Hejsan! Har länge följt forumet och nu skapar jag mitt första inlägg då jag är i behov av stor hjälp av era underbara människor
Jag och min fru, båda 30 år med stabila jobb (jag inom IT och hon som sjuksköterska) är för närvarande bosatta i en stor trea i södra Stockholm som vi köpte innan bostadspriserna gick ner, men med ett tvåårigt barn i familjen och önskemål om fler tillökningar (1-2 barn till), funderar vi på att flytta till en större bostad – helst en villa eller radhus. Men vi vet inte vart vi ska bosätta oss.
Det som gör vår situation lite annorlunda är att vi inte är ensamma. Vi delar vårt hem med mina föräldrar, som vi tagit med från Asien för att ge dem ett bättre liv. De hjälper till med matlagning, barnpassning och andra hushållssysslor, och vi trivs att bo tillsammans med dem. Det är en del av vår kultur, och planen är att min far ska börja jobba halvtid när han hittar ett jobb.
Nu till utmaningen: Vi är osäkra på vart vi ska flytta. Vi kan tänka oss att bosätta oss i olika delar av Sverige, men vår prioritet är säkerheten. Vi överväger att lämna Stockholm, inte bara på grund av de höga bostadspriserna utan även på grund av att det börjar kännas otryggt här. Men vi vet inte så mycket hur det är att bo på de olika orterna i sverige, vi har bara rest runt under sommartid och skulle vilja ha input från er.
Vi har dock några specifika önskemål som gör valet knepigt. Min fru kan inte köra bil på grund av en bilolycka som gett henne mild PTSD. Därför söker vi en stad med bra kommunikation och närhet till butiker och skolor, så vi inte är beroende av biltransport.
Vi funderar på att köpa en 4-5 rummare och eventuellt bygga ett attefallshus i framtiden för mina föräldrar när barnen behöver sina egna rum. Vår budget ligger på 4-5 miljoner, men helst under detta då fler i familjen och föräldrar att försörja kommer kosta oss en hel del.
Jag är lite rädd bara för att behöva byta jobb i framtiden och om det kommer nya krav på kontorsarbete så blir det svårt ifall vi har bosatt oss i en för liten håla någonstans.
Vi välkomnar alla tips och råd ni kan ge oss. Dessutom är vi öppna för konstruktiv hjälp och ser fram emot att höra era erfarenheter och tankar om vår livsstil och flyttplaner. Men vi får mycket kritik för hur vi har valt att försörja våra föräldrar, och det börjar vi bli lite ledsna för, det är något vi har valt och de ger oss så mycket tillbaka. Varken jag och min fru har behövt vabba för våra barn.
Om det hjälper att vi listar våra utgifter så ser det ut såhär:
Inkomst:
48000 + 38000 = 86000 brutto, ca 66000 netto
Utgifter:
9000 Fasta räkningar inkl SL-kort, försäkringar, barnspar mm.
12000 Mat
26000 Boende & El & Hemförsäkring
8000 Nöje & presenter & inredning & kläder & utflykter
11000 Sparande i ISK
Kom gärna med tips om städer eller kommuner som ni skulle rekommendera.
Tack på förhand!