Kul tråd och många kloka tankar, mycket man inte tänker på och räknar in ![]()
Min fundering när jag läser blir dock ibland den motsatta… Vad kostar det att INTE arbeta?
Om man har ett eller flera stora intressen i livet och är fullt arbetsför, varför då inte jobba med detta/dessa (och dessutom få betalt på köpet…)? Om det man brinner för kanske är lite mer kostsamt hur skulle jag då annars ha råd att förverkliga mina livsdrömmar? T.ex brinner man för astronomi torde man få ut mer av sitt intresse om man jobbar där det finns mer kvalificerad utrustning som man absolut inte skulle komma i närheten av om man skulle betala för det själv. Har en kompis som är en riktig fågelnörd (aka fågelskådare) som jobbar som fågelinventerare bl.a inför vindkraftsbyggen, en som brinner för bergsklättring som är äventyrsguide, en gravt inbiten sportfiskare som är fiskeguide, etc. etc.
För egen del var mitt absolut största intresse datorer när jag slutade skolan i början på 80-talet och därför var det naturligt för mig att söka mig till den branchen. Tyckte det var fantastiskt att få betalt för att jobba med det man tyckte var det roligaste som fanns! Och med prylar och utrustning jag aldrig skulle haft råd att köpa själv. Med en inkomst från något man tycker är superroligt och berikande kan man då även bekosta andra roliga och berikande saker i livet. I mitt fall är det familjen, boendet, andra hobbies, sparande, pension, trygghet, etc. etc.
Men sen behöver ju naturligtvis inte det man brinner för i livet kosta särskilt mycket och då kan man ju lösa saken på andra sätt. Många gånger är små utgifter bättre än stora inkomster och där får iaf jag en hel del input av det som skrivits här i tråden.
F’låt @angaudlinn om jag blev lite OT och kanske kapade tråden men tyckte ändå det var lite relevant när vi diskuterar pros and cons att arbeta… ![]()