Är anställd IT-konsult, 14 år på samma företag. Har haft samma kund snart 7 år, de är väldigt nöjda med mig. Är inhyrd som undis då ett annat konsultbolag har ramavtalet denna gången. Sagda konsultbolag har försökt bli av med mig när de tog över, men då sa kunden stopp, så jag fick följa med på det nya ramavtalet.
Jag har länge varit skeptiskt till att starta egen enmansfirma, men saken är den att jag dels inte trivs längre med att vara anställd, och företaget jag anställdes hos för 14 år sedan, är inte detsamma. Jag är i princip den enda som är kvar från den tiden, resten har pensionerat sig, sagt upp sig eller startat eget.
Utmaningen som jag ser det är att jag inte har något vidare kontaktnät, de kunder jag har varit hos som konsult är inte aktuella lägre, mina kontaktpersoner jobbar i många fall inte kvar längre (har kollat upp). Helst hade jag velat fortsätta konsulta hos den kund jag är hos nu, men även om de gärna vill ha kvar mig, oavsett vem de får fakturan från, är jag inte säker på att det bolag som har ramavtalet nu är så sugen på att låta mig fortsätta. De har som jag skrev redan försökt bli av med mig en gång, när de tog över mitt företags ramavtal. Då fick kunden ryta till. Utöver denna kund har jag inga aktuella “leads”.
Dock har en annan konsult startat eget, och han fick stanna kvar och debitera från sitt egna bolag, så det verkar finnas möjligheter ändå…
Jag tror att en ny upphandling är på G till hösten, frågan är om det är någon fördel för mig att stanna kvar tills efter denna upphandling är färdig, eller om jag ska chansa redan nu? Det är ju tre spelare inblandade, kunden, bolaget som har ramavtalet, och mitt bolag som säljer mig som underkonsult. Kanske blir det mitt bolag som får ramavtalet, kanske blir de samma bolag som redan idag har avtalet, och kanske blir det en helt ny spelare som tar hem allting. Finns det något scenario som ni uppfattar är mer eller mindre gynnsamt för mig, om jag säger upp mig och startar eget? Hur börjar gå vidare?
Tacksam för all input och tips!
/H