Efter FI: Vilken sysselsättning har ni eller planerar att ha?

Ju mer jag tänkt på FIRE, desto mindre känner jag att jag vill gå i pension i förtid. Sambo, barn, vänner etc kommer ju alla pyssla med sitt - så vem ska man dela tiden med? Däremot vore det härligt att hitta en deltidssyssla så att man har mening i vardagen och ett sammanhang.

Ville starta en tråd där folk får ange vad dem pysslar med (och får betalt för) eller planerna på detta (eftersom det kan vara ett tag kvar till FI) efter att ha uppnått ekonomiskt frihet. Fick ni till drömjobbet? Blir du konsult inom ditt eget skrå? Byter bana helt och blir arborist eller brandman?

Hit it!

2 gillningar

TL;DR: Med mer tid, pengar, frihet och möjligheter blir det allt mindre klart vad det egentligen innebär att “spänna en båge” eller att forma sitt eget öde som Nietzsches “övermänniska”. Många ambitioner blir på flera sätt meningslösa.

Ska se om jag kan sammanfatta min relation till arbetslivet och karriär i allmänhet:

Jag har relativt ung fått arv och vill bidra för att “ge tillbaka”, men upplever att man på flera nivåer motverkar sann utveckling. Att “ge tilllbaka” verkar i mitt fall tolkas som en björntjänst. En hel del juridik att ta hänsyn till, ett allmänt agg mot oss rikingar som lägger oss i, familj och vänner som inte begriper varför jag skulle vilja “bidra” på det sätt jag vill. Ja - allt det får mig att ifrågasätta mina ambitioner. Och det funkar inte riktigt att satsa utan att göra det helhjärtat.

Har därför vanligt industrijobb som förvisso ger en ypperlig vardag, lagom fritt och rörligt o.s.v. Jag har ju valt ut sådant jag trivs med. Men det är rätt platta löner och efter rätt kort tid har man utvecklats typ så mycket det går. De som jobbat 20 år längre än mig har kanske 10.000 mer brutto. Efter tråden här på forumet där alla ratade heltid som samhällsnorm så tänkte jag lite “fuck-it” - om ingen annan vill hålla landet rullande spelar det ju ingen roll ifall jag ensam försöker göra det. Särskilt inte på ett sketet industrigolv.

Så jag tog pappaledigt 20%, trots att det också strider med min ursprungliga ambitionsnivå. Vet inte om jag ska vara mest besviken på mig själv eller samhället, för iom att ursprungliga ambitionerna är rätt så igenbommade med EU-byråkrati och inget man gör som livsstilsentreprenör direkt så njuter jag inte av de långa helgerna heller. Jag är mest frustrerad och känns som ett lysande exempel på att “pengar inte är allt”.

Tyvärr går det väl lite ut över familjen och kollegorna, vilket gör mig ännu mer frustrerad och får mig att istället ta avstånd ifrån alla. Jag borde kunna göra något vettigt i proportion till mina resurser, både humankapital och pengar. Men ju mer pengar jag får desto mer frustrerad blir jag över att verklighetens och min personliga utveckling står och stampar i jämförelse. Jag funderar mycket på en liknelse med Nietzsches övermänniska vs sista människa och Heidenstams dikt Åkallan och Löfte;

Det är stoltare våga sitt tärningskast,
än tyna med slocknande låge.
Det är skönare lyss till en sträng, som brast,
än att aldrig spänna en båge.
Jag vaknar om natten, men kring mig är fred.
Blott vattnen storma och sjuda.

Med mer tid, pengar, frihet och möjligheter blir det allt mindre klart vad det egentligen innebär att “spänna en båge” eller att forma sitt eget öde som Nietzsches “övermänniska”. Många ambitioner blir på flera sätt meningslösa. Det finns ingen anledning att spänna någon båge när man har allt man behöver.

Att omsätta någon slags idealism i praktisk handling är kanske naivt - var hamnar man i så fall? Som Nietzsches “sista människa” eller att “till intet se åren förrinna”, som Heidenstam skriver?

Jag känner igen den här frågan om vad som är meningsfullt redan ifrån skolan och jag tycker det är för djävligt att jag ska tvingas betala för att låsa in mina barn och låta dem sitta och “se åren förrinna” där. Det är ytterligare en sporre som bidrar till ytterligare frustration, men samtidigt mindre motivering att få högre lön och betala mer inkomstskatt. Lite långsökt och kanske inte helt rationellt. Jag borde inte bry mig så mycket. Eller kanske mycket mer?

2 gillningar

Min plan var ju inte att jobba, men jag lyckades iaf kapa arbetstimmarna och få till balans i vardagen, så visst går det. :smiley:

Vad är din egen dröm? Inkomstbringande halvtid som ger heltidsbetalt? Konsulttimmar när du vill? Jobba med det du gör idag, men bara det som är kul, på halvtid?

Jag tror att det kan bli lurigt att fortsätta där man är, men att det är en utmärkt möjlighet att satsa på den där egna affärsidén - det är ju närmast givet.

Låter som just drömmar. Om man inte kunde göra så innan FIRE (som kräver hård disciplin och god inkomst för hög sparkvot) varför skulle man kunna det efter…?

1 gillning

TL;DR
You think too much.

(Been there done that. Stopped. = better)

Jag pratar gärna om mig själv men vid andra tillfällen, den här tråden var tänkt att andra skulle få berätta om sin sysselsättning (betald sådan, inga hobbies) för att få inspiration.

Jag kan tänka mig att jobba deltid med det jag jobbat med tidigare i livet. Kanske på konsultbasis/provision så ingen kan sätta krav o tider utan min intäkt följer jobbet och kostnad är man bara när man samtidigt skapar intäkt.
Nån form av win-win upplägg stressfritt eftersom pengar inte måste in utan mer blir bonus.
I övrigt hade det varit kul att sätta sig in i och investera i startups man tror på.
Hjälpa till o ge tillbaka kanske genom att stötta ungdomar med ekonomisk utbildning. Typ nåt sånt. Får väl vara okej att man ändrar sig också efter vad som intresserar och tänder en glöd framöver.

5 gillningar

Jag får tiden att gå på ett meningsfullt sätt för mig: jag läser spanska och planerar språkresa till Spanien i höst. Jag är nybliven god man för en kvinna, min första. Vänner, resor och min särbo och min katt skänker mig ett gott liv. Efter 1 års sjukskrivning (cancer) tappade jag lusten att arbeta och har den stora förmånen kunna sluta efter ett arbetsliv som arbetare.

20 gillningar

Jag har nått FI men fortsätter jobba då jag trivs i det sociala sammanhang som jobbet innebär samt att jag fortfarande för det mesta tycker jobbet är kul och stimulerande.

Har dock valt att gå ner till 75%, vilket känns lagom. Hade gärna gått ner till 50% med, men tror det är svårt att få OK från min nuvarande uppdragsgivare. Jobbar som teknikkonsult via eget AB i ett uppdrag som jag haft till och från senaste 15 åren. Haft några längre uppehåll för långresor.

5 gillningar

Jag tänker mig att jobba på timmar inom nuvarande yrke (vård) eller konsulta tillfälligt i ett annat (kommunal förvaltning).

Kan tänka mig att vara jour- eller kontaktfamilj också.

5 gillningar

Jepp, att driva eget inom det man verkligen tycker om (i mitt fall att hjälpa personer blir mer medvetna som sin egen förmåga att påverka sin ekonomi och framtid, tex genom klok pensionsplanering) gör att jag kan jobba så mkt eller så lite jag vill. I en anställning skulle jag behöva förhandla om omfattning och ersättning, nu kan jag själv sätta en rimlig ribba och ersättningsnivå. Som planen är nu jobbar jag en hel del under vår och höst för att vara i stort sett helt ledig under juni-augusti, december-januari. För stunden passar det mig perfekt.
Jag har inte längre en intetion att sluta jobba helt. Som anställd var det ett mål, men inte längre när jag driver eget. Då kan jag enkelt anpassa nivån efter hur jag vill leva.

9 gillningar

Inte där än på långa vägar men planen är att INTE jobba något alls. Planen är att sälja huset och flytta och börja ett arbetsfritt liv där vi trivs året om. Kanske lever vi kvar i huset och ser hur allt känns efter avslutad tjänst.
Skulle jag vilja jobba lyssnar jag kanske med min tidigare arbetsgivare eller på någon annan industri här i stan. Någon butik kanske behöver hjälp nån timme då och då. Någon typ av fastighetsservice skulle kännas meningsfullt.
Ett fritt liv tänker jag ger nya möjligheter och sociala kontakter.

1 gillning

Förvaltning av egna tillgångar.

8 gillningar

Hur funkar det i din bransch, är du helt beroende av kontakter från dina år som anställd eller kommer uppdragen flygande som stekta sparvar?

Intressant, varför inte köra vidare med det egna ABt som konsult och köra 50% om det är vad du vill?

Att kunna jobba på timmar är ju perfekt, så kan man styra nästan helt själv. Om det hade blivit en annan yrkesgren inom kommunen, vilken isf?

2 gillningar

Väldigt intressant - har all din kunskap som du använder i ditt konsultyrke kommit från dina år som anställd eller har det varit något du självstuderat? Och hur får du tag på uppdragen?

Är dessa primärt på börsen eller har du fysiska tillgångar som t ex skog?

1 gillning

Är inte beroende av kontakterna men klart att det kan hjälpa till. Mer arbetssätten och kunskapen man snappat upp längs arbetslivet skulle jag säga. Så det kommer inte komma stekta sparvar, mer att de är djupfrysta som jag själv måste tina upp och tillaga. Det fina är att jag vet att det finns sparvar och ungefär var :wink:

Vet inte, finns många att välja på :slight_smile: