Nu på sommaren är det utemiljön. Vi har en hyresrätt med stor inglasad altan (plats för både soffgrupp och matplats) och lagom stor gräsmatta. Just nu sol drygt 12 timmar/dygn men alltid skugga någonstans på gräsmattan.
Ett alternativ som inte riktigt täcks är att vara genuint intresserad av boenden och byggnaders kvaliteter. Jag ville egentligen bli arkitekt men av diverse skäl blev det inte så.
Äger för stunden tre väldigt olika boenden. Uppskattar variationen och att få bli en del av en trakt eller stadsdel.
Jag var på väg att ta med “arkitekturen” under "inomhusmiljön, men det kändes fel. Naturligtvis hade vi minst en med arkitektdrömmar här på forumet. (Kör du saab också?)
Här är det närheten till barnens pappa, skolor, aktiviteter och vänner som avgjorde området. Det gör enormt mycket för vardagslogistiken att barnen kan vara mer självständiga! Sen trivs jag bra i området och har nära till jobbet dessutom.
Själva lägenheten i sig gillar jag för planlösningen och för att vi har en uteplats.
Måste jag välja en sak är det platsen. Det är centralt i Göteborg och nära till allt. Går överallt på max en kvart istort sett. Trots att det är centralt i en större stad kan jag ta en tvåtimmarsproenad med hunden och spendera 1,5 timma i skog, utanför stigar tillstor del och knappt stöta på en människa.
Utöver det är hyran nästan orimligt låg så vi bor billigt, och den långa kötiden samt det höga priset för att köpa i området bidrar till att alla grannar i huset och området är duktiga, skötsamma och ej störande samt att området känns tryggt och lungt. Alla är väldigt måna om de gemensamma utrymmena och miljön, känns nästan som en bostadsrätt på så vis. Tex har vi ett gäng som planterar växter och vi har ett litet ört och bärland på gården och grillplats med gemensamt grillar på sommaren (kol och gasol).
Valde ”platsen” men det är kanske mer korrekt att säga att ”platsen möjliggör mycket annat som är positivt”. Bor på tätort i landsbygd utanför en lite mindre stad i villa med ganska stor trädgård och trivsam utemiljö med gräsmatta, uteplats etc. Min bild är att med våra inkomster skulle vi aldrig ha råd md något liknande boende i en storstadsmiljö (Stockholm, Helsingfors, San Francisco, etc ). Man får väldigt mycket livskvalitet för pengarna helt enkelt.
Tryggheten är ju också fenomenal, och närheten (gång/cykelavstånd till skolan för barnen) är trevlig. Det man kan sakna är att man ju inte precis har gångavstånd till ett gäng bra restauranger, och man är över lag rätt bilberoende. Men man kan väl inte få allt på samma gång.
Det var min fru som valde. Hon hade bott i området tidigare och var förälskad i det. Själv är jag mera av typen “Wherever I Lay My Hat”, jag kan bo var som helst och hur som helst. Så jag lät henne bestämma det mesta kring vad och var när vi letade bostad. Hon valde bra dock, jag trivs utmärkt i villan vi köpte för 27 år sedan.
Jag är änkling sedan ett drygt år, så nu bor jag ensam i ett hus som en del kanske skulle tycka är onödigt stort för en enda person. Jag har tidigare lekt med tanken att flytta till något mindre, möjligtvis i en helt annan del av landet, när jag går i pension om 21 månader. Jag har ingen släkt eller vänner som binder mig till någon speciell plats. Men jag har nog bestämt mig för att bo kvar här så länge jag orkar.
Själva huset har många positiva kvalitéer och läget likaså. Men dessa kvalitéer kan jag få på många andra ställen också.
Jag fick faktiskt tänka efter ganska noga vad jag värderar mest med mitt boende och vad som är den primära anledningen till att jag inte tänker flytta. Det kokade ner till Priset. Jag har, som jag tycker, låga boendekostnader. Jag har 154 kvm boyta och 100 kvm biyta på 1000 kvm tomt. 45 minuter till Sergels torg med Roslagsbanan och tunnelbana. All service jag behöver på gångavstånd, hyfsat kort pendling till jobbet. Jag betalar 15 000 i månaden för mitt boende. Om jag ser mig omkring och kollar hur mycket bostad jag kan få för 15k/månad så känns det sällan som en uppgradering eller ens neutralt. Priset, således.
Mitt förstahandsval (hyresrätt) gick inte pga för kort kötid så blev tvungen att köpa hus. Blev ett område helt baserat på att det ska vara bra för barn. Hade inte bott där vi bor annars.
Det var lite svårt att välja men just närheten till allt som behövs i vardagen är värt mycket för oss som familj.
Nära till skola, jobb och förskola. Matbutik inom bekvämt gångavstånd.
Storstäder med olika shoppingutbud inom 40-60 minuter med bil.
Sen har huset växt på oss. Trädgården är riktigt bra, husets ytor bra fördelade, det känns som “det är här vi ska bo”. Att det också är billigt i drift är en stor bonus. Det finns förstås saker att göra men till stor del är det saker vi gör för att det passar oss och är roligt.