Byta jobb för att kunna jobba deltid och starta eget?

Hej, ny på forumet, så ber om ursäkt om jag gör fel.

Jag är inte så mycket ute efter investeringstips, utan mer tips om någon har input: hur GÖR man för att lyckas dra ned på sitt vanliga jobb till förmån för mer tid att satsa på ex egen firma?

I flera år nu har jag läst och funderat, testat att jobba 80% och fick då snurr på steg 1 i det jag vill göra. Nu är jag tillbaka på heltid på arbetet, inte för att jag inte har råd att arbeta mindre, men för att jag arbetar inom skolan och det är ärligt talat svårt att jobba deltid. Man får, men man blir dragen och sliten i från flera håll så det är helt enkelt enklare att vara där varje dag (jag är inte lärare utan har en funktion jag är ganska ensam om så det går inte att lämpa över arbetet på andra). Jag har en gynnsam fas i livet med delvis utflugna barn och en make. Jag har gott om fritid som jag kan lägga på mitt intresse vilket jag också gör.
Än så länge har jag inte ens startat enskild firma men tror att jag närmar mig, då det blir enklare när jag ska samarbeta med andra som har det eller som driver företag. Jag har nu i år haft mitt första samarbete och det har fungerat bra. Ska det bli fler tror jag att jag måste ha enskild firma för att inte det ska bli krångel med Skatteverket.

Ja, nu är jag i tanken att jag kanske helt enkelt borde byta bransch? Hitta ett arbete där det går enklare att tex få en tjänst på 50% och där man inte tar med sig arbetet hem. Då kan jag ägna andra halvan till att fortsätta utveckla det jag vill.
Men HUR gör man? Jag kan inte gå till AF, jag har ju ett jobb så de kommer inte vilja lägga tid på mig.
Läser jobbannonser men fastnar inte riktigt för något.

Tacksam för någon att bolla lite med som kanske gjort samma sak?

3 gillningar

Välkommen till forumet!