andra skrivit tidigare rekommenderas inte att sno kunder från tidigare arbetsgivare, bränner broar i onödan. 6 mån går fort så skulle inte se det som ett hinder. Som nybliven förälder hade jag tagit med familjen på en 3-4 månader lång semester för att sedan börja med allvaret. (Nyttja dina 300’)
Förhandla med din nuvarande arbetsgivare? Bra övning om inte annat då mycket av din nya roll kommer handla om förhandling. Som egen är du alltid säljare av dig själv och dina tjänster, även ifall du anlitar någon för att hjälpa till.
Ett förslag skulle vara att du lämnar dina 300’ mot att få börja arbeta direkt. Köper dig fri från klausulen.
En bra relation kan ju rädda en om det visar sig att man inte har ryggen fri. Jag tolkar TS som att han tänkt behålla den goda relationen men också gärna vill ha ryggen fri.
Ja, i de 3-4 konsultbolagskontrakt jag läst så har det funnits.
Någon gång kanske du vill vara föräldraledig en längre tid. Ta det i samband med det.
Först en längre föräldraledighet som avslutas i eget bolag.
Då finns ju tiden att att kolla uppdrag osv.
Jag tänker att definitionen av “verksamhet som konkurrerar” är knäckfrågan. Gäller det även om du tar kunder som FÖRETAG X inte har eller har haft som kunder? Eller tar FÖRETAG X i anspråk även alla potentiella kunder?
Jag tolkar det som att det här står att det ska tillämpas ersättning efter anställning, enligt de regler som anges i avtalet om användningen av konkurrensklausuler i anställningsavtal. Jag vet inte vad det innebär men det kan ju vara värt att kontrollera?
Så här, vad som står i ett konkurrensklausul ska man ta med en nypa salt… Vad jag menar är att du kommer säkert aldrig bli fälld för det, men frågan är om du har råd att betala för att inte bli fälld i en rättegång? Mot ett stort bolag har du förmodligen inte det. Det är ungefär som att du som gående har rätt att gå ut på ett obevakat övergångsställe men räkna inte med att det hjälper när du är överkörd!
Istället så bör man förhandla fram en lösning med arbetsgivaren som båda är nöjda med, men jag tolkar det som att ska dom aktivera klausulen, så ska dom betala din lön under denna tiden också - men i detta fallet då det inte är tal om någon “riktig” anställning, så blir det klurigt… Ett företag kan iaf inte döma ut näringsförbud för dig.
Sen ska man vara medveten om att guldet inte alltid är grönare på andra sidan, det är andra saker du behöver lära dig hantera förutom sälj, ÄVEN via konsultmäklare… Ju fler du har på vägen mellan dig och din uppdragsgivare ju sämre deal är det för dig…
Taget, det är ju just det där “kluriga” man gärna velat ha utrett. Det uppdraget lämnas då helst till någon annans plånbok…
Bäst är såklart att ha en öppen dialog med sin arbetsgivare och komma överrens på den vägen. Som arbetstagare tycker jag däremot det är synd att behöva skriva på dylika klausuler. Om arbetsgivaren sätter sig på tvären så sitter man där med begränsade alternativ.
Som arbetsgivare är det möjligt att jag resonerat annorlunda.
Och en hel drös andra anställda konsulter får för sig att göra samma sak… Min erfarenhet här är att man släpper hellre konsulten i fråga än att tumma på sina marginaler.
Min enda rekommendation till TS, försök göra en “silent exit”, tidigare tips om att ta ledigt en period och att leva på ditt upparbetade bruttosaldo är inte ett dumt förslag alls. Nu vet jag inte hur status är men det kanske går att kombinera med föräldraledighet?
Av svaren att dömma här så är det nog bäst att diskutera saken med min nuvarande arbetsgivare. Vi har en bra relation idag så jag tror säkert att det går att lösa på ett bra sätt, och gör det inte det så blir det nog en silent exit. Bra tips på att jag skulle kunna kombinera ledigheten med föräldraledighet också.
Det kanske låter som att jag tror det är en dans på rosor men så är det inte alls. Farsan är också självföretagare och jobbar betydligt mer än 40h i veckan om man säger så. Det är ju lite vad man gör det till och kanske att vara egen inte alls är min grej, då får jag väl bara söka mig vidare igen. Är ju inte helt fel att skriva att man haft en bolag i sitt CV sen tänker jag.
Ja det var en bra poäng, får nog dubbelkolla mitt anställningsvatal där, kollade lite snabbt men kunde inte se något uppenbart.
Någon som har erfarenhet av att köra eget bolag men som underkonsult via t ex Kvadrat? Något att rekommendera?