Jag funderar på att eventuellt återvända till huvudstaden om något år pga jobbskäl. Anledningen att jag lämnade Stockholm var bostadsmarknaden (för dyrt) och trängseln. Nu funderar jag på vad som kan vara ett vettigt boende. Det gäller en familj.
Mina huvudalternativ är:
Hyresrätt där jag kan få med kötid sedan 2012.
Bostadsrätt för max 5 mkr. Troligen 4 rok närförort.
Radhus/villa för max 5 mkr. Långt ut på pendeln.
Vad tror ni är bäst av dessa alternativ? Det bör vara ett vettigt område (ej miljonprogram etc), men inget flashigt. Områden jag gillat i Stockholm är exempelvis Aspudden, Råsunda, Solhem, Sundbyberg, Traneberg och Årsta.
Jag uppfattar frågan som lite konstig och alternativen som onödigt tillspetsade. Om man ska bo i lägenhet eller hus är en smakfråga. Det går inte att säga att något alternativ skulle vara ”bättre” på något självklart sätt.
Du behöver inte söka dig ”långt ut på pendeln” för att hitta ett radhus för runt 5 mkr. Det är en rätt normal nivå i ytterstaden. Jag menar då Västerort, Järfälla, Sollentuna och liknande områden. Så bor jag själv så det är utan tvekan vad jag skulle välja.
Hyresrätt är väl bra i teorin men jag tror inte du kan få en både billig och (fullt ut) bra belägen lägenhet. Här är det i praktiken en avvägningsfråga mellan tre olika aspekter (hyra, läge och själva lägenheten).
Vad är det som är viktigt för er?
Närhet till stan och jobb? Längre ut från stan med lugn för barnen? Behövs bra kollektivtrafik för er/barnen Osv osv. Stockholm kan ju vara extremt stort med alla möjliga olika boenden
Svårt att svara generellt utan mer att gå på och era prioriteringar.
Det är inte bara en smakfråga. Med en lägenhet kan du bo mer centralt jämfört med radhus för samma peng. Det innebär kortare pendling att bo mer centralt.
Jag prioriterar bra kommunikationer, det är själva poängen med att flytta till Stockholm: att få tillgång till Stockholms arbetsmarknad. Jag har bott på en massa ställen i Stockholm. Tunnelbana har varit ett rejält lyft, alltså när jag bott på gångavstånd till t-bana. Samtidigt tror jag det blir svårt att få något vettigt för 5 mkr som ligger relativt centralt.
Så behöver det inte vara. Pratar vi villor så ligger de ofta i någon villamatta i tjottahejti alternativt kostar mycket. Det går på flera platser att hitta helt reko radhus på gångavstånd från t-bana eller pendeltåg. Jag menar då pendeltågsstationer på rimligt avstånd från stan.
Det går inte att svara på. Efterfrågan ser olika ut på olika platser. Det du tycker är ”vettigt” tycker någon annan är ”ett kriminellt getto”. Om du vill ha något som alla skulle se som ”vettigt” så är det sannolikt 20-30 års kötid alternativt nyproduktion med hög hyra. Jag har flera vänner som flyttat till hyresrätter i Norra Djurgårdsstaden. De har rejält hög hyra som påverkar sparmöjligheterna men de bor fint.
Det är nyproduktion med marknadshyra som är alternativet tänker jag. För att komma till ett vettigt område. Men det gör lite ont i själen att ge bort pengar till hyresvärden.
Yes, det går nog att få nyproduktion vid t-bana/tvärbana om jag bevakar. Men att pynta så mycket pengar varje månad till någon annan känns jobbigt. Ingen värdeökning på hyresrätter.
Om def av “nära” är gångavstånd typ max 7 min så ja. Så är det. Jag har en 4:a i söder närförort (gångavstånd till Söder). Den blir din för 6.2 MSEK. Avgift ca 760 SEK/(år*m2).
Ska du ha en brf lgh 105-110 m2, som är en 5:a då blir det 7 MSEK minst beroende på exakt läge.
Visst, du har rätt – radhus längre ut (fast ganska nära T-bana, typ 12-15 min promenad) är def billigare per m2 boyta. Radhus ger mkt för pengen, så är det.