Boende på mindre ort, mer för pengarna

Hej!

Jag är nyfiken på att höra hur ni tänker kring detta.

Vi har tankar på att bosätta oss i en mindre kommun på en mindre ort då kompisar till oss redan gjort detta och är väldigt nöjda.

De har flyttat från en ganska stor stad till Ånge kommun och en ort där de har tillgång till basservice som skola och matbutik och ngn enklare restaurang på gångavstånd.

De har också relativt gott om aktiviteter för barnen året runt inom 10-15 minuter från hemmet. Badhus/slalombacke/fotboll/innebandy

Förutom det har de ca 50 minuter (6 mil) i bil/tåg för att komma till Sundsvall för det utbud som finns där.

Min kompis har gett mig de här uppgifterna:
De är 2 vuxna och 2 barn.
Klarar sig på en bil tack vare att en jobbar hemifrån

Boendekostnad 1 miljon lån efter fullständig renovering

Ca
2700 ränta innan avdrag
1600 amortering
1500 el
800 sopor avlopp vatten
11 000 mat och bensin
1200 försäkringar bil boende barn

Strax under 20 000 i gemensamma kostnader inkl mat och bensin frigör väldigt mycket kapital att spara eller göra roliga saker för. T.ex weekends i städer elöer på roliga ställen med barnen.

Med tanke på att vi har möjlighet att jobba delvis hemifrån känns pendlande till sundsvall som en liten sak om man tänker att man har det mesta dagligt nära…

Idag bor vi med det mesta nära… men jag utnyttjar inte utbudet om man tänker på veckodagar. Utan det är mer äta jobba, hämta barn, träna, sova…
Och har man då väldigt mycket pengar över att kunna lägga på roliga weekends inbillar jag mig att livet blir roligare?

Edit: detta är en landsbygdsort med mindre än 1000 invånare. Huset är köpt för ca 500k oh sedan fullrenoverat.

Vattenläge med magisk utsikt… så det är hus och sommarstuga i ett. Och vi söker då liknande lägen såklart. Väldigt naturskön omgivning med gott med utflyktsmål.

Vad ser ni för för och nackdelar med detta?

8 gillningar

Ja varför inte. Jag har inget behov att bo i en större stad. ICA, LIDL, Willys, Hemköp och systemet finns här i stan. Fin golfbana.

Vi har 30 min med bil/tåg in till Örebro.
Går till jobbet.
Rustat hus förutom kök och tak.
Inget bolån.
EL 1000-1500kr
Bilen är betald och kör mestadels på EL.

Inga problem att spara minst 50% av våra inkomster.

3 gillningar

Hade du en fråga också? Ja det går att bo i Ånge, och ja det är billigt. Men det finns och andra sidan inte mycket i Ånge.

Jag bor i en liten stad och får lappsjuka av att tänka på att bo där :face_with_peeking_eye::joy:

Ska man bo i en mindre stad så hade jag prioriterat att bo längs norrlandskusten där tåget går då det ger staden bättre förutsättningar. Jag åker till Arlanda på lite över 2h och sthlm under 3h.

Räkna inte med att klara er med en bil om ni inte har bra tålamod, den mesta transporten sker med bil på landet.

5 gillningar

Så länge vanlig service finns, samt matbutik etc är det mest vårdfrågan jag ställt mig.

Jag överväger sådan flytt under FIRE för att komma närmare naturen och frigöra ett gäng miljoner från bostaden.

3 gillningar

Ang vård så finns ju digitala alternativ för mycket som inte kräver fysiska besök, dels diverse vårdappar och dels t.ex Capio som har egna alternativ för det.

Jag tänker mer på nivån mellan nageltrång och kranskärlsoperation.

10 gillningar

Låter fantastiskt!

PS.
Ursäkta min sarkastiska kommentar, men att bo ute på vischan och ha ett liv som ser ut så är nog inte direkt drömlivet för de flesta. Därför är det billigt.

Om man inte behöver mycket vård eller om barnen inte har några särskilda pedagogiska behov tycker jag att mindre orter är toppen. Jag hade själv lätt flyttat till någon av de mindre kommunerna som omger min men pga barn som behöver specialskola är det inget alternativ. Jag hade dock sett till att möjligheten att flytta till stan igen fanns kvar som ett genomförbart alternativ om det skulle behövas.

1 gillning

Inte en helt oviktig aspekt. Vi har akutsjukhus och BB och vi hade nog inte klarat varken mor eller första dottern utan det.

4 gillningar

Om man känner att man kan trivas i en småstad eller mindre tätort så kör!

Jag är uppväxt i en mindre ort, flyttade till en ännu mindre och trivdes väldigt bra där.

Bor nu i en småstad och är nöjd med att ha nära till allt som behövs i vardagen samt en större stad inom bekvämt avstånd.

Ser få omedelbara fördelar med att flytta till en större stad. Det skulle inte förenkla våra liv på något sätt i dagsläget.

3 gillningar

Så bor jag också, men då städerna är Malmö och Lund så är prislappen därefter. Det kunde i teorin lika gärna varit Växjö eller Örebro.

(Jag är uppväxt på landet själv i Västerbotten utanför en liten tätort)

Det som ofta brister på den typen av ort är verksamheter där man kanske behöver mötas/besöka fysiskt:

• Litet utbud mataffärer =dyrt
  • Litet/inget utbud byggvaruhus/Lula/Biltema/Byggmax osv
  • Vårdcentral kanske saknas
  • Förskola/skolor/gymnasium kan innebära bussning/flytt för barn så småningom
  • Litet utbud Frisör och liknande
  • Ev sociala evenemang, pubar, restauranger
  • Jobbmöten
  • Resorna till/från de roliga weekends kanske inte alltid är supersmidiga då det i regel saknas Taxi
  • Byggmaterialet/material är i princip lika dyrt i glesbygden och även arbetskraften kan vara hyfsat dyr också. Så även om bostaden är billig är renoveringarna ändå kostsamma.
  • Begränsat sociala möjligheter

Man kanske tänker att då “skickar jag efter” men med varannandags utdelning av posten och kanske utlämningsställe en bit bort kanske det inte blir så enkelt/smidigt som man tänkt.

Ofta blir det betydligt mer bilkörning än man kanske tänker sig och två bilar är absolut det vanligast då för att få ihop livspusslet.

MEN å andra sidan:

• Billiga hus
  • Grannar som bryr sig/märker en/hjälps åt på ett annat sätt
  • Lugnare tempo/mindre stress
  • Mindre rädsla för brottslighet
  • Är det nog litet =alla känner alla i positiv bemärkelse
  • Social kontroll, busar dina barn på byn så hör någon av sig till er

Så lite beroende på hur man är som person/familj passar det nog olika bra. Personligen är jag varken&eller både&och statsmänniska och lantis på något sätt. Trivs på landet men uppskattar ändå utbudet/närheten i stan.

5 gillningar

Många (som min familj) skulle nog få lika bra liv på mindre ort om man har släkt och vänner där.

Jag har testat att bo i allt från 10 000 till miljonstad. Skulle säga att sweetspot är 100 000. Där har du typ hela utbudet men får också en småstad samtidigt. Oftast är det goda förbindelser till Stockholm och Göteborg.

4 gillningar

Här finns akutsjukhus på 45 min distans. Kortare tid vid ambulans. Vårdcentral på orten.

Tack för riktigt bra svar.

Det som är lite speciellt med denna kommunen verkar vara kommunikationerna.

Där du ändå har möjlighet till tåg/E14 ifrån alla mindre byar/tätorter.
45/50 min till sundsvall och 1 timme eller lite mer till östersund.

Och känner man att det dagliga livet ändå fungerar smärtfritt med aktiviteter för barnen/skola till 6an på den orten och sedan max 10 min buss för högstadiet.

Då känner jag ändå att om jag kan hitta ett ställe med brygga eller utsikt vid en sjö eller älv till samma pris som du betalar för en mindre lägenhet i staden så kommer det ge min familj en mycket högre livskvalite och samtidigt möjlighet att spara mer pengar alternativt göra fler roliga saker tillsammans på helgerma istället för att bara bo?

1 gillning

Ja jag förstår att inte alla vill det. Men vad är det som lockar barnfamiljer att bo i städerna?
Vilket utbud är det som är så fantastiskt egentligen? Eller är det mer utbudet för oss föräldrar som vi klänger oss fast vid och att det känns lite obekvämt att flytta ut, även om det skulle ge hela familjen mer livskvalite?

2 gillningar

Håller med om bilen. Vi skulle jobba mycket hemma så tror vi klarar oss med 1 bil.

Tågstationer finns på dessa orter också så vi skulle kunna ta både tåg och buss för transport till städer/aktiviteter.

Frågan är lite vad som behöver finnas för min familj?

Om jag får tillgång till naturen på ett enkelt sätt utan att behöva dela varje plats med en större mängd människor. Möjlighet att nyttja vattenläge. Jag kan se att vår familj skulle ha mycket kul redan där. Och sedan stad på under timmen i restid.

Ärligt talat så har man ganska lång restid till mycket även i sthlm där många av mina kollegor pendlar över timmen till jobbet t.ex. Alternativet är såklart att bo dyrt centralt där. För full tillgång till utbud… men jag ser ärligt talat inte livskvaliten för barnen när jag är i centrala sthlm på jobb? Och de flesta av oss jobbar iaf 47 veckor per år. Med 2 dagar ledigt per vecka. Hur mycket tid har vi att uppskatta det extra utbudet en stad ger?

Glömde tillägga hur tänker övriga familjen?

Beror ju på var/om släkten finns, hur kompiskretsen ser ut för barn och vuxna.

Under småbarnsåren är det ofta en fördel bo nära mor/farföräldrar och syskon för avlastning och smidigare när man träffas.

Absolut finns det möjlighet till tåg. Skillnaden är väl att det går sämre med snabbtåg om ens några och det krävs ofta byten. Jag jobbar mycket i Sthlm och flyger rätt ofta så jag uppskattar att det går snabbt till Sthlm och Arlanda. Har man bott i mindre städer mer eller mindre hela sitt liv så märks det vilka orter som klarat sig bättre över tid, i Västernorrland/Jämtland är det Östersund och Sundsvall skulle jag säga. Inlandet är betydligt mer utarmat än kusten.

Jag kommer aldrig sätta min fot som boende i en storstad så jag är med dig på tänket. Jag älskar Sthlm som besökare men skulle aldrig välja att bo där.

• Det man behöver är okej skolor, behöriga lärare är en utmaning i glesbygd och stökiga skolor är ganska vanligt.
  • Utbud på aktiviter till barnen, fotboll, gymnastik etc. det är inget man kan ta för givet finns i stor utsträckning på alla ställen.
  • Tänker man sig bo i hus vilket majoriteten gör på landet så vill man ha bygghandel etc. nära, det blir bökigt annars. Vi har tre st inom några kms radie
  • Jag uppskattar att det finns köplador med Jula, Biltema osv i närheten pga öppettider och utbud.
  • Badplatser, för en som är uppväxt vid kusten med långa sandstränder var det tufft att bo i Jämtland där det knappt finns annat än steniga sjöar. Vi har under 10 min till ett stort havsbad med restauranger, camping etc.
  • Restauranger, att det finns något mer än bypizzan är ju trevligt.

Glöm inte bort att undersöka hur det ser ut med barn där ni bosätter er, kan vara utmanande att hitta kompisar om ni köper hus i en by med knappt några jämnåriga. Jag växte upp i en liten by där det som tur var fanns jämnåriga så det gick bra. Men åren efter mig var det rätt tomt, men det blev väldigt mycket skjutsande då avstånden är långa till träningar och kompisar.

Jag tycker du tänker rätt, det är enklare att bo i en liten ort. Men det finns olika sätt att göra det på. Hudik/Söderhamn är nästan lika billigt och du är hemma i Sthlm på 2,5h med tåget, om ni har släkt/vänner där. Tierp är väl på pendlingsavstånd till Sthlm nästan och bra priser på bostad?