Efter FI: Vilken sysselsättning har ni eller planerar att ha?

Jag anser att det är en myt att man kan styra sin tid själv som konsult, åtminstone i min bransch (IT) där man förväntas jobba 100% heltid i oftast årslånga projekt med en deadline.

4 gillningar

Egen IT-konsult är målet, variera timmarna beroende på andra mål. Bygga andra bolag, gärna sprida ut mig internationellt.

Styrelseuppdrag eventuellt och mentorskap.

Jag jobbar som IT-konsult. Inför mitt senaste uppdrag sa jag att jag bara kan jobba 2-3 dagar per vecka vilket de accepterade (efter ett par längre veckor i uppstarten). Jag har tänkt som du tidigare men hade aldrig tagit upp frågan förrän nu när jag kände att jag inte var beredd att ta ett heltidsuppdrag, och då gick det på första försöket. :blush: Jag är bara ett fall förstås, men vet flera andra IT-konsulter som också jobbar deltid.

4 gillningar

Problemet är väl att leveransen förväntas vara 100% ändå, men på kortare arbetstid. Sen beror det givetvis på vilken roll man har. Personligen skulle jag inte ha en chans att ens läsa in mig på alla komplexa frågeställningar med mindre än heltid.

Det återstår att se, har just börjat, men de har flera gånger poängterat att de inte kommer försöka pressa mig att jobba mer än överenskommet. Men självklart kan man inte vara lika inblandad i allt som om man jobbade 100 %.

Som IT-konsult är kunskapen sen tiden som anställd och uppdragen har jag fått genom egna kontakter eller konsultmäklare.

Pensionscoachbiten har jag lärt mig själv samt gått coachnings- och företagarutbildningar.

2 gillningar

Jag tror det att beror på vilken roll man har och hur tydlig man är med att man vill jobba mindre. Ett av mina första uppdrag var på 80% och konsultmäklaren ursäktade sig och bad om ursäkt för att det bara var på 80%. Den omfattningen passade mig perfekt. Min erfarenhet är att det är en förhandling. Jag vill inte jobba mer än 50% alltså behöver min uppdragsgivare acceptera att jag bara är tillgänlig 50% och så får vi tillsammans bestämma när denna tid infaller och vilka arbetsuppgifter vi prioriterar ner eller lämnar över till någon.

2 gillningar

Ja, det har absolut med rollen att göra och det funkar då inte i den roll jag har så har aldrig ens förhandlat om att jobba mindre. Däremot har jag haft två parallella uppdrag inom samma kund på 50/50 vilket är sjukt jobbigt eftersom man konstant är dubbel eller trippelbokad på möten, slutar med en massa övertid. Så visst, för en del kan det funka men det finns ju också en ekonomisk verklighet så man lär ha bra timpenning om man ska jobba halvtid.

1 gillning

Vi verkar ha olika upplevelser av IT-konsultyrket, alternativt väldigt olika utgiftsnivåer. Jag skulle nog klara mig på 25 % med min vanliga timpenning om jag behövde och då ligger jag inte på en ovanligt hög nivå i jämförelse med andra. Vi pratar ju FIRE här så jag är visserligen inte ovan vid att hålla nere onödiga utgifter men trots det reser jag, går på restaurang och kostar på mig andra nöjen regelbundet. Tror ingen jag känner skulle kalla mig snål. Jag förstår att man har olika saker i livet som kostar pengar men jag har svårt att tro att det skulle vara speciellt ovanligt att klara av att gå ner till 50 % som egen IT-konsult om man inte slösar en massa.

1 gillning

Handlar nog inte så mycket om IT-branschen utan om var man är i livet, medelålders med villa och familj har man dragit på sig en hel del fasta kostnader.

Många IT-konsulter här, intressant observation eller så har RT en övervikt av den branchen.

Ingen som har tagit/vill ta klivet till något diametralt annorlunda än vad man jobbar med idag?

Man borde klara ungefär en “svenssonlön”, eller t o m upp till ungefär brytpunkten för statlig skatt på 50% IT-konsultarvode. Så så jäkla omöjligt borde det inte vara för många. Tror också mer att problemet är att många projekt helt enkelt inte vill anställa en (resurs)konsult på 50%.

Jag startade enmans-IT-bolag - min dröm har alltid varit att prova att bygga en produkt. Om jag vill kan jag konsulta.

Det är ju helt subjektivt, vill man kan man bo i en koja i skogen och då räcker det ju långt - om det bara handlar om att ”klara sig”. Lön upp till brytpunkten täcker inte min del av levnadskostnaderna i hushållet, men det är ju givetvis självvalt.

Vi har pratat lite om det här med “den andra karriären”, min framtida fru och jag. Hon tror att hon kommer vilja fortsätta jobba inom sin bransch men den är svår att köra på halvtid, så hon vill nog fortsätta jobba på.

Just nu tänker jag att jag kommer vilja gå någon form av praktisk utbildning som kan nyttjas i underhållet av alla fastigheter vi kommer behöva hålla efter (om det inte säljs av några längs vägen). Att vara utbildad elektriker t.ex hade ju varit fantastiskt, men om det är möjligt att gå vid 55 är en annan fråga. Då hade man ju kunnat ratta runt på ett antal småjobb också om man känner för det.

Vid den tiden kommer vår dotter att vara i slutet av gymnasiet och ett eventuellt syskon ett par år efter, och det finns väl risk att de inte kommer vilja hänga så mycket med föräldrarna som har för mycket fritid…

Annars blir det väl gymmet, golfbanan och lantstället?

Håller med till 100%. Det låter ju dock som att du skulle ha den ekonomiska möjligheten att låta bli? Åk utomlands med familjen ett år eller fler, se världen, googla unschooling, worldschooling och dyl. Lev!

2 gillningar

Jag behåller mitt AB där jag primärt frilansar inom filmbranschen. Att branschen är volatil är mer uppskattat i FI. Den totala ledigheten kommer automatiskt med jämna intervall. :smiley:

1 gillning

valde igår att gå ner till 75% och nästa år blir det 50% på mitt vanlig jobb
Jag är med i styrelsen och arbetsgrupper i en ideell förening (sport) så jag kan egentligen lägga hur mycket tid som helst där så sysslolös kan jag aldrig bli :slight_smile:

7 gillningar

Jag bor på en liten gård och lägger just nu mycket tid där. Inget jag får betalt för, men sparar in de kostnader jag brukar ha för vissa delar. Sedan har jag tackat ja till att vara vikarie på mitt gamla jobb som personlig assistent, men att det får bli lite längre fram, jag har så mycket annat jag vill göra också ju :wink: Det är inte så länge sedan jag slutade att arbeta så ännu känns det som en lång semester, men å andra sidan så har jag redan anmält mig till en del olika saker jag vill göra så att de flesta dagarna har sin givna aktivitet fram till sommaren :lady_beetle: Inget jag får betalt för utan tvärtom så kostar det, men bara småpengar eller gratis och som sagt en del saker jag gör hemmavid ger en minskad kostnad på boendet.

3 gillningar

Jag är inte FI ännu utan bara nästan FI.

Startade eget AB med samma inriktning som jag varit anställd hela livet (inte IT) och det kortsiktiga målet är att jobba mindre än 40 timmars vecka.

Det är som många konstaterat en utmaning att inte ta på sig för mycket jobb när beställarna har stora behov men jag har bestämt mig för att ta det som just det; en utmaning i att tacka nej.

Det långsiktiga målet är att jobba mindre än 50% när jag passerat 60 men det återstår att se hur det går eller om det måste bli helledigt :joy:

1 gillning