På pappret är allt fantastiskt

Hej!

Ber om ursäkt för den intetsägande clickbait titeln, men kom inte på nåt bättre.
Jag har på pappret ett helt fantastiskt liv, sambo, två små barn på 2 och 4 år, villa i en småort, ett välavlönat (~60kkr brutto) 100% distansjobb som systemutvecklare där jag i princip sköter mig själv, gott om kapital och ett separat bolag som drar in ca 500kkr netto utan att jag lägger någon faktiskt energi på det.

Men det är ju alltid nåt som skaver? Har alltid sysslat med datorer och kod i någon form och älskat det och jag är väldigt tekniskt duktig och kompetent inom området.
Däremot har jag sedan AI verkligen blev bra inte skrivit någon kod utan i princip bara promptat fram lösningar och hängt med i den svängen. Det är väldigt kul med AI och att prototypa går ruskigt fort och blir nästan som en MVP, men det dödar ju även lite (allt) av skaparglädjen.

Ovanstående i kombination med att jag älskar trädgårdsarbete och kollar avundsjukt på parkarbetare som jobbar säsong har gjort att jag sökt till en YH utbildning på 14 månader inom trädgård, som jag också blivit antagen till och som jag måste lämna besked till senast den 9e Juli.
Så nu kom stressen över beslutet och allt därtill..

Jag ämnar söka omställningsstöd, vilket jag bör ha goda chanser att bli beviljad, men det sågar ju en hel del i inkomsten, och kollar man snittlönerna inom trädgårdsyrket (specifikt t.ex anläggning) så ligger lönen ungefär på hälften av min nuvarande lön, dvs ~30kkr brutto.
Jag har ju ansvar för familj gällande försörjning som ju alla föräldrar och partners har, och vi har väl en något lyxig vardag med hämtmat, resor och aktiviteter som man kan reducera såklart, men det är ju effektivt en halvering av min inkomst.

Jag är vemodig inför ett beslut eftersom det påverkar såpass mycket och funderar över lösningar.
Min sambo jobbar bara 60% och jag jobbar i nuläget bara 70%, och vi har det “gött” även om småbarnsåren är jobbiga.
Jag har en längtan efter FIRE och jag är på god väg dit, men vägen skulle bli mycket längre om jag skulle anta denna utmatningen.
Ska man bara härda ut, kapitalisera på sin framgång så länge det går och sen satsa på att påta i trädgården på fritiden eller ska man börja med det redan nu och sänka sin standard och förhoppningsvis må lite bättre?

Är 34 år och gissar på att jag har goda chanser till anställning efter en eventuell utbildning.
Har också funderat på att säsongsarbeta, dvs köra IT det kalla halvåret och grönyteskötsel och anläggning den härliga delen, men då riskerar man ju att inte jobba så mycket med trädgård eftersom man ju också vill ha semester..

Inser att mitt inlägg blev rörigt nu på slutet men uppskattar vilken input som helst i princip :slight_smile:

Tillägg: Anledningen till att min sambo och jag inte jobbar deltid är att vi har prioriterat att vara mer med varandra och barnen nu när de är små, dvs minska tiden på förskolan när de är riktigt små. Vi skulle alltså i teorin kunna arbeta 100% båda två.
Min sambo är däremot också missnöjd med sitt nuvarande jobb och önskar att byta, men hon är ganska nichad mot ett specifikt yrke, så hennes möjligheter till andra jobb är begränsade till okvalificerade yrken och där är det ju som känt ganska hård konkurrens.
Utöver detta så vill vi också bygga hus eller flytta till ett mindre hus, mer lättskött och billigare i drift än det vi bor i nu som kräver en del underhåll, har mycket dö-ytor/är dåligt planerat.

11 gillningar

Vilket spännande inlägg! Jag läser att du är en kreativ person, som inte mår bra när du inte får utlopp för din kreativitet i arbetslivet. (Känner helt igen det!)

Det finns ju två möjligheter då. Antingen att byta arbetsbana, som du har börjat titta på. Eller att försöka hitta fritidsaktiviteter som är kreativa - oavsett om det är att snickra möbler, sticka tröjor, mixa musik, skriva romaner eller måla tavlor.

När jag bytte för några år sedan från en mer “låst” tjänst till en mer fri och kreativ tjänst (men fortfarande som tjänsteman) så började jag verkligen må bättre. Att inte få använda sina talanger blir dränerande. Så ta det på allvar, och grattis till att ha identifierat vad som är viktigt för dig i livet.

Jag tror aldrig man ångrar att man försökt följa en dröm. Har ni den ekonomiska möjligheten att ändå ha tak över huvudet och mat på bordet fast du sänker inkomsten, så kör!

Ett tips är också att inte se det helt svartvitt, som man lätt gör i pressade lägen. Du kan ju se det som ett test, inte att ditt beslut gäller hela livet. Gå utbildningen, testa att jobba ett år och se om trädgårdsmästeri är din grej. Annars kan du gå tillbaka om du inte bränner dina broar.

Förresten apropå att eventuellt “säsonga” - april och september är ändå fina tider för semester.

Ta hand om dig och jag ser fram emot att höra hur beslutet blev.

12 gillningar

Jag skulle fortsatt kapitalisera på det jobb du har tills dess jag nått fire. Varför kan du inte ta tjänstledigt när du pluggar för att sedan ev söka jobb inom trädgård parallellt med ditt jobb som utvecklare?

Det här med att man ska följa sina drömmar håller jag inte med om. I viss mån kanske, men man ska ju inte vara helt förblindad av drömmarna och strunta i verkligheten. Drömmarna kan ställa till med ett helvete så mycket djupare än att man ens kunnat ana. Problemet är att man bara får läsa och höra om historierna där drömmarna slutar väl. Alla drömmar så gått åt skogen är det tystare om

6 gillningar

Ja jag gillar den skapande processen, i princip oavsett vad det än gäller och som du skriver så har den glädjen lite försvunnit.

Just fritiden är lite begränsad iom småbarnen, i alla fall för stunden. Annars är det ett bra alternativ och jag gissar på att det är så många gör. Vi har ju också en trädgård att ta hand om, vilket vi känner att vi knappt hinner med själva nu under småbarnsåren - därför var min tanke att göra det när jag faktiskt har tid att göra saker själv :sweat_smile:

Du har helt rätt i att April och September månad kan vara helt fantastiska, vi bor i södra Sverige så vi har helt klart möjlighet att ha en njutbar semester då.

Tack för ditt svar, det uppskattas, mycket klokt!

2 gillningar

Haha, från den obotlige optimisten! :rofl:
Helt rätt här också, jag vet ju inte heller OM jag ens hade uppskattat att jobba med trädgård på heltid, att gå från att jobba inomhus i ett varmt kontor, till att vara ute oavsett väder och vind kan ju bli en för stor omställning också.

Just tjänsteledighet tror jag kan bli lite svårare pga delägarskap osv. Men jag tror jag skulle kunna sköta mitt nuvarande jobb hyffsat samtidigt som jag studerar om jag ska vara helt ärlig.
Risken är väl att det varken blir hackat eller malet på något av ställena jag lägger min tid på då.

Jag gjorde förresten till tillägg i originalinlägget som är relevant.

2 gillningar

Vilket fint och bra inlägg! Du och din sambo verkar ha god kontakt med era känslor och prioriteringar vilket är en grym start tycker jag.

Jag håller med @JennyL om att försöka minska storleken på beslutet. Såklart du ska prova utbildningen och prova detta en period. Att söka sin egen väg och drivas mindre av rädsla (apropå Gabriels kommentar…) tror jag mycket på. Vi har ett liv och att våga prova nytt ger många oväntade nya perspektiv, en bredare syn på livet och världen och måhända även sann vishet. :slight_smile:

Funderar lite praktiskt på hur mycket kapital ni har? Du skriver att du är på god väg mot FIRE men nämner inga siffror där. Att kunna ta lite av det kapitalet tycker jag är en perfekt lösning om det skapar lite trygghet eller som en bro under en period med låg inkomst.

Kanske kan du också konsulta lite kring systemutveckling om det skulle behövas?

Som ett litet PS: Det är intressant hur AI nu skiljer ut utvecklare med intresse för hantverket kontra dem som har ett större intresse för “produkten/resultatet”. Jag var av den senare sorten när jag jobbade, men har stor respekt för den utmaning du känner.

Lycka till!

4 gillningar

Känner igen mig i en hel del jär, har haft mitt drömjobb inom det digitala i snart 25 år, men börjar känna att vi hller på att driva bort från varandra. Inte bara att datorskapandet förändras utan även jag, för 20 år sedan uppskattade jag inte alls den sublima skönheten hos trädgårdar och dess skötsel. För min del skulle jag nog inte vilja anpassa mig efter en lägre inkomst, jag köttar på och försöker hitta det roliga när mitt yrke utvecklas. Företagsbyggande är ju ganska intressant. Sen kanske någon typ av Barista Fire.

Vi har ca 900k låst i bostaden tillsammans, lika delar.
Utöver det har jag i mitt bolag ca 1,5M (Här trillar det in ca 500kkr/år)
700kkr på sparkonto och ca 250k på ISK samt ca 2M i övriga tillgångar.

Pensionstillgångar:
954 761kr TJP samt 469 586kr i allmänpension.

Att konsulta inom systemutveckling kan funka, men vet helt ärligt inte vem som köper in såna tjänster längre när det mesta kan göras in house.
Min nuvarande tjänst är ganska trygg och jag har bra domänkunskap som är svår att ersätta på kort sikt.

Ja det verkar delas väldigt där, jag har alltid känt för produkten som helhet också, men den skapande processen har varit det som varit roligt och att man vet att det man skapar ger nytta åt många människor.

Tack!

1 gillning

Har du funderat på att köpa en villa med större trädgård eller kanske en mindre gård så du kan pyssla med trädgård istället?

Saker man gillar att pyssla med tenderar att bli mindre roliga när man måste utföra dem. I det här fallet också oavsett väder.

8 gillningar

Om jag inte hade mått genuint dåligt av ett nuvarande yrke så hade jag väntat några år med denna planen tills man når ett coastfire summa så man kan göra lite som man vill senare. De går lika bra att byta bana vid 40 eller 45 för den delen också.

Blir allt mer nyfiken på det här bolaget, är det alltså utöver din anställning?

Jag har tyvärr ingen bra input på din frågeställning men känner verkligen igen mig i din beskrivning. IT har blivit själlöst efter AI’s intåg. Även om jag är djupt fascinerad av AI och använder det friskt så känner jag känner mig mer och mer uttråkad.

2 gillningar

Nej det är just inkomstbortfallet som är den stora frågan, att jag skulle vilja göra något annat är givet i dagsläget.
Ja olika varianter på Fire är helt klart intressant, coast/barista är nog närmre hjärtat än att gå ren FIRE om jag ska vara helt ärlig.

Ja man har bara svårt att visualisera sig själv och sitt liv om 10-15 år, hur trött/pigg är man på att göra förändringar då? Men du har helt rätt, det är aldrig för sent att göra en förändring.
Kapitalet lär ju ha växt till sig bra på dessa år, och man kan njuta av en fetare FIRE än nu, där man hade varit tvungen att göra ganska massiva livsstilsförändringar också. Tänkvärt.

Ja precis, det är utöver min anställning, ett mindre SaaS bolag som rullar på, sen kan det ju upphöra imorgon eller om 5 år, eller generera mer pengar om 5 år, det vet man inte så dessa pengar ser jag som grädde-på-moset pengar bara.

1 gillning

Jag har gjort omvänt istället levt på runt 30k brutto lön länge och byter troligtvis bana nu istället, de man bör tänka på är att det inte bara är lönen i sig som påverkas man samtidigt pensionen som avsätter 18.5 % av din lön. 40+ är ingen ålder man är ju inte 65 direkt :wink: Min pension kommer bli långt under snitt vilket jag nu får leva med, men de var inget jag tänkt på så mycket förens nu.

Jag har alltid tänkt att försöka tjäna så mycket pengar så tidigt som möjligt har varit det bästa spåret, så att pengarna kan arbeta senare i livet, men då med risken att man glömmer av att njuta i av livet i yngre dagar istället - ha det lite kämpigt nu och gött sen. Sen finns ju också risken att målstolpen förflyttas när man når delmål också.
Nu njuter vi ju förvisso, förutom att våra bådas arbetsliv gnager något.

Jag gissar att det inte finns några rätt eller fel här egentligen utan det handlar nog om prioriteringar och preferens. Jag har alltid önskat att jag var mer “nöjd” som vissa utav mina kompisar, som har jobbat på ICA Maxi hela sitt liv, tjänar tillräckligt för att leva (och lite till) och vara helt fine med det.
Men jag har insett att jag inte är den typen av person och istället försökt ta tillvara på min personlighet när det kommer till det.

1 gillning

Nu har jag inte kodat på 12 år, men gjorde bara ett lite test med Visual studio och copilot, shit va enkelt! OMG

1 gillning

Haha, och då har du inte sett något av det som går att göra kan jag ju säga.
AI är ett helt fantastiskt verktyg, folk som tidigare varit tvungna att anlita externa programmerare eller anställa för att testa koncept kan nu göra det på bara några dagar av eget promptande.
Det är verkligen en game changer.

1 gillning

Du ska inte leva på lön från det bolaget under studietiden istället då? Du får avsättning till pension som vanligt och vardagen behöver inte se så annorlunda ut. Eller var det kanske så du tänkt?

Glömde skriva det innan men visst har du också koll på att du enligt lag har rätt till tjänstledighet för studier? Då kan du i alla fall köra det året utan risk och återgå till din anställning om du ändrar dig längs vägen.