Hej! Välkommen till min första tråd ![]()
Såg att de finns några liknande trådar men hoppas på att detta kan inspirera någon och att inte uppfattas som att jag bara vill skryta med mina framgångar eller upplevs som alltför långrandigt och tråkigt.
Jag förstår att det inte är möjligt för alla att omedelbart starta eget företag. Ville locka er hit med titeln för att förhoppningsvis bryta ner några av de mentala barriärerna som håller folk tillbaka. Många jag pratat med känner att de måste ha en perfekt grund eller plan innan de ens börjar överväga att starta ett företag, ingen tolerans alls för att ta risk.
Min uppväxt
Jag växte upp i en lägenhet i ett flerbostadshus, i ett område där de flesta familjer skulle kategoriseras som låg- till mellanklass. Hade skilda föräldrar, ingen i min omgivning hade direkt någon erfarenhet av företagande eller överflöd av pengar.
Har alltid haft en stark drivkraft att lära mig om sånt jag tycker verka spännande men inte kan något om. Började att låna böcker på bibblan vid runt 12 års ålder (jag är 41 nu) efter att de skaffat en dator på skolan, t.ex. “hackers handbook” och nån tjock bibel om hur DOS fungerar. Var stolt över att jag kunde kortkommandot ctrl-alt-delete som visade en blå skärm i Windows 3.11(?). Jag är alltså en “datornörd” ![]()
De kanske var vid 15 års ålder som man började få internet, som tur är har min mor varit nyfiken på teknik utan att hon direkt visste vad man skulle göra med de. Fick henne att köpa en begagnad dator och önskade mig ett 28.8K Flex-modem i julklapp (dvs internet över telefonlinjen).
Hennes jobb hade även tillgång till “snabb” uppkoppling där jag kunde ladda ner Linux som jag hade läst en artikel om, 50st disketter tog de för att ladda ner Linux Slackware 3.4.
På den tiden fick man en svart terminal med en blinkande prompt framför sig efter installation som väntade på ditt kommando. De var amerikansk tangentbordslayout, inga guider för hur man kopplar upp sig på internet eller hur man får igång ett grafiskt gränssnitt (dvs som Windows istället för DOS).
Fick helt enkelt söka mig till olika IRC-kanaler (live chatt) och läsa handboken på engelska, prova mig fram i veckor/månader.
På detta vis började jag bygga upp en kunskap om Linux (och FreeBSD), blev även bättre på att läsa på engelska. Än idag är detta något jag har ett stort behov av i mitt jobb.
Utbildning
På högstadiet hade vi äntligen tillgång till datorrum utrustade med tidiga versioner av Windows 3, där inloggningen fortfarande skedde via DOS. Lektionerna som hölls där var väldigt grundläggande.
Jag och en kompis brukade stanna kvar efter skoltid för att utforska dessa på egen hand. Han var helt inne i Mud, ett textbaserat rollspel, medan jag mest satt på IRC.
Var helt ointresserad av att spela, lärde mig istället allt om olika nätverksattacker och hur man tog över IRC-kanaler med hjälp av dessa. Inte för att jag ville förstöra för någon utan mer för att förstå hur de fungerar. Ingen hade brandväggar på den tiden.
Jag började också experimentera med IRC-bottar och skriva egna scripts till dessa, vilket var min första introduktion till programmering. Som ett liten “hack” bytte jag ut skolans inloggningsprogram på några datorer till en egen version, skriven i Quick Basic. Det såg identiskt ut som det riktiga programmet men sparade istället ner användarnas lösenord innan det lät dem logga in på riktigt. ![]()
Senare när de var dags att välja inriktning på Gymnasiet, fick jag nöja mig med “naturteknik” eftersom “datorteknik” krävde MVG i alla ämnen, hade ju inte tid att plugga när jag skulle lära mig allt om datorer på fritiden. Fanns inga andra alternativ inom nån form av teknik.
Var inte riktigt rätt för mig att sitta och beräkna brottgränsen på en järnbalk eller skapa ritningar i CAD, så jag hoppade av gymnasiet i början på 2a året.
Karriären
Mitt första jobb var deltid på Clas Ohlson, tror jag tjänade ungefär 4000kr/mån i snitt och på något vis klarade jag mig på detta. Bodde i en etta i hyreslägenhet med kanske strax över 1000kr i hyra.
Kortfattat lärde jag dock känna en person på Clas Ohlson som senare startade eget, för att några år senare vara i behov av just en programmerare / sysadmin även kallat DevOps på senare år.
Hade redan lärt mig grunderna i PHP (populärt programmeringsspråk för hemsidor) genom att läsa igenom deras manual på hemsidan och prova mig fram, vilket var de han också använde.
På så vis hade jag nu ett CV där mina kunskaper visade sig, hade ju ingen utbildning på papper annars att skryta med.
Under typ 10 år framåt jobbade jag vidare som “backend lead” i diverse företag och startups, väldigt stressigt men lärde mig också väldigt mycket. Lärde känna många viktiga kontakter.
Företagande
Efter flera år som anställd började jag fundera på möjligheten att starta eget. Jag gjorde en genomgång av mina utgifter och sparade ihop till en årsbuffert på ungefär 12 000 kr per månad. När jag hade min buffert sa jag upp mig och startade en enskild firma.
Initialt fokuserade jag på att sälja olika serverlösningar till företag och att sätta upp tjänster åt dem. Som en relativt introvert person lade jag inget fokus på att sälja in mig själv hos nya företag, vilket ledde till en liten kundkrets och till slut var min buffert slut. Blev tvungen att gå tillbaka till att vara anställd.
Efter ytterligare några år som anställd hade jag återigen sparat ihop en buffert, i samband med att den startup jag jobbade åt skulle byta spår sa jag upp mig och satsade på att bli IT-konsult.
Tack vare nya kontakter jag fått som anställd hade jag nu ett bredare nätverk och lyckades hitta flera uppdrag där jag i princip gjorde samma sak fast kunde fakturera med mitt företag.
Det ledde till att jag kunde bygga upp en buffert i företaget, för att till slut ta steget att säga upp alla uppdrag och satsa fullt ut på att bygga en egen tjänst, denna gång tillsammans med en före detta kollega.
Första året jobbade jag utan någon som helst inkomst, andra året kunde jag ändå ta ut lön som kunde täcka 25-50% av mina kostnader. Ytterligare ett år var jag tillbaka på en normal lön.
Idag får jag in lika mycket som att jag jobbat 100% på ett uppdrag som konsult, fast utan att jag jobbar åt någon annan.
Jag har nu den lyxen att all min arbetstid är en investering i min egen framtid, snarare än att sälja min tid timme för timme åt någon annans framtid. Jag har uppnått min dröm och är inte längre bunden av några externa krav eller mål ![]()
Slutord
Det jag vill framhäva är att du inte behöver ha en polerad akademisk bakgrund, ett tjockt bankkonto eller en uppsjö av certifikat och utbildningar för att lyckas.
Glöm det där med att “jag ska bara bli klar med XYZ först”. Det är ofta en ursäkt för att inte ta risker.
Hoppa utför stupet bara och kör! Riskerna kommer alltid att finnas där, men om du inte tar chansen, kommer du aldrig veta vad du går miste om. Visst, det är enklare för vissa att ta risker än andra, men du kan åtminstone försöka! ![]()