Starta eget konsult-AB, bästa sättet att göra övergång?

Är anställd IT-konsult, 14 år på samma företag. Har haft samma kund snart 7 år, de är väldigt nöjda med mig. Är inhyrd som undis då ett annat konsultbolag har ramavtalet denna gången. Sagda konsultbolag har försökt bli av med mig när de tog över, men då sa kunden stopp, så jag fick följa med på det nya ramavtalet.

Jag har länge varit skeptiskt till att starta egen enmansfirma, men saken är den att jag dels inte trivs längre med att vara anställd, och företaget jag anställdes hos för 14 år sedan, är inte detsamma. Jag är i princip den enda som är kvar från den tiden, resten har pensionerat sig, sagt upp sig eller startat eget.

Utmaningen som jag ser det är att jag inte har något vidare kontaktnät, de kunder jag har varit hos som konsult är inte aktuella lägre, mina kontaktpersoner jobbar i många fall inte kvar längre (har kollat upp). Helst hade jag velat fortsätta konsulta hos den kund jag är hos nu, men även om de gärna vill ha kvar mig, oavsett vem de får fakturan från, är jag inte säker på att det bolag som har ramavtalet nu är så sugen på att låta mig fortsätta. De har som jag skrev redan försökt bli av med mig en gång, när de tog över mitt företags ramavtal. Då fick kunden ryta till. Utöver denna kund har jag inga aktuella “leads”.

Dock har en annan konsult startat eget, och han fick stanna kvar och debitera från sitt egna bolag, så det verkar finnas möjligheter ändå…

Jag tror att en ny upphandling är på G till hösten, frågan är om det är någon fördel för mig att stanna kvar tills efter denna upphandling är färdig, eller om jag ska chansa redan nu? Det är ju tre spelare inblandade, kunden, bolaget som har ramavtalet, och mitt bolag som säljer mig som underkonsult. Kanske blir det mitt bolag som får ramavtalet, kanske blir de samma bolag som redan idag har avtalet, och kanske blir det en helt ny spelare som tar hem allting. Finns det något scenario som ni uppfattar är mer eller mindre gynnsamt för mig, om jag säger upp mig och startar eget? Hur börjar gå vidare?

Tacksam för all input och tips!

/H

2 gillningar

Steg ett är absolut att skaffa rätt typ av skor hukar.
Instagram: @konsultdojan

1 gillning

Kolla även eventuella konkurrentklausuler hos nuvarande firma. Jag är också anställd konsult och har för mig att vi inte får ta samma kunder inom 6 månader om man startar eget.

Finns det kanske några konsultmäklare på din ort? Då är inte ett stort kontaktnät riktigt lika viktigt.

Spontant är ju det upplägg du söker väldigt vanligt, det vet du ju redan.
Men att ta steget utan kontakter utöver en endaste kund blir ju klart förknippat med en viss risk. Är du van att sälja? Kan du sälja in dig själv till andra kunder om det kniper? Hur stora marginaler har du att gå utan debiterbar tid ett tag?
Om svaret är att du känner dig bekväm med att torgföra dina kunskaper, och att du har stora marginaler är det väl bara att köra.

Själv jobbar jag numera i industrin men har konsultat en hel del tidigare. Det absolut största hindret för mig i ett “starta egen konsultlåda-scenario” är att jag absolut avskyr, hatar, föraktar och kräks på försäljning. Det passar m a o dåligt med att vara enmanskonsult. :slight_smile:

Hmm måste leta reda på var denna info finns, dock tror jag inte det är något problem i vårat fall då jag är underkonsult, då tar jag ju inte en kund.

/H

Ja det är såklart en viss risk, men det finns konsultmäklare, och det annonseras friskt efter folk med min kompetens, så det borde finnas ett behov på marknaden.

Jag är kort sagt värdelös på att sälja. Har svårt att “överdriva” mina egna kunskaper, är ganska tyst och försynt av mig trivs inte speciellt bra på “säljluncher” osv, detta är långt utanför min komfortzon. Dock får jag väl ta mig i kragen, hålla för näsan och hoppa i på det djupa om jag nu vill vara egen. Svårt att ha kakan och äta den…

Skulle det skita sig går det ju bra att återgå till att vara anställd. Problemet är väl att jag har dålig koll på hur kunder och andra konsultbolag ställer sig till enmanskonsulter. vi kanske är hatade som pesten vad vet jag :D, det lär jag nog märka annars.

/H

/H

Har inte riktigt fått nån respons kring huvudfrågan, hur man på bästa sätt gör sin sorti…

• Jag förutsätter att man har registrerat sitt företag, det är aktivt och snurrar.

Därefter, ska jag fiska lite hos kunden och berätta om mina planer först? Vad kan detta ge för positiva/negativa effekter? De uppskattar mig väldigt mycket, men är antagligen bunden av att kunna avropa de resurser som deras ramavtalsleverantör tillhandahåller, eller?

Jag kan inte se att min nuvarande arbetsgivare bryr sig speciellt mycket om mina planer, de tackar väl för denna tiden och önskar mig lycka till.

Den stora jokern i leken som jag ser det är bolaget som sitter på ramavtalet. De vill ju såklart helst få in sitt eget folk till 100%, men då det är en mindre stad vi bor i (70000 inv) och de har svårt att besätta de platser de ska, ser jag på kort sikt att de bör hålla sig god vän med eventuella underkonsulter. Dessutom om det riskerar att reta upp deras kund (som de är väldigt måna om att hålla på gott humör, då en ny ramavtalsupphandling stundar nästa år). Detta bolag ser jag som den stora risken, då de både har försökt peta mig, och rekrytera mig. Dessutom, kommer det ett annat okänt bolag och tar hem det hela, ja de kanske skiter i om kunden blir sur över att inte få behålla sina gamla trotjänare, allt de vill är att få in sitt egna team med anställda? Det vet man ju inte.

Som ni märker är jag väl inte helt van vid politiken kring upphandlingar och annat, men jag gissar att detta är något som varje enmans-konsultfirma måste tampas med förr eller senare. Kanske det är någon som gjort samma resa och vill dela med sig av lite visdomsord?

Sen, något helt annat jag har tänkt på… jag känner en hel del utvecklare och projektledare, de flesta lika duktiga som jag och flera mycket duktigare (nästan guru-nivå) men de jobbar via vanliga anställningar hos diverse konsultbolag och har i många fall sämre lön än mig. De är dessutom betydligt mer “driftiga” än vad jag anser mig vara. Varför startar inte alla dessa eget när de får 7-10 års erfarenhet? Lönen dubblas, du slipper dessutom en massa tråkiga möten, utvecklingssamtal, lönesamtal etc. Vad är det jag missar?

/H

Med tanke på din sista fråga om varför inte fler startar eget. Mycket är nog för att det är bekvämt och enkelt. Själv tänker jag inte jobba som anställd konsult med fast lön igen. Blir betydligt mer i kassan med rörlig/provisons baserad lön.

Varför har du inte själv redan gjort det? Där har du nog svaret…

1 gillning