Ni som flytt från storstan – dela era erfarenheter & tillvägagångssätt!

Hej! Är det någon här som har erfarenhet av att lämna storstaden och flytta till en mindre stad/landet? Jag skulle gärna höra om era erfarenheter, hur blev livet efter flytten, och är ni nöjda med beslutet och hur gick ni tillväga? :blush:

Lite kontext till min fråga, efter varje semester mår jag riktigt dåligt att behöva åka tillbaka till stan. Är så oerhört trött på stressen, trafikkaos och att det ALDRIG är tyst någonstans. Spenderar nästan hela sommaren 1h utanför storstaden och trivs som fisken i vattnet att ha skogen runt hörnet och lugnare omgivning. Även när jag jobbar härifrån mår jag bättre av lugnet omkring mig. Tyvärr äger jag inte stugan jag spenderar somrar/helger i så att flytta till den går inte just nu (pga delad stuga med syskon).

Jag har därför börjat fundera på om man skulle ”ge upp” karriären i stan, skaffa ett billigare boende längre bort och ta ett ”enklare jobb” (givetvis med risken att halvera lönen).

Är det någon som gjort en liknande resa och vill dela med sig? Var det värt att offra karriären och gå ner i lön för att slippa bo i storstaden? :sweat_smile:

Idag har jag ett jobb som vill att man ska vara på plats 2-3 dagar i veckan (även om vi har chefer som jobbar helt på distans från olika delar av landet…) så det går antagligen inte att behålla jobbet jag har.

FIRE kan ske tidigast om 7 år om jag behåller samma lön och utgiftsnivå men just nu känns 7 år till i storstan oöverkomligt så försöker hitta andra vägar att bryta mig loss :laughing: Tacksam för all input jag kan få! :grinning_face:

2 gillningar

Går det inte att hitta ett mer lantligt boende som det går att penda från? Särskilt om du kan jobba hemifrån 2-3 dagar i veckan.

Jag har flyttat från storstan (bodde där i ~14 år) och bor numera i en mindre by sedan ~5 år. Jag har inte behövt byta jobb eller gå ner i lön och jobbar på distans på 100%.

Lugnet här ute är påtagligt. När jag ibland åker in till stan blir kontrasten väldigt kännbar: mycket ljud och stress. Det blir klart färre restaurangbesök och i princip noll hämtmat numera, vilket är bra för kropp och plånbok. Ang det sociala så umgås jag inte lika ofta med de i stan, men oftare med de som redan flyttat ut till andra ställen utanför stan, så plus minus noll på den fronten kanske.

Byn jag flyttade till är väldigt liten, lite för liten tycker jag, så nästa flytt blir till ett samhälle som är snäppet större med lite mer service och restauranger. Det blir dock aldrig mer en storstad igen.

2 gillningar

Uppfödd i Göteborg, efter ca 40år flyttade jag rakt ut på landet och bosatte mig 1h från Göteborg.
Jobbar kvar i Gbg, pendlar in vissa dagar. Jobbar hemifrån vissa dagar.
Fungerar hur bra som helst. Det blir ett sätt att samla sig inför dagen på morgonen och jag hinner bearbeta arbetsdagen mentalt innan jag kommer hem.
Du behöver absolut inte byta jobb utan börja med att flytta så behöver du inte rycka upp allt samtidigt.

Det är lite mer planerande vad gäller inköp och liknande saker men allt det där är lösbart bara du mår bra! :slight_smile:

1 gillning

Har bott i ett par internationella megastäder, inklusive ett stenkast från Central Park, men bor numera i en liten stad med typ 300k människor om man räknar in suburbsen.

Har det sjukt gött här. Inga köer eller trängsel. Folk som hejar när man är ute och går med hunden osv. Folk är mänskliga, hjälpsamma och empatiska.

Bor dessutom ett par timmar från en storstad, så om man några gånger per år känner suget efter lite puls och intressanta restauranger är det bara att åka dit och checka in på hotell och ha det gött. Men efter ett par dagar känner man sig mätt och vill tillbaka hem till trädgården igen.

Men vi är ju alla olika, småstadslivet passar inte alla.

1 gillning