Semi-Barista-FIREish?

TL;DR - Byta ut existerande välbetalda arbete mot ett lägre betalt arbete inom ens intresse område? Kostnader? Tillvägagång? Förutsättningar? mm.

@Fonzie lyfte en liten fundering i tråden “Vad kostar det att arbeta?” där han nämner några han känner som jobbar med de älskar.
Hur underbart vore inte det?
Jag kan inte direkt säga att jag jobbar inom ett område jag älskar. Intressant är det av å till, men såsom många ställer frågan om man fick alternativet att sluta jobba imorgon med bibehållen lön (eller OK lön iaf) så skulle jag ta den alla dar i veckan.

Många snackar om att gå ned i tid och leva delvis från investeringarna istället. Men ett alternativ är ju faktiskt att byta jobb och jobba med det man tycker är roligt istället. Fast få betalt, om än lägre än tidigare.

Att släppa sitt välbetalda jobb där man samlat på sig år av erfarenhet eller säkerhet är knappast enkelt. Men har man många år varit inom samma branch kanske man är lite less…? (of topic, saknar ordet “less” i engelskan som är vårat språk i hushållet…)

Min fundering är lite vad krävs för att komma dit? Ekomiskt? Mentalt?

För att upprätthålla värdet i ens investeringar snackar man ju lättast om 4%-regeln. Så gör man det enkelt och vill ha ut 20 000/månad netto, behöver man ca 6 Miljoner investerat. (Förenklade beräkningar, ISK med skatt osv lite lätt avrundat)
0.04*6 000 000=240 000
240 000/12=20 000

Men om man då kan tänka sig att gå ned i lön och jobba med det man vill, behöver man ju inte lika mycket, endast mellanskillnaden (förutsatt att man vill siktar på att behålla samma nivå). Dessutom kanske man minskar sin inkomstskatt och för över delar av den till inkomster från värdepapper. Så går man ned 50% i bruttolön, behöver man kanske inte kompensera dessa 50% komplett från värdepapperna heller.

Hur hittar man vad man brinner för och vill jobba med då? Jag kan inte direkt komma på vad jag skulle vilja göra på mer eller mindre heltid, som är avlönat. (Jag räknar bort en karriär som twitch-streamer eller OF :wink: ) Hade gärna ägt mig en snickarverkstad, men det kräver att man har hushållet för det också.

Hur tar man det steget sedan när man väl kan? Att släppa det gamla bekanta och börja jobba med något helt nytt? Kanske till å med starta eget?

Lite öppna frågor sådär ihopkletade på kaffepausen. :man_shrugging:

8 gillningar

Vi har exakt en sådan plan. Men vi kom till slutsatsen att det är bäst att jobba klart helt pga att vi har så välbetalda, förmånliga och även flexibla (men inte ideala) jobb idag. Det är “problemet” med golden handcuffs. För oss blir det klart vid ålder 55 eller något innan (förhoppningsvis), och då helt FIRE.

Att gneta ihop samma pengar med en roligare vardag / ideal livsdesign blev inte rimligt tyvärr. Det hänger väl på hur stor skillnad i inkomst det blir :roll_eyes:

Just keep buying… and just keep working to afford it :nerd_face::+1:

2 gillningar

Vad var det för alternativt jobb Ni tittade mot och hur skiljde det sig från era ursprungliga?

Är inte innebörden av “a bit fed up” ungefär samma? Men du eftersöker kanske ett enskilt ord.

Nuvarande jobb innebär hög lön, mycket ansvar, mycket resande och väldigt mycket stress. Mindre fritid. En av oss har redan gått ner i lönenivå pga att resandet inte funkade tillsammans med barn men jobbar fortfarande med fokus på inkomst.

Alternativt jobb är ett hobbyprojekt som inte kommer inbringa någon inkomst första året/åren. Kanske kan ge viss / god inkomst på sikt men högst osäkert. Vi vill jobba ungefär 25% på det, inte så mycket mer än så. Vi vill finansiera det själva och även ta eventuella vinster själva. Hobby projekt nummer två är lite tråkigare men vi planerar även att hyra ut fastigheter vi inte vill sälja.

OT: Less

Jo, men bara till viss del… Less täcker ganska mycket tycker jag. Är mer av en känsla än ett ord…

Jag är less på den här filmen -
Mer av “I’m tired of this movie”
Fed up blir mer som att den irriterar en. För mycket propaganda tex.

Medan jag är less att plocka upp efter dig!
I’m fed-up picking up after you

• Passar den ju bra till.

Du är jobbig och jag är less på dig!
You’re annoying and I’m sick of the sight of you!

Är det en dröm man inte bör sikta mot då tänker du? Känns det orealistiskt att gå ned i tid för att kompensera med en hobby?

Som jag ser din fråga innebär det att väga livskvalitet nu mot pengar (och kanske chans till högre livskvalitet senare) i princip. Sorry om jag tolkat fel.

Många har nog iaf en gräns för vad som känns rimligt. För vissa kanske det inte finns någon sån gräns iofs :nerd_face:

1 gillning

Lever alltid långt under mina medel, så att välja ett jobb för andra förmåner än bara lönen är en fråga om att spara mycket eller spara ännu mer. Om man inte sätter väldigt stränga mål så finns det många vägar för att nå fram. Jag trivs hellre på vägen än att korta sträckan lite.

Intressant ämne som även jag funderat mycket på.

En osäkerhetsfaktor för mig är hur mycket roligare det andra mindre välbetalda jobbet skulle vara på sikt? Det är härligt att drömma om att arbeta med kroppen till exempel när man spenderar sina dagar i möten men vore det lika härligt en regnig dag när man gjort det i ett par år redan?

Har inte svaren till detta såklart men misstänker att “gräset är grönare på andra sidan” fenomenet är svårt att undvika.

1 gillning

Vad hindrar en från att då gå tillbaka till det man hade innan?

Tänk om man kunde hitta ett yrke/sysselsättning som man gillar som i snitt täcker sina grundkostnader. Allt man jobbar med på sitt “jobb-jobb” därefter är bara lyxkonsumtion. Det är inte heller en fel känsla?

Det är en bra fråga och jag förstår din poäng om att fler antagligen borde prova, är som sagt inne på samma tankar.

Samtidigt beror det nog väldigt mycket på vilket arbete man har tänker jag, bland mer eftertraktade eller nischade jobb är det inte alltid så lätt att gå tillbaka till ett likvärdigt.

Jag gick från att ha ett chefsjobb till att doktorera. Är sjukt nöjd med det valet. Siktar på att jobba deltid som universitetslärare och forska på det som faller mig in framöver. 10/10

9 gillningar

Häftigt @Ester! Kan du säga något mer om detta? Spontat så känns det som att du precis skapade mycket friare liv/äger din tid på ett helt annat sätt. Vore superspännade att höra mera om det. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Att bli forskare/universitetslärare var min alternativa plan till det jag gör idag (statstjänsteman). Det hade nog också kunnat bli bra men just spåret att välja den banan senare i livet låter spännande.

Ja, så är det verkligen. Livet som akademiker kräver ungefär samma fokus kring tid som ett sparsamt liv kräver fokus på pengar: man behöver sätta upp sina egna regler och följa dem, annars försvinner all tid på skräp och drama. Eller depression och isolering. Samma risker som för folk som slutar jobba helt enkelt! Man behöver hitta sin egen motor.

Olika ämnen o institutioner skiljer sig mycket åt. Jag läste en master vid sidan om jobbet för att få en överblick. Det gjorde att jag fick en förståelse för mitt ämne som jag kunde använda för att rikta min ansökan till rätt ställen.

Om man får en “institutionsfinansierad tjänst” kan man välja vad man skriver avhandlingen om helt fritt. Får man en tjänst inom ett projekt behöver man förhålla sig till projektet. På vissa ställen är forskarjobbet uppbundet till att jobba i arbetslag helt o hållet, vilket inte är så mycket friare än andra jobb då.

4 gillningar

Äre inte enklare att gå tillbaka till ett nichat eftertraktat jobb? Svårt att gå tillbaka till typ mode-designer på Guchi som är ett väldigt övermättat arbete?

Kanske är det läge att skilja mellan “jobb” och “position” här. Att få jobb i en viss branch eller liknande är väl normalt görligt. Att däremot bli hög politiker, VD på större företag eller något liknande förutsätter ofta ett visst kontaktnät och ett “förarbete” innan man blir aktuell för rollen. Har man varit borta från det sammanhanget några år finns det andra som tagit din plats i kön.

1 gillning

True, som enkel kontorsråtta så tänker jag inte upp i de nivåerna. Jag skulle kunna vara borta från arbetsmarknaden i 5 år och sedan gå tillbaka till något likvärdigt. :man_shrugging:

Jag är en enkel kontorsråtta jag med @Kirtapp men i en ganska specifik bransch. Skulle säkert kunna få ett ok jobb även efter att ha provat FIRE några år men skulle behöva rejäl tur för att få motsvarande det jag har nu då de inte dyker upp så ofta.