Tjena forumet! Sitter just nu i valet och kvalet om min boendesituation.
Har idag en hyresrätt med parkering där månadskostnaden är 4200 kr. Problemet är den långa resvägen till jobbet som jag pendlat nu i drygt 4 års tid på 1 timme och 45 minuter totalt per dag och drygt 6 mil. Har bra chans till bostad på ca 1-2 km avstånd istället om jag så önskar men då hamnar månadskostnaden för hyra och parkering på 8200 kr istället. Bashyran skulle fortfarande ligga under 30% av min nettolön och pengar finns sparat båda på buffert och i indexfonder. Tankar på bostadsrätt finns men skulle vilja avvakta några år för att har råd med rätt boende och se hur marknaden rör sig.
Skillnaden blir ju så klart mycket mindre med tanke på bränslekostnader och slitage på fordon, från 2500 kr idag på diesel till säg runt 500-1000 kr på en hybrid eller bensindrivet fordon. En cykel skulle även kunna införskaffas. Min bil idag är värd runt 120’ och kan tänka mig nånting billigare vid byte, säg runt 50’-60’. En annan bonus är ju att dessa hus är relativt nybyggda mot det 50-tals hus jag bor i idag
Hur hade ni gjort i min situation? Och hur lång resväg har folket på forumet? Vart går er personliga smärtgräns?
Allt över bekvämt cykelavstånd (~5km) går bort i längden för min del. Antingen arbetsplatsen eller bostaden i fråga. Jag hade tagit bostaden för 8 200 kr utan att blinka. Men det är bara jag…
Jag provade att bilpendla till en arbetsplats 50 minuter enkel väg i en månad innan jag hittade bostad och det gör jag inte om mycket längre än så. Att du klarat det i 4 år imponerar på mig
Absolut något att värdera högt tycker jag. Men jag skulle råda dig att tänka på skillnaden lite större också - alltså hur är det att faktiskt leva och bo på de två olika ställena? Vad erbjuder de dig mer än olika avstånd till arbetet?
Jag hade gångavstånd till jobbet förut och det var ju drömskt. Men lgh var liten och halvdyr. Flyttade till mycket större för samma hyra och precis intill en grymt fin badsjö. Men det är längre till jobbet. Jag elcyklar på 45 min och är på kontoret typ en dag i veckan, så jag värderar den rymligare läggan med nära till underbar natur högre. Men helt givet var det ju inte!
Den tiden och energin du lägger på att sitta i en bil får du aldrig tillbaka. Kan du kanske dessutom skippa bil helt är det tveksamt om det blir dyrare totalt.
Flytta och börja cykla till jobbet. Det kommer bli ett livskvalitetslyft!
Jag har alltid haft nära till jobbet…Över de senste 30 åren haft jobbet hemma…
Ser bara två altenativ, antingen flytta nära jobbet eller byta jobb som är nära bostaden…
Tycker det är värt väldigt mycket med närhet till jobbet, cykelavstånd. Sedan avtar förstås värdet ju mindre skillnaden blir. Att flytta så man får 15 min cykeltur istället för 1h45min biltur är ju en enorm skillnad medan att få från 15 min cykeltur till 5 min gång är betydligt mindre men fortfarande nice.
Om jag tar det omvända, vilken extra lön som skulle krävas för att jag skulle börja pendla 1h+ enkel resa istället för att cykla 15 min så skulle det vara väldigt mycket. Minst 20k i månaden extra för att överhuvudtaget överväga det, men då tjänar jag hyfsat från början. Gäller nog 45minuters pendling enkel väg också, nu när jag tänker på det. Egentligen allt över cykelavstånd. Sedan kan det förstås finnas andra anledningar till att bo längre från arbetsplatsen. Natur, närhet till annan familj eller partnerns arbete eller whatever, men om vi tittar strikt på kortare restid så är det så här för mig i alla fall.
Något objektivt sätt att mäta saken saknar värde då det är en högst subjektiv fråga.
Har 2,6mil och det tar ca 25min. Så tycker det funkar bra.
Tycker mycket har med hur resan ser ut 45min på 100-väg eller 45min i bilkö är stor skillnad, skulle aldrig vilja behöva pendla där jag står i kö varje dag.
Men i ditt fall tycker jag flytta är det enda rätta.
Alla verkar ha samma råd… Byta verkar ganska vettigt.
Sista 10 åren har jag också haft 1.40 restid per dag. Gillade jag INTE. Orken är ändlig för dom flesta. lång restid tär på en i längden. Tidigare på dom flesta jobb jag haft max ca 40 minuter totalt per dag med bil och parkering utanför dörren hemma och på jobbet. Det var helt OK.
Ekonomi mm.
6 mil extra per dag är ca 1350 mil per år.
1.75 timmar per dag bilkörning kan vara ok rätt länge tycker jag på kurviga vägar i skogen med en rolig bil
MEN det blir gammalt med tiden OCH ofta är det riktigt trist kökörning eller rak tråkig väg i billig,bullrig slö snålbil.
Rak motorväg hem i en knapp timme efter jobbet skulle inte jag klara. Jag skulle somna vid ratten nån mörk kväll. Har valt bort att söka såna jobb…
Enda sättet att komma till jobbet?..Då skulle jag ha en reservbil eller öka på bilbudgeten.
Mina begbilar i den klass du nämner brukar kosta härad 10 Kr per mil i värdeminskning och säg att bränsle och extra service och reparationer /däck etc går på 15 Kr per mil . Det ger 2800 SEK per månad bara på jobbresorna. Därtill den tid du eldar bort. +20% ovanpå din arbetstid.
Dvs detta är ett gott skäl att väga in .Besparingen täcker det mesta av extra hyran.
Hej jag är i tankar om att byta jobb pga att jag flyttade, reser med buss vilket blir ca 2 h/dag allt som allt. Sambon åker en liten extra sväng ibland på morgonen eller ef.m. om jag jobbar över så även han kan spara tid på om jag byter jobb haha… Jag gillar mina kollegor och arbetsuppgifter m.m. men så mkt tid jag saknar hemma, speciellt när våren/sommaren kommer och man vill vara ute i trädgården eller faktiskt slutar i god tid och är hemma i god tid.
Jag har bilpendlat strax under 7 mil (50-60 min) i drygt tre år. “Aldrig mer”. Nu har jag 1 km till affären, frun har 1 km till jobbet och jag har lite drygt 2 km till kontoret. Det ger så mycket livskvalité.
Att bilpendla 1,5-2h per dag t.o.r. blir ju en extra arbetsdag i veckan om man inte kan ta möten i bilen etc, men det är ju inte alltid det passar sig eller går att göra på ett säkert sätt.
Där vi bor är det trots allt en del som pendlar med cykel 5-15 km varje dag även om det kan vara grisigt på vintern.
Ja kan man pendla kollektivt kan man ju använda tiden till att läsa T ex. Jag ser nästan framemot tågresan för då tar jag mig tid till läsningen.
Jag har ca 30min tågresa till kontoret men då jag bara är där 1-2 dagar i veckan är det överkomligt. Köra bil mer än 1h hade jag inte orkat. Tycker det är så hjärndött med bilpendling och stadskörning, blir bara stressad.
Hade gärna bott närmare men vill inte betala överpris för boende och riskera mitt barns säkerhet i Malmö.
Har en på jobbets som pendlar varje dag 2 mil på (el)cykel, fattar inte hur hon orkar. (Hon är chef och har säkert råd med bil)
Ponera att du flyttar och om 1-2 år vill byta jobb, kommer nästa jobb ligga nära nya lägenheten? Eller kommer du behöva flytta igen då “alla andra jobb” ligger någon annanstans?
Pendlade 3h totalt per dag innan pandemin (först jobbet). Cykel, tåg, tåg, cykel. Hade inga problem. … Tills vi fick jobba hemma. Då var det inte lika lätt att pendla längre.
Har 0 meter till jobbet. Sitter hemma. Om jag vill kan jag cykla ner till kontoret på 15 min.
Vill kunna bo utan att vara beroende av bil. Skulle alla dagar i veckan ta den dyrare lägenheten. Du verkar ju ha marginaler också. Det är ju inget köp heller så du tar ju inga risker.
Alternativt byta till ett jobb som ligger närmre nuvarande bostad? Går inte det hade jag flyttat, läggs så mycket livstid och energi på att köra bil det hade jag inte stått ut med, så mycket mer fritid hade lätt varit värt ganska många tusen
Hur är skillnaderna på lägenheterna i sig? Är den för 8200kr större än din nuvarande? finns det andra fördelar/nackdelar. Typ längre/närmare till vänner eller familj?
När jag läser det du skriver tolkar jag det som du viktar lite väl mycket åt dit sparande och mindre åt din livskvalité. Jag är i flera fall likadan som du där (om det nu är så) så jag dömer inte. Lättare att notera sådana drag när man ser det utifrån.
För egen del, tittar jag bara på restid så värderar jag det väldigt högt. Har alltid haft förmånen att bo nära arbetet. Pratar alltså om gång- eller cykelavstånd.
Själv hade jag i det långa loppet inte klarat att pendla 1h45min per dag.
Hade definitivt valt boendet som ligger närmare arbetet, även om det är dyrare. Dock låter det som att du ev. skulle kunna klara dig utan bil i det nya boendet. Där finns också pengar att spara.
Har 27 kilometer till jobbet vilket tar ungefär 20 minuter att köra, absolut ingen stor uppoffring för mig. De enda gångerna det är LITE jobbigt är när vi har möte på kvällen då det är tråkigt att komma hem sent och jag kan inte heller åka hem en stund före mötet.
Den lönen jag får när jag pendlar till en annan kommun är dessutom mycket högre än den jag hade innan men nu när jag har jobbat i en annan kommun i två år kan jag komma tillbaka och löneförhandla så det skulle nu kunna vara ett alternativ igen.