Jag och min sambo har börjat fatta ekonomi i vuxen ålder, bland annat tack vare er och för det är jag så tacksam. Vi fick det tyvärr inte hemifrån. Men nu har vi varit skitduktiga och sparat varenda barnbidrag men även mer än det. Vi sparar nu 5600/mån, cirka 9 % av vår gemensamma inkomst. Vi har allt i Lysa 100 % aktiefonder och har där nu cirka 280tkr. Vi har sparat i lite över 8 år (inte 5600/mån från starten såklart)
Men det känns som att vi aldrig kommer kunna köpa ett hus för att det är för dyrt. Och nu när börsen kanske kommer att gå sämre och räntorna kanske går upp så blir det ännu tuffare att köpa hus. Plus vi måste ju ha minst 1 bil om vi har hus = ännu dyrare. Vi är ganska bra på ett leva billigt men är nog ganska medel.
Huset måste ligga inom 1h30m från Sthlm på grund av jobb och vara beboeligt från start. Jag kollar främst på Hemnet. Är det helt lönlöst och borde vi bara lägga ner den här drömmen…?
Har nån nåt råd eller pepp? Vi har aldrig ägt vårt boende. Jag har inte så bra koll på bostadslån etc. men har läst på lite. Vi är båda frilansare så måste ju vara lite försiktiga. Det verkar dock inte vara ett hinder för att få ett lån enligt banken då vi har stabila inkomster. Vi bor nu i en ganska dyr hyresrätt i Stockholm som kostar 10500.
En (klart rikare) kompis tipsade om att köpa nåt bara för att låta det öka i värde och sen så att säga byta upp sig på bostadsstegen, men det känns lite risky.
(Star Wars-referens titel för att fånga ert intresse)
Nu sparar ni nästan 70k om året. Snittar börsen 7% så rasslar det ju på. Men jag skulle ändå försöka spara mer. 60+k in efter skatt minus 10,5k tiill hyran är 50k över. Allt det går inte till mat och SL-kort tänker jag.
Så mitt råd är enbart pepp och ingen diss. Betänkt att om ni når målet så är ju 10,5k i månaden + 5,6k som ni idag sparar inte nödvändigtvis mer än driftskostnad, ränta och amortering. Då kanske man ska slå ett hål till i livremmen redan innan man blir husägare.
Se över era utgifter ordentligt. Gå igenom kontoutdrag och kategorisera alla utgifter för att få kontroll över vad som kostar mest och var det är lättast att spara in någonstans
Fast om bostäderna ökar snabbare än så, vilket de gjort senaste tiden, så hjälper det föga
Vi kanske borde rösta på något parti som vill avbyråkratisera byggandet av småhus (“villor”). I dagsläget levererar min kommun, med enkelt pendelavstånd från en av sveriges största städer, hela 1 tomt per år för detta syfte senaste 10 åren. Väntelistan är flera orders of magnitude större, och man kommer således aldrig komma fram. Detta trots att det finns fullt med perfekt belägen mark i kommunens ägo, som är högt eftertraktad ur ett pendla-till-stan-perspektiv och heller inte något naturreservat och dessutom ligger i anslutning till perfekt väg. Men nej, kommunen känner inte för detta. Brist på hyfsat centrala småhus fortsätter, och med motsvarande prishöjningar som följd.
Varför inte tvinga alla kommuner att anvisa, säg 0.5% av kommunens population, i tomter? Alltså kanske en tomt per 200 invånare, per år, så länge efterfrågan finns och mark finns?
On topic så tror jag det är svårt att spara ihop till en villa i stockholmsregionen. Av någon oförklarlig anledning vill tillräckligt många bo där, och priserna blir så höga att man med medianlön inte har råd att bo där.
25k kvar i månaden ändå. Så, en budgetgenomgång är säkert en god start. Sedan är ju 70k på årsbasis inte fy skam ändå, glöm inte det. Totalpengen påverkas ju av att ni inte haft det hela tiden. 3,5 år med det är mer än vad ni fått ihop hittills.
Sant också. Men med ökande räntor kanske det avstannar något. Det tror jag iaf. Sedan är det absolut vansinne att det blivit så här såklart. Det finns dock många skäl till det.
Så efter att ni betalat hyran och lagt 5600 kr till sparandet har ni 46000 kr över per månad? Jag tänker att ni borde kunna spara mycket mer eller är livet så dyrt i hufvudstaden?
Och, kanske inte ett jättetips - gå igenom alla grejer på Compricer - elabb, försäkringar, sparkonto. Se över teleabb, tv och streaming, och ev andra abb.
Har man barn som ska börja skolan så kommer det troligen bli svårt att flytta när de väl börjat skolan och rotat sig i området. Så man bör tänka två ggr innan man flyttar till helt “fel” område bara för det är billigt.
Har ni balanserat upp era fyra hinkar inkl sparhorisont?
Har ingen aning om er livsstil, men jag vet att det är rätt “normalt” att ett vuxet par bränner mååånga tusenlappar i månaden på uteluncher, utemiddagar, snabbmat, krogkvällar. Springer lätt över 10.000 per månad!
Själv har jag förmånen att gilla hemlagat och myskvällar hemma eller hos nära och kära, framför restaurangmat och utelivets buller
Livet är så dyrt man gör det till i hufvudstaden Med givna löner borde ni lätt kunna spara det dubbla om ni gör några små kompromisser
Håller med! Jag skulle föredra att börja med bostadsrätt i ett schysst område, och sen senare när ekonomin tillåter uppgradera till ett hus i samma område.
Måste bara säga en sak som jag blir trött på🙂
Barn kostar inte massor.
Status prylar till barn kostar massor.
Fundera en liten stund på just barn och kostnader. Vad kan man göra annorlunda?
Exempel som jag gjort
Köpt 3st olika begagnade barnvagnar efter att behovet har ändrat sig. Alla dessa har jag sedan sålt om och tjännat pengar på istället.
Jag har köpt nästan varenda pryl man behöver till barn begagnat och sedan sålt när jag inte längre behöver den.
Du kan tillomed köpa begagnade barnkläder i storpack och sälja dessa styckviss på tradera så fort dom blivit för små.
Sen är allt en avvägning vad man tycker är värt att lägga sin tid på.
Jag har 3barn och äldsta är 9år
Hoppas att det löser sig för dig och att du kanske får lite nya idéer
Nettokostnaden (efterbarnbidrag och linande) beräknas till 1,2 miljoner tills barnet fyller 19. Men det går säkert att göra det billigare (själva tillverkningskostnaden är ju gratis,förhoppningsvis )
Ja, det går definitivt att göra billigare. Ibland undrar man om alla ungar sysslar med ridning, ishockey eller segling och äter hämtkäk flera gånger i veckan.
Även om siffran stämmer så vill jag minnas att den inkluderar yta för boendet och utslaget per månad är det ca 5000 kronor. Så det håller ändå inte som motiv till hela kostnaden TS nämner.