Billigare boende men längre pendling | Vad ger mest värde?

Hej. Idag bor jag och min sambo i hyreslägenhet med ungefär 5 minuters promenad till våra jobb. Vi har aktivt letat efter ett hus att köpa i några år. Letat både i samma område vi bor i, i utkanten och i andra städer.

Vi har letat efter bostäder i 2-miljonersklassen i området vi bor på. Hittat några intressanta objekt. Men de hus vi sneglat extra mycket på är de hus som är trettio minuter bilväg rakt in i skogen. Fördelen med dessa hus är att de går för bara miljonen, har samma standard som husen dubbelt så dyra. Men den stora nackdelen är förstås att bil inte längre är ett nöje, utan ett måste. Eftersom pendlingen kommer in i våra liv.

Ungefärliga månadsutgifter (hyra eller driftskostnad + bolån, bilkostnader ej medräknade)
Idag, lägenhet: 6500:-
1 miljonshus: 4500:-
2 miljonshus: 9500:-

Ekonomiskt sett är bilägande och pendling inga problem. I våra tankar kommer vi behöva äga 1 bil om vi har det dyrare huset nära våra jobb. Om vi istället besitter ett billigare hus långt in i skogen kommer två bilar krävas. Tror inte att ägandet av två bilar kommer göra det billigare huset dyrare… men om så är fallet är det inget som stör oss.

Så i alla ekonomiska perspektiv och det faktum att vi gillar det enskilda läget det billigaste erbjuder. Så är det en “no brainer” att köpa billigt. Men det är då vi kommer till ämnet “ett rikt liv bortom pengar”.

Vi har alltså idag 5 minuters promenad till våra jobb. Ett dyrt hus gör att vi behåller det korta avståndet dit. Medan ett billigt hus introducerar pendling till våra liv. Varje dag kommer vi behöva pendla totalt 60 minuter per dag. Eller låt oss säga att min sambo går en utbildning hon funderat på något år. Plötsligt har hon en pendlingstid på två timmar, varje dag hon ska dit (en timme per dag, därifrån vi bor idag).

Någon som gjort denna resa här? Gått från att inte behöva pendla till att använda en stor del av dagen för att bara ta sig fram till jobbet. Eller kanske ni har någon åsikt om att pendla. Ger denna timme vi sparar idag, ett rikt liv bortom pengar?

2 gillningar

Jag skulle aldrig rekommendera att man tänker på att man ska bo i närheten till jobbet, du kanske bor i huset hela livet men det är inte troligt du bor i huset hela livet?

Dessutom kanske barn kommer in i bilden, de kommer ju inte ha körkort på bra många år och måste också ta sig fram?

Jag vill bo där jag trivs i miljön, där det finns ICA eller motsvarande på promenadavstånd och gärna närhet till skola, bad eller ett utegym.

Om det är riktigt jävla långt till jobbet är det en fördel då jag hinner glömma bort jobbet på vägen hem.

1 gillning

Jag skulle vilja vara lite oenig angående det billigare huset, och här är skälen till att inte flytta utanför staden till det billigare huset:

Rent ekomomiskt är det väldigt lite pengar ni sparar, jämfört med uppoffringarna. Ni “förlorar” tillsammans 40 timmar i månaden till pendlingstid (om ni ska åka varje jobbdag), för 5.000 i månaden. Det är ingen superhög besparing per timme.

Sedan kostar en extra bil säkert mellan 3.000 - 4.000 i månaden minst (inklusive allt). Så det gröper ur besparingen väldigt mycket.

Sen kommer ni båda vara mycket tröttare när ni kommer hem och ha mindre tid att göra hemsysslor och roliga saker. Det kanske resulterar i några extra hämtmat tillfällen i månaden.

Detta var bara från ett ekonomiskt perspektiv, men för mig iallafall låter det som att det ekonomiska skälet till att flytta till det billigare huset inte håller.

6 gillningar

Förutsatt att någon av er inte är på väg att byta jobb som nämndes ovan. Jag skulle sätta ett pris på pendlingen. Dels kostnad för bil och parkering. Sedan timpris för pendlandet.
Möjlighet att ha lite annan bil om du inte är beroende av den och kör mycket.
Har jobbat med några som verkligen njuter av en timma i bilen enkel väg och då blir det ju lite knepigare.

Får givetvis väga in om man vill bo lite avskilt också. Då är ju det värt en del.

2 gillningar

Det låter som en sjukt dålig deal att dra på sig den typen av pendlingstid och extra bilkostnader för att komma undan med en miljon billigare hus.
Ni kommer sannolikt inte spara någonting alls på det och dessutom kommer det billigare huset i skogen kanske inte ha lika god värdeutveckling.

14 gillningar

Miljön gillar jag starkt med de billiga husen. Ensam men ändå någon granne. Ingen mataffär i närheten. Idag blir det gärna mycket småhandlingar. I ett hus ute i skogen får man planera sin inköpslista och besöka mataffären på vägen hem. Tror inte det kommer orsaka att man inte trivs där.

Mindre tid garanterat. Tråkiga sysslor som städning och snöskottning tar ännu större del av fritiden. Men huset i skogen ger en fler roliga sysslor vår, sommar och tidig höst. Trädgårdsarbete.

Hämtmat är förstås en lyx som kostar pengar. Förhoppningsvis levererar inte pizzeriorna ut i skogen. Så nöjer man sig med en färdigrätt från frysen istället. :wink:

Älskar friheten med bil. Att kunna välja fritt när man ska åka. Inte behöva tänka på tidtabeller. Frågan är om vi kommer älska pendling lika mycket. Samma väg man är tvungen att köra tio gånger i veckan.

Tycker en miljon kronor är stora pengar. För mig personligen tar det fyra år att ens tjäna ihop den summan. Att spara dom? Vågar inte ens fundera på det. Ett mål för oss är att betala av lånet i rask takt. Beroende på livssituationer eventuellt låna upp för renovationer. Annars vara skuldfri och bo billigt.

Värdeutvecklingen kommer med största sannolikhet inte vara så hög. Men är det egentligen en parameter man ska ha, när man letar efter hus.

Men tack för alla åsikter. Ger oss massa att fundera på. Kommer massa nya infallsvinklar för oss!

1 gillning

Men du skriver ju själv att du måste dra på dig mycket högre transportkostnader (och tid) för att slippa lägga en extra miljon på boende.

5 gillningar

Köp ett så dyrt hus ni har råd med i rätt läge. Gärna något som är lite ruckligt som ni kan renovera in värde i.

Med inflationen så tar det inte många år innan lånen utgör en betydligt lägre del av inkomsten. Det är några dryga år i början men sen blir det bättre. Läget har ni dock hela livet, varje dag sparar ni en timme i bilen plus kostnaderna för att åka bil (räkna på 40-50 kr/mil). Hur långt blir pendlingen? 6 mil om dagen är ~250 kr i bilkostnader eller 5000 kr/månaden.

Ett hus är inte en kostnad, utan en investering. Köper ni ett hus för fem miljoner som ökad procentuellt i värde så ökad det huset mer i värde än budgethuset på landet.

Om ni ändrar er efter 5 år så kan ni sälja huset i stan och köpa huset på landet, men att göra tvärtom kommer att vara mycket svårare. Det är lätt att gå från ett dyrt hus till ett billigt, men mycket svårt att göra tvärtom.

När barnen blir större kommer så kommer ni att bli taxiservice om ni bor på landet. I stan? Mycket mindre.

Om man ska bo på landet så ska man göra det för att man vill bo på landet, inte för att spara pengar.

3 gillningar

Personligen tycker inte jag 30 minuters pendling är så farligt. Speciellt om det är lite rödljus och faktiska köer etc. Blir det mer är det betydligt värre.
Däremot tycker jag det känns hyfsat obra om all service typ , Bra mataffär, apotek, systemet, shopping , bensimack finns en bra bit bort.
Om barnens skola,kompisar aktiviteter finns en bra bit bort är det ett Stort minus…

Att tänka på är också att OM två fungerande bilar är ett krav typ varje dag och annat sätt att förflytta sig är uselt så kan det krävas en reservbil dessutom. Även nyare bilar strular ibland.
Vi har kört äldre bilar oftast med mycket låg värdeminskning och billig försäkring etc och hade under ca 10 år en sådan reservbil nr 3 som användes när jag ex väntar på delar och egen arbetslust att reparera något som är trasigt på någon av bilarna. (Användes i praktiken sällan. Mer faktiskt för att den skulle hålla sig väl fungerande). Man kan ha reservbilen avställd. Tar 3 minuter att ställa på den via mobilen. Vi har och kör bilar som typiskt är 10 år eller äldre så fel och vänta på delar kan förekomma.
En annan sak att fundera över är att en villa för en miljon “i skogen” också kan behöva underhåll och kanske vill man uppgradera med inbyggd uteplats, nya förnster, fint kök etc. . Ofta är dessa satsade pengar en betydligt sämre affär på det huset då andrahandsvärdet stiger högst begränsat pga läget på huset.
DVS ett hus i skogen som är helt ok As is och inte behöver något dyrt på många år är väldigt bra val.

1 gillning

Vad ger mest?

En fråga som kanske handlar om att man rättar mun efter matsäcken.

Ett hus kostar mera än dina beräkningar med maxbelåning.
Underhållet är ofta underskattad kostnad.

Hyresrätten är billigaste alternativet.

Livskvalitet går inte enbart räkna i pengar, som det dyraraste alt med hus och två bilar.

1 gillning

Tycker inte det här är en ekonomisk fråga och 30 minuters pendling är ingenting.

Hur vill ni bo? Bo lantligt och slippa villaområden och bara ha 30 min till jobbet låter fantastiskt bra. För lite perspektiv tar det ju lätt mer än så att förflytta sig ganska korta sträckor i de större städerna.

7 gillningar

När vi flyttade till vårt hus var det ifrån lägenhet mitt i stan till 20-30 minuter ute på landet.

Det var i första hand så att vi ville på landet, men även att vi inte hade ekonomi för att få ett lån till ett hus i stan.

“Fördelen” när man ändå är beroende av 2 bilar och van att pendla att man är inte så låst till vart man jobbar, utan kan byta till annan ort utan att det påverkar så mycket.

Tar man det dyra huset och går till jobbet och det sen dyker det upp (eller måste ta pga nedlägg osv) ett jobb i grannkommun står man där med 2 bilar och pendling iallafall.

Men närhet till skolor, affärer barns aktivitet är såklart en fördel oavsett.

Vi kör mycket bil, så är det, (3 barn) men det får man acceptera om man väljer att bo på landet.

Precis som andra redan sagt så välj utefter hur ni vill bo, och inte efter en ekonomisk kalkyl, det är stor skillnad i vardagen de alternativ som beskrivs i ts.

Vi trivs utmärkt, bott här i 20 år nu, och inga planer på att flytta.

5 gillningar

Så länge det inte är grannkommunen på fel sida. Men visst har du en poäng i att har man redan en dålig placering i förhållande till jobbet så blir det kanske inte lika stor förändring om den förändras.

Men instämmer i det som sagts tidigare. Den viktiga frågan är hur ni vill bo. Inte om ni sparar några kronor på hus/pendling.

1 gillning

Tar man det billiga huset och tar ett jobb i grannkommunen har man två bilar och kanske ännu längre pendling haha…

till @Lama , tycker personligen man skall bo så nära man kan och vill där man är till vardags. Men pendlingsavstånd på 30 min är jag van vid och det är inga problem som ungdom, kanske att det är lite drygt som förälder. Min sambo pendlar runt 1h enkelt till jobb nu och hon älskar det inte och vill inte ha det så med vårt barn, men det går an nu.

1 gillning

Dock är det ju rätt hög grundkostnad med att ha bil, om det sen är 2 eller 5 mil till jobbet gör inte så stor skillnad.

Vad som nu är roligt med det… :thinking:

2 gillningar

Nu kommer en personlig, subjektiv åsikt baserat på mina värderingar.

Pengar är en resurs. Tid är en annan resurs. Pengar är en resurs som går att ersätta. Gör man en förlust så kan man tjäna igen pengarna. Har du missat barnens uppväxt så kommer du inte få tillbaka den. Förlorad tid går inte att återskapa. Redan där borde man värdera tid högre än pengar.

Särskilt eftersom tiden vi har i livet är högst ändlig. Vi har ca 1.000 månader på oss. Jag har snart använt 516 av dem och om 4 dagar 517. 1 timme om dagen är ca 200 timmar per år i pendling. På 10 år är det 2.000 timmar.

Så jag hade gjort:

1. En ordentlig uträkning för merkostnaden även för t.ex. bil. behov av två bilar istället för en? Redan där har ni räknat hem miljonen (se dagens avnitt)

2. Jämfört om den besparingen i kronor är värd 2.000 timmar av mitt liv på 10 år sikt.

Det finns en anledning till att jag tog - ett något extremt steg - och flyttade hem kontoret. Noll i dötid.

11 gillningar

Sant och tänkvärt. Börjar man dessutom att sätta ett värde på att en tidsenhet i ung ålder, eller i frisk medelålder, är värd oändligt mycket mer än samma tidsenhet när man är 84 bast och inte riktigt fullt så kapabel att hitta på spexiga grejer, då blir det nästan lite ledsamt.

9 gillningar

De jag nämner som verkligen njuter av resan till och från jobbet får nog räknas som udda undantag. Långt ifrån “normalfallet”. Tror att i deras fall var det dagens avkoppling, sitta och lyssna på musik/radioprogram/ljudbok. Var inte alls intresserade av att samåka, ge skjuts så man kunde sitta och prata eller liknande.

Jag skulle räkna pendligen som till största delen bortkastad tid och därför sätta ett pris på tiden. Beroende på jobb så kan man ju ofta förhandla ner arbetstid eller jobba hemma en dag i veckan mot lägre lön eller vad man nu kommer fram till.

3 gillningar

Min filosofi vad gäller köp av bostad är läge/läge/läge.

Det betyder inte att det enbart östermalm som gäller men att det finns någon stor fördel med tomtens placering som gör att det ger en ökad livskvalite.

Några grejer jag själv prioriterar högt.

• nära kommunala färdmedel
  • nära en stad eller ett större centrum.
  • nära vatten.

Är man villig att bo lpngt in i skogen som vissa trivs med så tror jag ej enbart priset bör vara det som lockar har en nära vän som flyttade långt bort från staden men så gillar han “skogslivet” med allt vad det innebär jakt/fiske/fyrhjuling etc etc jag sjölv hade känt mig inlåst att bo allt för långt ut men han stortrivs.

Mitt tipps kan väll vara att testa isåfall att hyra ett hus på landet innan ni bestämmer er.

Jag gjorde en tråd för ett tag sedan där jag ville köpa ett hus/stuga gjorde så att jag hyrde ett hus i området vilket var tur det då jag insåg att det inte alls var för mig iallafall inte den platsen jag hade tänkt mig.

2 gillningar

Några reflektioner från min sida:

1. Som andra skrivit är 30 min pendlingstid ingenting. Att få någon slags ”missa barnens uppväxt”-FOMO över det är bara bisarrt.

2. Det lantliga huset (som ni dessutom verkar föredra) gör kanske att ett sommarhus blir överflödigt.

3. Lägre kostnader för boendet är guld värt om någon blir sjuk/arbetslös eftersom pendlingskostnaden då faller bort när man har det mer knapert ekonomiskt.

4. Jag skulle hellre låta barnen växa upp lantligt som utvecklingen i samhället ser ut just nu.

3 gillningar