Vägval i livet, studera eller arbeta

Hej!

Jag är sedan en viss tid tillbaka en trogen läsare av olika ämnen på forumet och lyssnat på många podd-avsnitt på Rikatillsammans YT-kanal. Jag står inför ett vägval i livet och tänkte fråga er kloka människor om råd.
Lite kort om mig:
Jag har endast gymnasial utbildning.
Jag har jobbat som hantverkare i 10 år på samma företag. Detta företag ska avvecklas så nu har jag möjligheten(?) att välja en ny väg i livet.
Under mina 10 år på detta företag gick tankarna fram och tillbaka om jag skulle läsa vidare till ingenjör. Jag gick ut ur gymnasiet med MVG i de flesta ämnen, så jag kommer in på vilken utbildning jag vill i princip. Men jag har alltid haft som mål att bli ekonomiskt fri så tidigt som möjligt för att både känna trygghet och ha möjligheten att forma min vardag.
Jag har fått lite erbjudanden av olika företag, både att anställa mig eller att jag startar eget aktiebolag och hyr ut mina tjänster/hyr ut mig som arbetskraft. Detta ger mig en lite bättre lön än en nyexaminerad ingenjör. Nackdelen är, utan att låta för självgod, att jag kastar bort den möjlighet som bra betyg ger, att jag aldrig blir ingenjör och att arbeta i snickarbyxa får fortsätta vara min vardag.
Eftersom många av er här på forumet verkar ha nått framgång på olika sätt så tänkte jag kolla med er.
Hur hade ni gjort i min situation?
Är utbildning värt det bara för att man har läshuvud och är det dumt att starta AB bara för att hyra ut sig som arbetskraft?

För övrigt hoppas jag att ni alla har en jättebra helg!

1 gillning

Vad vill du göra när du är ekonomiskt fri?

Bra fråga! Möjlighet att styra min vardag mer och ta mig an olika projekt som jag brinner för men som kanske inte är så ekonomiskt gångbara.

Tycker en mer rimlig frågeställning bör vara hur du i framtiden kan få tid för de projekten som du brinner för. Det kan säkert både lösas med hjälp av studier eller nuvarande jobb. Tycker dock att plugga till ingenjör bara för att det är svårt är tämligen ogenomtänkt.

Jag själv blev antagen till ingenjörslinje 5 år i rad innan jag tillslut insåg att jag inte ville bli ingenjör, och valde därefter en 3 årig utbildning i systemvetenskap.

Om du vill kan du även faktiskt jobba och plugga samtidigt.

Inte helt jämförbart. Jag har alltid velat bli ingenjör. Sen blev jag det. Nu jobbar jag som det. Hade absolut inte velat jobba med någonting annat. Älskar mitt jobb och det jag gör, har tackat nej till flertalet jobberbjudanden trots bättre lön, för jag trivs så jävla bra där jag är.

Så ja. Vill du jobba som ingenjör, jaga det. Det kan vara riktigt tillfredsställande. Hör av dig om du vill bolla tankar.

Okej, ja absolut jag kanske bör tänka mer i dom banorna. Jag är väl lite påverkad av omgivningen när det gäller vilken väg att gå. Har trots allt aldrig arbetat som ingenjör så jag vet ju inte om det är något jag hade tyckt varit roligt. Fem år av studier känns som en ganska stor investering i något som man är osäker på.

Okej, men vad skönt att du kom till insikt med vad du ville. Lider med dom som investerar mycket tid och pengar i något som sedan visar sig inte passa dom, alternativt att de gjort det av fel anledning.

Ja det finns ju faktiskt flera vägar att gå. Tack för din input!

Okej, vad roligt att du haft så tydligt mål och uppnått det. Rena drömmen för en velig person som jag! Tack det kanske jag gör framöver :slight_smile:

Om du inte fick betalt, vad skulle du helst då göra?

Skulle du göra hantverksjobb eller skulle du vara ingenjör (inom vilken disciplin)?

Jag tycker inte du ska lägga någon som helst vikt i om du hade bra betyg eller inte. Frågan är vad du vill göra, vad vill du lägga din tid på?
Bra betyg öppnar bara dörren till högre utbildning, du behöver inte gå genom den bara för att den är öppen. Vill du gå genom den dörren eller genom en annan?

Själv är jag elektro/dataingenjör. Det är mitt största intresse och jag jobbar med det som roar mig mest. Bygga konstiga elektroniska och datortekniska prylar/appar.

För mig är denna frågan lite såhär, är det värt att träna 24/7 hela ungdomen till basketproffs bara för att man är 2,30 lång? Även om man är ointresserad av basket?
Den relevanta frågan är, vill du bli basketproffs?

Vill du bli ingenjör, även om det kostar dig ekonomiskt?

3 gillningar

Läs till högskoleingenjör. Tre år går fort och du kan komplettera till civilingenjör senare om du vill.

2 gillningar

Jag har aldrig arbetat som ingenjör så jag vet inte riktigt vad det arbetet innefattar :sweat_smile: Det är väl yttre påtryckningar som påverkat mig. “Kasta inte bort ditt liv” osv. Jag vet ju vad mitt förra arbete innebar och det funkade. Varken jätteroligt eller tråkigt utan ett bra sätt att få inkomst till sparande.

Okej vad roligt att du kan arbeta med något som du verkligen tycker om! I min krets har tongångarna varit mer “Ett arbete får man betalt för för att ingen vill göra det gratis”.

Ja det är ju frågan. Känner att jag får kolla upp mer vad det innebär, än att göra det bara för att det är något som förväntas av en.

Tack för tipsen! Basketreferensen fick mig verkligen att tänka till.

1 gillning

Ja det gör väl det. Men ur ett ekonomiskt perspektiv så är 3 år av uteblivna besparingar på fonder och aktier en stor del, eftersom ett av mina mål är att nå en punkt av ekonomisk frihet. Tack för ditt råd :slight_smile:

Att utbilda sig till en högre inkomst-nivå är en investering. Dels vad gäller din privata dagsekonomi och din intjänande till framför allt tjänstepensionen som blir avsevärt högre med en bättre lön.

Tjena.
Om det är byggingenjör du vill jobba med så tycker Jag att du ska ta en kortare YH-utbildning till att bli arbetsledare/byggledare. Med din bakgrund så har du inga problem att få jobb och eller i framtiden starta eget.

Man behöver inte läsa till ingenjör för att jobba som ingenjör. Utbildningen för din del är bara en biljett in på ”kontoret”. Får du bara in en fot så kan du senare klättra upp till den positionen du vill. Jag har själv ingen ingenjörsutbildning men har jobbat som ingenjör många olika former.

Lycka till.

Ja men i de jobberbjudanden jag fått så är lönen i samma nivå som en nyutexaminerad högskoleingenjör. Så det är lite därför jag tvekar. Men absolut att det är en investering och en trygghet att ha en utbildning i bagaget. Möjligtvis att tjäna pengar nuläget, så att man kan spara ihop en ännu större buffert, ger samma trygghet?
Tack för dina råd :slight_smile:

Tjena!
Okej, jag ska kolla upp detta.
Roligt att höra att det finns flera olika möjligheter.
Tack för tipset! :slight_smile:

Välkommen hit :slight_smile:

Jag tycker du kan tänka både och istället för antingen eller. Samt att det är svårt att veta vad man gillar förrän man provat på. Jag gissar på att du är i 28 årsåldern och att du har tiden för dig.

Ta ett prova på år på en mellan/civ ing inriktning som du tycker verkar kul. Kanske relaterat till bygg eftersom du har gedigen praktisk erfarenhet som du säkert har nytta av under studier och arbetsliv. Eller något helt annat som du tycker är spännande :slight_smile:

Om du tråkar ut dig så kan du alltid gå tillbaka till att vara hantverkare. Ta ett år i taget. Du kan ju alltid extra knäcka som hantverkare under studietiden för att dryga ut studielån, eller sätta lånet/bidraget i sparande.

Jag har en kompis som gick från grundskola till teknologie doktor efter att först ha provat på teknisk linje på gymnasiet. Han såg sig sedan inte om :slight_smile:

Min fru ”felutbildade” sig till ett yrke hon riktigt hatade. Hon pluggade om på senare år och är jättenöjd.

Så det är definitivt värt att åtminstone prova. Skit i de kortsiktiga ekonomiska plus/minus. Livet är långt! Man har ofta nytta av alla erfarenhet när man som minst anar det.

Lycka till :grinning::+1:

Hej! Tack så mycket :slight_smile:

Ja absolut det kan man ju göra.
Ja det är väl lite där skon skaver, att välja fel.
Men som du skriver så är livet långt :slight_smile:

Men med samma tankesätt, är det dumt att starta eget AB för att testa den vägen och om det visar sig inte vara för mig börja plugga i ett senare skede?

Tack för råden, det uppskattas :slight_smile:

1 gillning

Man väljer aldrig fel. Man vet bara inte när den erfarenheten behövs :slight_smile:

Njae, om du kan köra AB själv typ köra bokföring utan större kostnader kan det ju ändå vara lönt även om det ”bara” blir extra knäck i bolaget. Men visst kanske man ska fokusera på studierna.

Om du behöver extra knäcka utanför anställning så finns det ju också fakturerings tjänster där man blir så kallad egen-anställd. Tex Frilansfinans.se

De sköter allt det ekonomiska och betalar ut cirka 50% av fakturan som lön. Kostar 6% av faktura beloppet men kan vara ett alternativ istället för att dra på sig kostnader för ett AB, tills du vet mer :slight_smile:

1 gillning

Bra skrivet! Det tar jag med mig :smiley:

Ja de har jag hört talas om. Kanske bättre att köra på det nu i början i så fall :slight_smile:

1 gillning

Förstår din situation då jag delvis varit i en liknande situation. Jag jobbade som säljare på ett teknikbolag (ca 5 års erfarenhet) men upplevde att det fanns ett glastak mot säljare utan eftergymnasial utbildning (jag pluggade dessutom barn och fritid) så jag tog studieledigt och läste core kurserna motsvarande en kandidat. För det fick jag ett certifikat inom Business management och business marketing och det tog mig 12 mån med studier på 150% (vilket fortfarande är typ halvtid jämfört med att jobba heltid).

Den ena poängen är att jag inte ens hann plugga klart innan företaget jag var anställd på ville erbjuda mig ett vikariat inom produktledningen. Jag tackade dock nej till erbjudandet och läste klart utbildningen för att ca 1 år senare få ett motsvarande erbjudande (men tillsvidaretjänst) på ett konkurrerande företag.

Den andra poängen är att för mig hjälpte det verkligen att plugga vidare och absolut, även om jag är 10 år äldre nu så har jag ändå fyrdubblat min lön sen innan studierna.

1 gillning