Jag har fem års erfarenhet som utvecklare, ett startat aktiebolag, sex månadsutgifter på buffertkonto, tre månaders uppsägningstid på nuvarande anställning och en fråga:
Är nu helt fel tid att säga upp mig från min trygga anställning på konsultbolaget och börja resan som egen?
Jag har följt forumet i nästan två år och bara sett folk som lovprisat egenkonsultandet och sagt att det enda de ångrar är att de inte inte började tidigare - tills jag läste en forumtråd nyligen (som jag nu inte kan hitta) där många menade att det dragits in på konsultuppdrag generellt och att man inte borde bli egen om man inte hade minst tio års erfarenhet.
Nu vill jag veta av er som är, varit eller vill bli egenkonsulter: hade ni sagt upp er idag om ni varit i min situation just nu, eller väntat x månader på “bättre tider”?
Jag har ibland en tendens att gå för snabbt in i grejer och vill ogärna med facit i hand tänka att “äsch, nu blev det ju pannkaka av allt - om jag bara hade tänkt efter lite mer innan jag sa upp mig och väntat ett par månader till så skulle jag sett att alla tecken pekade på att det skulle bli lättare senare”, så lite olika åsikter om fördelar och nackdelar med att kasta sig ut i det fria mitt i brinnande lågkonjunktur jämfört med att ta det säkra för det osäkra och vänta ut stormen vore toppen.
TL;DR: Jag är orolig, precis som massa andra innan mig. Är oron mer befogad den här gången?
Omvärldsfaktorer är en sak.
En annan faktor som jag tycker bör tas med är ju din kompetens och din förmåga att sälja den.
Är du bäst, medel eller inte ens medel? Du har ringa erfarenhet, vad förlorar du på att slira ett halvår eller två innan du kastar dig handlöst ut i den bistra ensamheten?
Tror du att du skulle kunna få anställning om du söker jobb igen? D.v.s. är Du och din Kompetens efterfrågad? I så fall har du en plan B och kan ju testa. Värsta som kan hända är att det går åt skogen och du får bli löneslav igen.
Vad jag vet har du rätt att ta tjänstledigt ett halvår om du ska starta ett företag, så det är nog ingen direkt risk du behöver ta. Funkar det inte går du tillbaka till din arbetsgivare.
I kontraktet står det att jag inte får ta konkurrerande uppdrag under anställningen, så det går inte för mig. Men tack @silverfisk för att du tog upp det (och @Ballongpinne för att du flikade in det viktiga villkoret), det hade jag inte sett tidigare.
Personligen tror jag konkurrensklausuler är lite överskattade.
Konkurrensklausulen ska användas för att skydda bolaget från att medarbetaren använder skyddsvärd information på annat håll, men inte för att hindra medarbetaren från att byta anställning eller starta eget.
Du kanske är med i Unionen? De borde kunna ge dig lite råd isåfall. Men jag tycker inte du ska ge upp bara om det är en sån generisk klausul som alla företag kastar in i sina avtalsmallar.
Visst har det blivit mindre uppdrag pga lågkonjuktur, men företag letar fortfarande efter konsulter. Jag ska själv ut leta efter ett nytt uppdrag snart. Det är då jag verkligen ser hur mycket tryck det finns.
Antal år av erfarenhet beror från person till person. Om du har det lätt att hitta anställning så är det värt för dig att testa egenkonsult. (Vissa har det lättare att hitta uppdrag pga de verktyg de jobbar med. hosthost React och TypeScript).
Som mest tryck finns det efter sommaren och efter nyår.
Jag tror du kan få svar på flera av dina frågor innan du eventuellt säger upp dig.
Vilken typ av egenkonsultuppdrag tänker du dig? Är det flertalet mindre uppdrag, eller ser du att du kör på tillsvidareuppdrag på heltid med ömsesidig uppsägningstid?
Oavsett vad så bör du kunna bygga en kundlista, du har antagligen redan en relation till några potentiella kunder - hör med dem.
En fördel med egenkonsulter från ett arbetsgivarperspektiv är att man inte fastnar i turordningsregler. Speciellt företag som nyligen dragit ner på personal kan ha hamnat i jobbiga situationer där de har slut på undantag och behöver behålla någon som uppenbart levererar sämre bara för att kunna behålla någon senare anställd som är bättre.
Samtidigt - tiderna är antagligen förbi där flera företag tog in konsulter för att det var snabbare/lättare än rekrytering.
tl;dr - bygg din sales pipeline redan nu för att se hur din framtida beläggning skulle kunna se ut. Ser det bra ut - kör! Om det inte får ihop - fråga dig då varför det skulle gå ihop bara för att du sagt upp dig.
Flera egenkonsulter/frilansare jag har i min närhet har den oron konstant. Trots att de varit egna i mer än 10 år. ”Tänk om… när detta uppdrag är slut…”
Men de hanterar oron. Men andra tillsynes ”lyckade” egenkonsulter har istället gått tillbaka till en anställning pga de upplevde dels oron, men framförallt ”säljandet” som något de inte trivdes med.
Personligen tycker jag att ”säkerheten” som anställd oftast överskattas. Du har vad som är avtalat och vad som finns enligt lag, varken mer eller mindre. Typiskt är du ganska hjälplös om företaget behöver dra ner, och liten möjlighet att påverka. Som egenkonsult är det helt upp till dig att odla dina relationer för uppdrag - det kan vara en diversifiering och riskspridning helt enkelt.
+1 på den, folk tror de är trygga för att de är fast anställda men det är en chimär. Lyckas man dra igång eget så har man ofta rätt snart en betydligt bättre säkerhet som i att man kan fortsätta ta ut lön betydligt längre än vad ens uppsägningstid ger en ersättning om man hade varit anställd. Och jag har alltid inställningen (kört eget sju år nu) att jag kan alltid söka anställning igen om/när (“när” = den där oron du skriver om ) det skiter sig.
Jag är just nu på ett långvarigt uppdrag ute hos kund och tänkte försöka få till något liknande.
Det där med att kolla efterfrågan innan jag säger upp mig var smart - jag hörde av mig till några mäklare och bekanta igår, och intrycket jag fick var att det var en tydlig skillnad i uppdrag nu jämfört med med innan inflationsspiralen, så det känns som att det vore bra oklokt av mig att säga upp mig nu utan att ha sett att efterfrågan finns där.
Jag tänker som en kompis som varit egen nu i snart ett halvår, att det är det första uppdraget som är viktigast att få till, och när jag väl har fakturerat i kanske ett halvår så har jag byggt upp en buffert även i företaget för “sämre tider” (precis som du och @anon96748949 tipsar om) som jag tänker att jag kan använda som krockkudde mot oron inför att inte hitta nya uppdrag. Sen får vi se hur det blir, såklart kanske jag blir orolig ändå eller känner att bufferten aldrig blir stor nog…
Jag tog klivet ganska nyligen. Sugit på karamellen i tre år men har gått ifrån rädd till “fuck it”. Det är en klåda jag måste klia, så är det bara. Men har familj, hus, bil osv.
Men det ser ut som att jag kan fortsätta med befintligt uppdrag och jag har 17 år i branschen. Efter första bokslutet med full deb kommer mina axlar sjunka betänkligt. Då har jag ett års lön and then some i kassan.
Men jag odlar parallellt andra kontakter, inklusive nuvarande chef. Den relationen är otroligt viktig för min del.
Undrar det samma, samma sits som dig med pengar o förutsättningar.
Å ena sidan är man helt själv i tuff tid, å andra sidan har jag aldrig tappat ett uppdrag utan självmant lämnat, alla viljat anställa , alltid fått de uppdrag man intervjuat för etc. Så attraktiv konsult är man men sen om de är pga av ett enormt utbud utav uppdrag och duktiga säljare eller om de är pga av mig är ju svårt o veta.
Har klurat i flera år men kommer också bara göra det nån dag, orkar inte fundera längre och måste ta risken.
Tänker jag har ett halvår på mig, ringa varenda mäklare och byrå som finns. Kan jag inte hitta ett uppdrag då får jag väl gå tillbaka som anställd konsult helt enkelt
Jag har funderat på att uppdatera den här tråden länge nu men inte kommit till skott förrän nu.
Ett par lyckosamma omständigheter uppenbarade sig under sommaren förra året som gjorde att jag tog steget och … det gick bra! Jag lyckades ta över uppdraget från firman som jag var anställd på innan och har väl egentligen inte haft några problem sedan dess (peppar peppar).
Sen känns det som att det efterlängtade uppsvinget på jobbmarknaden inte kommit än, från vad jag läst i andra trådar, så du måste ha det ännu värre än jag hade @Krovo och jag avundas dig inte alls. Det enda jag kan ge dig i råd är det som jag fick, att höra dig för med mäklare, tidigare chefer och andra redan nu innan du säger upp dig.
Och mest av allt: Lycka till, oavsett vad du väljer!