Hej forumet, har under den senaste tiden blivit mer sugen på att ta steget till egen konsult, nu är jag mellan jobb och känner att det kanske är rätt tillfälle. Har hittat bra trådar här som har gett mig bra information och ännu mer motivation till att ta steget. MEN jag är osäker på om min erfarenhet inom yrket räcker eller om jag kommer få svårt att hitta uppdrag p.g.a. detta.
Jag är utbildad frontend-utvecklare med mindre backend erfarenhet och har jobbat med detta i ca 2.5år. Under dessa år har jag fått prova på lite allt möjligt inom utveckling och har för det mesta varit ansvarig för den frontend plattform min tidigare arbetsgivare haft.(mindre startup företag).
Utöver ovan har jag även suttit med i två konsultuppdrag där jag och en till utvecklare haft ansvar för frontend & ett uppdrag där jag var ensam som frontend-utvecklare. Dessa uppdrag har varit för väldigt etablerade och stora svenska företag (500mille+ i omsättning).
Överlag känner jag mig redo men vet inte om min korta erfarenhet har stor chans att sätta käppar i hjulet, jag tänker att utvecklare behövs såväl juniora som seniora.
Precis, det är lite så jag resonerar. Tanken just nu är att söka både vanligt jobb + leta uppdrag / starta AB men tänkte höra lite här och se vad som sägs.
Har varit i branschen i 24 år och anställd konsult i snart 16 år. Även jag tvekar kring detta med att starta eget. Att vara anställd är tryggt, man får sin månadslön oavsett men det har blivit ett “ok” på axlarna med allt det där sociala hos konsultbolaget som jag inte har tid med. Det var kul de första 8 åren, sen byts allt folk ut och nu är jag den som har varit längst på vårat kontor. Orkar inte lära känna nytt folk hela tiden.