Stor familj söker råd, vart i Sverige bör vi bosätta oss?

Hejsan! Har länge följt forumet och nu skapar jag mitt första inlägg då jag är i behov av stor hjälp av era underbara människor :smiley: :star2:

Jag och min fru, båda 30 år med stabila jobb (jag inom IT och hon som sjuksköterska) är för närvarande bosatta i en stor trea i södra Stockholm som vi köpte innan bostadspriserna gick ner, men med ett tvåårigt barn i familjen och önskemål om fler tillökningar (1-2 barn till), funderar vi på att flytta till en större bostad – helst en villa eller radhus. Men vi vet inte vart vi ska bosätta oss.

Det som gör vår situation lite annorlunda är att vi inte är ensamma. Vi delar vårt hem med mina föräldrar, som vi tagit med från Asien för att ge dem ett bättre liv. De hjälper till med matlagning, barnpassning och andra hushållssysslor, och vi trivs att bo tillsammans med dem. Det är en del av vår kultur, och planen är att min far ska börja jobba halvtid när han hittar ett jobb.

Nu till utmaningen: Vi är osäkra på vart vi ska flytta. Vi kan tänka oss att bosätta oss i olika delar av Sverige, men vår prioritet är säkerheten. Vi överväger att lämna Stockholm, inte bara på grund av de höga bostadspriserna utan även på grund av att det börjar kännas otryggt här. Men vi vet inte så mycket hur det är att bo på de olika orterna i sverige, vi har bara rest runt under sommartid och skulle vilja ha input från er.

Vi har dock några specifika önskemål som gör valet knepigt. Min fru kan inte köra bil på grund av en bilolycka som gett henne mild PTSD. Därför söker vi en stad med bra kommunikation och närhet till butiker och skolor, så vi inte är beroende av biltransport.

Vi funderar på att köpa en 4-5 rummare och eventuellt bygga ett attefallshus i framtiden för mina föräldrar när barnen behöver sina egna rum. Vår budget ligger på 4-5 miljoner, men helst under detta då fler i familjen och föräldrar att försörja kommer kosta oss en hel del.

Jag är lite rädd bara för att behöva byta jobb i framtiden och om det kommer nya krav på kontorsarbete så blir det svårt ifall vi har bosatt oss i en för liten håla någonstans.

Vi välkomnar alla tips och råd ni kan ge oss. Dessutom är vi öppna för konstruktiv hjälp och ser fram emot att höra era erfarenheter och tankar om vår livsstil och flyttplaner. Men vi får mycket kritik för hur vi har valt att försörja våra föräldrar, och det börjar vi bli lite ledsna för, det är något vi har valt och de ger oss så mycket tillbaka. Varken jag och min fru har behövt vabba för våra barn.

Om det hjälper att vi listar våra utgifter så ser det ut såhär:
Inkomst:
48000 + 38000 = 86000 brutto, ca 66000 netto
Utgifter:
9000 Fasta räkningar inkl SL-kort, försäkringar, barnspar mm.
12000 Mat
26000 Boende & El & Hemförsäkring
8000 Nöje & presenter & inredning & kläder & utflykter
11000 Sparande i ISK

Kom gärna med tips om städer eller kommuner som ni skulle rekommendera. :slight_smile:

Tack på förhand!

4 gillningar

Det finns radhus som är byggda för generationsboende (eller uthyrningsdel), det kanske skulle kunna vara något att leta efter.

Jag är inte säker på att jag förstår frågan - du söker tips på var i ladet som är trevlig och “säkert” att bo?
Det beror ju alldeles på vad man värdesätter och vilken miljö man vill ha nära till. Om man älskar att köra skoter så är Skåne dåligt, t ex.

Men i er situation och med din karriär och jobb i åtanke hade jag kanske börjat leta just i Öresundsregionen, utanför de dyrare villakvarteren och på vettigt pendlingsavstånd från Malmö finns mycket. Kanske t o m nära ett sjukhus eller annan lämplig arbetsplats för din fru.
Boende hade jag definitivt skippat radhus och kollat på villa med tomt och byggrätt för Attefallshus. Villor som lämpar sig för generationsboende är inte så vanliga.

1 gillning

Välkommen upp till norra delen av Sverige! I flera av städerna här uppe räcker er budget utan större bekymmer till ett centralt beläget boende stort nog för er familjekonstellation. Kollektivtrafik finns naturligtvis och skjutvapnen använder vi främst till älgjakten. :smiling_face:

16 gillningar

Förlåt om jag var otydlig. Märker att det blev lite mycket information som klumpades ihop :slight_smile:

Våra prioriteringar är säkerhet i form av att vi inte vill bo i ett utsatt område, nära till skolor & butiker så att vi inte är i behov av bil, och att vi inte lägger ner hela vår lön på boendet.

Tack för tipset med byggrätt för Attefallshus, det ska vi spana in på!

Tackar! Norra delen av Sverige är ändå stort! :slight_smile: Är det några specifika städer du rekommenderar i och med mitt jobb? Kanske Luleå, Piteå eller Umeå?

Linköping och då i ett bra område skulle jag ändå rekommendera, riktig cykelstad som är perfekt för din fru. För 5 miljoner får ni en fin villa med möjlighet till attefallshus där.

Linköping ligger också bra till geografiskt och det finns fint sjukhus och jättemycket tjänster för en datanisse.

Hejar på er och tycker det är fint att du tar hand om päronen.

5 gillningar

Jag skulle rekommendera Gävleborgs län, jag vet inte vad ni vill ha för storlek för staden men i Hudiksvall till exempel skulle ni kunna få jobb och bo billigt i ett stort hus. Trevlig liten stad 2,5 timmars resa till Stockholm med tåg.

1 gillning

Kan bara hålla med. Jag bor i Linköping & jobbar inom IT.

Det stora universitetssjukhuset erbjuder säkert bra jobbmöjligheter!

Finns flertalet mindre matbutiker med asiatiska livsmedel, vilket jag gissar kanske kan vara aktuellt. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Annars finns ju många småstäder runt Stockholm inom 60-120 mins tågresa att välja på med humana bostadspriser. Inom de flesta småstäder finns livsmedelsbutik, tågstation osv inom gångavstånd ihop med lokalr sjukhus/vårdcentral.

Vi lever i en sån mindre stad i ett generationsboende från Asien och stortrivs ihop med låga boendekostnader.

3 gillningar

Jag har erfarenhet av norr- och västerbotten. Från Luleå till Umeå. Studerade i Umeå men flyttade norrut efter studierna samt jobb något år, då jag har familj här.

Annars skulle jag bott kvar i Umeå. De har bra kollektivtrafik, de flesta cyklar eller åker buss.

De har gott om restauranger samt har rätt bra kulturutbud, både musik samt museum.

De har även nära till friluftsliv och har även vinter, något som jag värderar.

Borde finnas jobb till er båda där, flera bekanta jobbade inom IT där samt att de har universitetssjukhus.

Lycka till med att hitta ett ställe att slå er ned på!

6 gillningar

Det är bara att fortsätta med det. Ingen annan har med det att göra om det inte drabbar några utomstående. Det är bara ni som vet hur man ska leva erat liv :raised_hands: :smiley:

4 gillningar

Tierp!
Är lätt att ta sig hit och härifrån :grin:, tågpendling 35min till Uppsala, 25min till Gävle och 60min till Stockholm, en villa kan ni köpa för runt 2,5milj. Och det är cykelavstånd överallt i byn. Finns det viktigaste som 3matbutiker, vårdcentral, 2apotek, systembolag, en ganska mycket sportaktiviteter för barn och ungdomar.

2 gillningar

En sjuksköterska kan ju få jobb nästen i vilken ort som helst. (Kanske inte omedelbart då). Och på många orter går det bra att bo nära vårdcentral/sjukhus. Så man kan antingen cykla eller åka kollektivt. Inga problem eller bivillkor där.

Och på många orter utan folkökning så är ju bostadspriserna en klar bit under produktionskostnad. Så de är klart lägre. Kanske lägre standard/modernisering då för all del.

Knäckfrågan är ditt jobb. Det kan komma att styra. Så steg ett är nog var du kan bo och få dig ett relevant jobb. Om du listar de orterna så kan du nog få mer initierade svar än den ganska vida fråga du ställde.

Varberg söder om Göteborg är en fantastiskt trevlig stad med bra pendlig in till GBG. Både med tåg eller bil.

Hälsingborg och området lite utanför lät trevligt i en liknande tråd som jag läste för några dagar sedan här.

Umebo här så inte opartisk, men Umeå är bra! Kollektivtrafiken är bra för att vara Norrland, finns många jobbmöjligheter och det är också cykelvänligt. Det är Sveriges största stad helt utan områden på polisens lista över sk utsatta områden. Det är nära till hav, sjö och hyfsat nära till fjäll :slight_smile: Ett friköpt hus i stan är inte omöjligt inom er budget här.

4 gillningar

Slår ett slag för Umeå.
Här finns Norrlands Universitetssjukhus, nära till natur och aktiviteter för barnen.
IT-branchen har jag ingen större koll på, men beroende på inriktning så borde det finnas jobb i Umeå eller i städerna i närheten (Inbillar mig att IT-jobb många gånger kan skötas på distans).

Örnsköldsvik skulle kanske också kunna vara intressant.

2 gillningar

Jag slår då ett slag för Skaraborg. Bor i Hjo, en fantastisk sommarstad med lämpligt pendelavstånd till Jönköping och skövde. Tåg från skövde till Göteborg tar 2h.
Har noll koll på it jobb men jobb som ssk finns det.

1 gillning

Nånstans utmed pendeltågslinjen Mjölby - Norrköping är inget dåligt val med tanke på jobbmöjligheter.

Kanske inte den mest spännande delen av landet men gott om möjligheter när det kommer till jobb och utbildning.

Prioriteras lugn och ro och väldigt billigt boende (men svårare med jobb) så valfri glesbyggd norr eller väster om Örebro. Trevlig natur och man får många års boende för säg 2 miljoner.

Finns det några Asiatiska communityn online “Asiater i Sverige”? Fråga där var de bor och hur det är där. Att vara i ett område där dina föräldrar kan känna sig som hemma med meetups mm kan vara värt att sikta på. Också för dina barn, att få behålla lite av sin “identitet” även om de skulle vara födda i Sverige.

1 gillning