Hej forumet, har under den senaste tiden blivit mer sugen på att ta steget till egen konsult, nu är jag mellan jobb och känner att det kanske är rätt tillfälle. Har hittat bra trådar här som har gett mig bra information och ännu mer motivation till att ta steget. MEN jag är osäker på om min erfarenhet inom yrket räcker eller om jag kommer få svårt att hitta uppdrag p.g.a. detta.
Jag är utbildad frontend-utvecklare med mindre backend erfarenhet och har jobbat med detta i ca 2.5år. Under dessa år har jag fått prova på lite allt möjligt inom utveckling och har för det mesta varit ansvarig för den frontend plattform min tidigare arbetsgivare haft.(mindre startup företag).
Utöver ovan har jag även suttit med i två konsultuppdrag där jag och en till utvecklare haft ansvar för frontend & ett uppdrag där jag var ensam som frontend-utvecklare. Dessa uppdrag har varit för väldigt etablerade och stora svenska företag (500mille+ i omsättning).
Överlag känner jag mig redo men vet inte om min korta erfarenhet har stor chans att sätta käppar i hjulet, jag tänker att utvecklare behövs såväl juniora som seniora.
Precis, det är lite så jag resonerar. Tanken just nu är att söka både vanligt jobb + leta uppdrag / starta AB men tänkte höra lite här och se vad som sägs.
Har varit i branschen i 24 år och anställd konsult i snart 16 år. Även jag tvekar kring detta med att starta eget. Att vara anställd är tryggt, man får sin månadslön oavsett men det har blivit ett “ok” på axlarna med allt det där sociala hos konsultbolaget som jag inte har tid med. Det var kul de första 8 åren, sen byts allt folk ut och nu är jag den som har varit längst på vårat kontor. Orkar inte lära känna nytt folk hela tiden.
Varför tvekar jag till att starta eget? Trots jag har lång erfarenhet har jag suttit på långa uppdrag hos kund, och de har haft äldre tekniker. Nyligen fimpade jag ett nytt uppdrag pga jag saknade 4 års erfarenhet av Docker och Cubernetes som jag aldrig har kommit i kontakt med. Säljaren ville jag skulle bluffa och säga att jag hade jobbat mycket med detta, men nej där går gränsen. Som småbarnsförälder har jag inte speciellt mycket tid att både hålla kunden nöjd och samtidigt hålla mig ajour med att det nya som händer. Vi sitter t.ex. fortfarande med ASP.NET hos denna kund, inte med Blazor.
Sen saknar jag “kontakter”. Man kan ju tro att jag som hållit på så länge har massvis med kontakter, men de kunder jag har varit hos har antingen lagt ner, sålt sin verksamhet eller helt slutat att nyttja konsulter. Andra är hårt styrda av ramavtal och tar inte in via de vanligaste mäklarna. Att komma där med en ny firma blir knepigt.
Största anledningen till att jag vill säga upp mig och starta eget är att jag vill ha FRIHET. Att på gått och ont sälja in mig själv, att slippa ha en säljare och chef som vill gå in och detaljstyra vad man ska göra, speciellt mellan uppdrag, är HEMSKT att sitta som nån sorts livegen slav. Nu hörde jag att de hade infört nån sorts regel att alla som sitter på bänken mellan uppdrag MÅSTE sitta på kontoret. Ingen distans. Helt puckat. Man har ju byggt upp hela sin tillvaro kring flexibilitet och hamnar jag där måste jag nog säga upp mig ändå, det kommer inte funka.
Ja, man kan ju tjäna mer på att vara egen om man lyckas hitta uppdrag, men för mig är nog den största vinsten att slippa ha en chef.
I ditt fall tror jag nog att du bör samla på dig ett maffigare CV först. Jobba några år till.
Hej och välkommen! Som frontendutvecklare kommer det finnas goda möjligheter för dig att få jobb både som anställd och som egen. Om du redan söker jobb är det ett bra sätt att känna av pulsen på marknaden just nu. Om du tycker att eget AB är ett för stort steg kan du även söka jobb hos konsultföretag.
Jag själv har varit anställd i många år och blev sedan anställd konsult. För några veckor sedan sade jag upp mig och kommer köra med eget AB från hösten. Så snart kommer jag att ha provat alla kombinationer.
Men mitt bästa tips är precis det som du redan gör: kolla på alla fronter! Stort lycka till!
Jag själv är fullstackutvecklare med mer betoning på backend och har varit anställd som konsult hela mitt yrkesliv (ca 7 år) tills Augusti 2022. Jag gick då över som egen men fortfarande ansluten till min f.d. arbetsgivare. På så vis kunde jag behålla mitt uppdrag och få en riskfri övergång med full beläggning.
Det finns exempelvis Karriär - Hire Quality (har inte haft affärer med dem, bara intervju) som erbjuder möjlighet att börja som anställd med det uttalade målet att du bildar eget efter 1 år (inte ett måste) och fortsätter arbeta via dem.
Även om du är ambitiös, driven och kompetent så hade 1 år till av erfarenhet inte skadat, utan att veta så mycket mer om dig
Skulle spontant säga att du har väldigt lite att förlora på att testa. Dock är det en startsträcka och det kommer som minst ta 3 månader eller så innan du kan få en lön ur företaget, förmodligen mer.
Det som låter som en varningssignal i ditt fall är “mellan jobb”. Om du är attraktiv på marknaden borde din tid mellan anställningar vara minimal. Att sitta hemma och uggla mellan jobb låter konstigt, har du klart med nytt?
Oavsett: Du har inte så mycket att förlora om du startar upp ett bolag. Kontakta lite mäklare och se vad de säger. Var beredd på en lång period utan inkomst.
Är min första arbetslösa dag idag, har inget nytt just nu men har kontakt med rekryterare. Var på ett litet startup innan där jag blev uppsagd p.g.a. att ekonomin inte gick runt. Vad är det som gör att det minst tar 3 mån? tänker du på Start av AB, hitta uppdrag + jobba ihop lön då? @MagnusF
Först ska du börja på uppdraget, jobba till första månadsskiftet, skicka faktura som tar 30-60 dagar innan den betalas och sen är du redo att börja tulla av pengarna.
Så om du börjar uppdraget första juli så fakturerar du c:a första augusti och sen med rätt avtal får du betalt första september = 3 månader. I bästa fall.
Tiden för bolagsstart är inte lång.
Edit: jag kan inte räkna, jag listar bara upp två månaders väntetid. Men det var ju för bästa fallet. Den ivrige kan också titta på factoring, dvs att sälja fakturan efter att den är skickad för att snabba upp saker.
Jag håller med om detta uttalande. Semestertiden vi just går in i underlättar inte för timingen, men det är bara ännu större anledning att börja kontakta lite mäklare och/eller potentiella kunder ASAP.
Olika slutkunder har olika avtal med mäklarna. 60 är nog inte ovanligt av vad jag hört i bekantskapen. Mäklarna vill sen ha några dagar till på sig (fem kanske) för att betala dig efter att de fått betalt. Det finns också mäklare som kan hjälpa dig med factoring så du får pengarna snabbare (mot en avgift)
När du har etablerat firman måste du ju bygga upp en buffert (privat eller i bolaget) så du klarar såna här luckor.
Framförallt betalningstid från kund. 60 dagar är nog vad du ska räkna med, mindre än så en positiv bonus.
Men sedan ska du starta bolaget, hitta uppdraget, tajma med uppdragsgivaren och sedan jobba en månad. Att gå från noll till att sitta hos kund på mindre än en månad är sportigt. Som nämns ovan: Just nu är sannolik start tidigast augusti, eventuellt september. Sedan första fakturan september/oktober med betalning i november/december.
Observera att detta egentligen inte är ett problem! Bara att leva snålt/tulla lite på besparingar så ger det sig. Sälj fakturan i värsta fall.
Men frågor som denna är sånt som är nyttigt att fundera igenom så du slipper panik senare.
Uppskattar verkligen dessa svar, perioden från start tills att man får pengarna var något jag inte hade bra koll på. Känner att jag har en del att planera och ta höjd för. Planen blir att söka jobb samtidigt som jag förbereder och letar uppdrag så får vi se vad som nappar bäst / först och så tar jag det därifrån. Tack alla!
Kan som jämförelse visa på min egen sits. Sista arbetsdag som anställd 6/6 och började helt skarvlöst, 7/6 som egen på nytt uppdrag. Uppdrag direkt alltså. Komner kunna ta första lönen 25/8. Och då har jag “bara” 40 dagar. Så det är lite ledtid även i de bästa fallen
Känner igen mig så himla mycket. Var rätt less på skiten, kände mig lite passé och funderade på om utveckling kanske inte var nåt för mig, sådär 15 år in i branschen. Sen för fyra år sen fick kunden ett ryck och skulle bygga om hela rasket. Kubernetes, Docker, DevOps utöver det vanliga med DotNet- utveckling, SQL osv. Var en tuff tid i början med brutalt imposter syndrome men jag låg i och försökte uppdatera mig på fritiden vilket inte är så lätt med hus och barn.
När jag till sist nådde typ kritisk massa och kände mig i fas med det senaste insåg jag att jag fått världens nytändning i jobbet. Känner mig rätt ok numera vilket är lysande mot innan när jag hela tiden trodde att nån skulle komma på mig.
Insåg att det kanske saknades en slutkläm men det är väl då att det ibland kan vara rena tillfälligheter som förändrar förutsättningarna, om man är beredd att ta chansen. Det och att omständigheterna kring arbetet nog gör väldigt mycket för hur man känner kring det. Innan hade jag hellre stuckit vässade bambustickor under naglarna än att hålla mig ajour på fritiden men nu går det av bara farten. Lite som med kost och träning. När bollen är i rullning, öh, rullar det bara på.
Nej, helt nystartat i samband med detta. Gått och ältat det i flera år men till sist fick jag nog. Det var lättare att ta klivet när jag insåg att det var friheten som lockade mer än pengarna. Var också öppen mot chefen och han var vänlig nog och lät mig starta under uppsägningstiden.
Men det är klart att det är lite läskigt, med hus, familj och allt det där. Men hellre en liten näsbränna (som jag iofs ser ut att slippa, men det vet man ju inte i förväg) än att gå resten av livet och sucka om att jag borde försökt.
Jag vet företag som har avtal på 90 dagars betalningsvillkor för konsultfakturor.
Dvs det kan ta upp till fyra månader innan du ser några pengar.
När du skapar bolaget och ansöker om moms och f-skatt kommer Skatteverket fråga vilken vinst du ska göra resten av året och därefter be dig betala in vinstskatt månadsvis. Har du inte fått in pengarna har du inget att betala skatten med varje månad
Om du får in lite pengar och bestämmer dig för att betala ut lön behöver du även betala in löneskatten och arbetsgivaravgifter.
Detta innebär i praktiken att folk anger att man inte ska göra någon vinst för att slippa betala varje månad och de betalar inte någon lön förrän de har tillräckligt med pengar i företaget.
När man är på fötterna då kan man justera årsvinsten för att betala mer korrekta skatter och avgifter.