TL;DR - Byta ut existerande välbetalda arbete mot ett lägre betalt arbete inom ens intresse område? Kostnader? Tillvägagång? Förutsättningar? mm.
@Fonzie lyfte en liten fundering i tråden “Vad kostar det att arbeta?” där han nämner några han känner som jobbar med de älskar.
Hur underbart vore inte det?
Jag kan inte direkt säga att jag jobbar inom ett område jag älskar. Intressant är det av å till, men såsom många ställer frågan om man fick alternativet att sluta jobba imorgon med bibehållen lön (eller OK lön iaf) så skulle jag ta den alla dar i veckan.
Många snackar om att gå ned i tid och leva delvis från investeringarna istället. Men ett alternativ är ju faktiskt att byta jobb och jobba med det man tycker är roligt istället. Fast få betalt, om än lägre än tidigare.
Att släppa sitt välbetalda jobb där man samlat på sig år av erfarenhet eller säkerhet är knappast enkelt. Men har man många år varit inom samma branch kanske man är lite less…? (of topic, saknar ordet “less” i engelskan som är vårat språk i hushållet…)
Min fundering är lite vad krävs för att komma dit? Ekomiskt? Mentalt?
För att upprätthålla värdet i ens investeringar snackar man ju lättast om 4%-regeln. Så gör man det enkelt och vill ha ut 20 000/månad netto, behöver man ca 6 Miljoner investerat. (Förenklade beräkningar, ISK med skatt osv lite lätt avrundat)
0.04*6 000 000=240 000
240 000/12=20 000
Men om man då kan tänka sig att gå ned i lön och jobba med det man vill, behöver man ju inte lika mycket, endast mellanskillnaden (förutsatt att man vill siktar på att behålla samma nivå). Dessutom kanske man minskar sin inkomstskatt och för över delar av den till inkomster från värdepapper. Så går man ned 50% i bruttolön, behöver man kanske inte kompensera dessa 50% komplett från värdepapperna heller.
Hur hittar man vad man brinner för och vill jobba med då? Jag kan inte direkt komma på vad jag skulle vilja göra på mer eller mindre heltid, som är avlönat. (Jag räknar bort en karriär som twitch-streamer eller OF ) Hade gärna ägt mig en snickarverkstad, men det kräver att man har hushållet för det också.
Hur tar man det steget sedan när man väl kan? Att släppa det gamla bekanta och börja jobba med något helt nytt? Kanske till å med starta eget?
Lite öppna frågor sådär ihopkletade på kaffepausen.