Varför inte börja med att söka, ta tjänstledigt och prova plugga ett tag?
Går ju enkelt och hoppa av efter någon termin och återgå som hantverkare skulle jag tro?
Har själv suttit på ”skolbänken” i 21 år och upplever ofta att jag lärt mig mer i det praktiska yrkeslivet än på olika utbildningar.
I din sits med dina betyg hade jag nog ändå börjat utforska AB-spåret och att vara egen. Blir det sämre tider eller du står utan jobb DÅ finns ju utbildningsspåret kvar att söka. Med bra betyg lär du kunna komma in även i sämre tider med fler sökanden.
Tänk på att löneutvecklingen är kraftigast de första åren som ingenjör. Det är inget ovanligt att nå en 50% högre lön inom 5 år som nyexaminerad ingenjör. Jag gissar att man som hantverkare snarare närmar sig ett lönetak några tusenlappar ovanför ingångslönen som ingenjör om man inte startar eget AB.
+1. Prova ett år och se om det verkar roligt. Högskolestudier blir inte roligare ju äldre man är… Jobbet som hantverkare kommer alltid att finnas kvar. Det finns få saker i livet som gnager så mycket som tanken på att man kanske slösade bort sin potential. Bättre att öppna (och kanske direkt stänga) den dörren tidigt.
Okej, intressant! Nu är jag oinsatt i ditt yrke, men jag tycker det är tråkigt att du inte kunde nå högre upp i karriärsstegen utan utbildning. Känns som 5 års erfarenhet inom branschen borde ge mer än en utbildning kan.
Kul att du lyckats öka din inkomst med så mycket på den tiden
Utbildning är inte allt. Men du kan alltid kombinera detta genom att skapa ett egt bolag och arbeta deltid. Då kan du styra bättre när du vill och kan arbeta och samtidigt påbörja dina studier till att bli Ingenjör.
Dock måste vi också tänka på att vägen till ekonomisk frihet inte ska vara allt för miserabel heller.
Tyvärr så är min förra anställning avslutad pga att företaget fick det för tufft under corona.
Det jag har gjort är att ringt runt till företag för att se om det finns behov av att hyra in mig i olika projekt för att “sälja skinnet innan björnen är skjuten” som Jan har sagt. Jag har fått nästan bara positiva reaktioner och flera som vill hyra in mig direkt, till en högra timpenning än en anställd.
Men sen tvekar jag på om det är rätt väg att gå eller gå in i studier.
Okej Jag har en del att fundera på här känner jag då alla kommer med väldigt bra argument
Tack för rådet!
Rent allmänt skulle jag tänka att det finns en skillnad mellan att kunna saker och att ha papper på sina kunskaper. I många yrken är poängen med att ha en formell utbildning inte enorm, åtminstone inte om vi menar en lång utbildning. Det går att komma långt med kortare kurser som fokuserar på exakt de saker man behöver kunna snarare än allting runtomkring. Det är som regel en låg procentuell andel av det man lär sig på en lång utbildning som man använder i det dagliga arbetet.
I vissa sektorer är en formell längre utbildning en förutsättning för att komma ifråga för vissa typer av roller. Vill man jobba i en sådan sektor så är det viktigt att ha utbildning och ofta också slutförd examen. Ofta är det här sektorer som är ganska akademiskt präglade och det passar inte alla.
Det är roligt att plugga men mycket av det roliga är kopplat till att vara ung. När man är 30+ överväger det jobbiga, om man nu inte på allvar brinner för att plugga. Ibland har man en stark önskan om att jobba i ett visst yrke och då ska man göra det. Om det mer handlar om att “bocka av” en längre utbildning utan att ha en väldigt tydlig idé om exakt vad det ska medföra för konkret nytta så skulle jag ställa mig tveksam.
Håller med i en viktig men kanske bortglömd poäng! Har själv både pluggat i 20-års åldern och i 30-års åldern.
I 20-års åldern var det mer kul med friheten och jämngamla kompisar. Skapade massor av kul minnen och gav väldigt bra kontakt med klasskompisarna.
I 30-års åldern blev det mer ett teoretiskt jobb dagtid där festandet och att hänga på skolan utöver pluggtid lockade betydligt mindre. Däremot hade jag nog på sätt och vis lättare i mognare ålder att vaska fram kärnpunkterna i studielitteraturen osv. Jag skulle nog säga att jag kunde plugga smartare. Därmed vågade jag utelämna vissa saker och istället gräva djupare i andra. Dessutom kändes det som mindre viktigt med vilket betyg jag skulle få i varje enskild kurs.
Att plugga rent allmänt är alltid bra. Den tid när pluggande var något man gjorde under en viss tid i livet är sedan länge förbi. Jag har själv pluggat kontinuerligt under många år och läst kurser inom olika områden. Ibland har det varit relaterat till jobbet, ibland till privata intressen och ibland både och. Det jag syftade på här var att läsa en femårig utbildning på heltid.
Jag uppfattar överlag att formella aspekter av pluggande ofta överskuggar det verkliga lärandet. Det blir viktigare att lära sig det man tänker sig ska komma på provet än det som är intressant eller det man själv har potentiell nytta av. På senare år har jag läst några olika MOOC-kurser. Det har funnits testmoment där men de har ändå främst varit kontroller av att jag förstått innehållet och inte något betygsgrundande. Det finns MOOC-kurser inom många områden och det är ett både roligt och givande sätt att lära i en form som fokuserar på lärande snarare än formalia.
Tack för din input! Känner väl lite att det drar mer åt någonting som jag ska bocka av när det gäller utbildning, eller kanske statusen som medföljer av att faktiskt vara en ingenjör. Men jag är också en väldigt velig person Lite är det väl också att tiden rinner lite iväg. Blir inte lättare att leva som student ju äldre man blir kan jag tänka mig…