Efter FI: Vilken sysselsättning har ni eller planerar att ha?

Intressant, får man fråga inom vilken bransch?

Jobbar som tekniskt stöd till beställarorganisationer inom järnväg.

2 gillningar

Kloka funderingar… Jag har en situation där jag troligen kan sluta jobba om 3-6 år, beroende på börsutvecklingen. Min sambo kommer däremot behöva och vill jobba 12-13 år till. jag är orolig vad egentiden kommer göra med mig, särskilt på vintern. JAg är biodlare så den verksamheten kan jag rampa upp till en deltid, men det är ju mest pyssel på sommaren. Jobbonär är nog en bra grej på vinterhalvåret, eller ngt ideellt uppdrag för ngt jag tror på. Sitta i soffan blir inte bra, och resa ensam vill jag inte

2 gillningar

Alla ni som jobbar med it, vilken utbildning har ni?

I mitt fall: CivIng Datateknik.

1 gillning

Magisterexamen i företagsekonomi.

1 gillning

Aha, så självlärd inom it? Eller hur kom du in på det spåret?

Ja, efter studerat i 4 år kände jag att det är datorer jag vill jobba med. Då blev det bråttom och jag lärde mig själv först att göra hemsidor och senare appar.

Svarar mer på frågan ‘Efter FIRE’:
Nu är det långt kvar för oss, vi är typ 10% FIRE, men jag skulle vilja hålla på mer med musik. Bli bättre på gitarr, komponera egen musik och spela in den. På det sätt jag gjorde i min ungdom innan alla livets måsten tog över.

Utöver det ta hand om mig själv med promenader, gym m.m. Känner lätt att jag skulle kunna fylla min tid.

1 gillning

Varför måste en deltidssyssla vara betald för att ge mening till vardagen?

Jag har liksom lite svårt att förstå den här uppfattningen att något man gör bara kan vara meningsfullt om man får betalt för det. Jag tycker personligen att sysslor jag väljer att göra utan att bli “mutad” med pengar per definition måste vara mer meningsfyllda.

8 gillningar

Nej, det har du rätt i. Kanske mer värt att definiera det som att det ändå finns ett åtagande - alltså någon skulle bli satt på pottan om du inte gjorde din syssla. Och då kan ju ideellt föreningsliv eller annat också ingå.

Det jag ville åt med min fråga var att förstå vad folk strävar efter att hitta på när man inte längre är beroende att dra in pengar. Utöver måla tavlor, dreja, knyppla dagarna i ända.

1 gillning

Antagligen bli konsult inom mitt eget skrå samt fördjupa mig mitt engagemang i den förening som jag är aktiv idag (det sistnämnda ger dock inga pengar men inre tillfredställelse istället)

1 gillning

Ja själv jobbar jag på ett flerårsprojekt på att bygga ett flygplan hemma i garaget. Det är väl ingen annan som skulle bli satt på pottan om jag inte jobbade med det men ett åtagande är det definitivt att ta sig an ett sånt projekt.

Tycker du uttrycker dig lite negativt om att “måla tavlor”, etc. Det kan ju vara nåt man gör nån gång om man känner för det om man eventuellt orkar dra sig ur sängen, eller något man bestämt sig för att göra och satsar på. Blir man riktigt bra kanske man till och med kan sälja nån tavla.

Personligen tror jag att nyckeln till en framgångsrik FIRE är att se det som ett tillfälle att utvecklas och investera tid i allt sånt som man inte kunnat innan just för att man har varit tvungen att lägga tiden på att tjäna pengar. Om man tänker att man ska slappa hela tiden så håller jag med om att det snabbt skulle kännas meningslöst.

Jag tänker på det lite som typ riskkapital i form av tid: Man har möjlighet att lägga det på sånt som inte ger en garanterad, omedelbar payoff men som på lång sikt ger en belöning i form av större kunskaper och/eller bättre livskvalite.

4 gillningar

Ok, jag förstår din kritik. Jag kanske är ute efter folks drömmar om att bli FI för att kunna slå i ett yrke som är svårt eller kanske inte ger så mycket. Om det är att måla tavlor, all good.

Bygga ett flygplan låter galet :smiley: Vilken modell bygger du? Har du gjort det förr?

1 gillning

:grin:
Nej, första gången, men jag har delägt ett hembygge tidigare och legat i startgroparna i 10 år så det är inte nån nyhet. Det är en sån här.

2 gillningar

Ingen… började tidigt.