Hjälp mig, du är mitt enda hopp | Hur kommer man in på bostadsmarknaden i Stockholm?

I min värld är beskrivningen av alla hus som jättedyra en överdriven bild. Det som är tydligt är att hus i etablerade “fina” områden är jättedyra. Så länge man inte har så överdrivna krav gällande områdets finhet finns det hyggliga möjligheter i Stockholm.

Jag bor själv i hus i nordvästra Stockholm, den del av stockholmsområdet som är billigast. Det finns ganska många områden att välja på här. Om man absolut vill bo i en drömvilla med stor tomt och “snickarglädje” så kan förstås olika mindre orter vara bra. Ställer mig dock frågande till att massor av pendling är så spännande. Om man kan jobba på distans i hög utsträckning kan förstås väldigt mycket fungera.

Jag är själv nöjd med att ha låg belåning (och låg ränta), att ha gångavstånd till spårbunden kollektivtrafik, att ha stor boyta med möjlighet att hyra ut rum och att inte vara beroende av bil. Just nu har jag bil men den går att ta bort.

4 gillningar

Under min uppväxt på åttio och nittiotalet lyxfikade vi på stan kanske så mycket som fem gånger. När vi åkte långa sträckor var det matsäck, inte vägkrog som gällde. Jag var tio år när jag käkade kebab första gången. Om jag hade kommit till mina föräldrar och berättat att jag ville käka på restaurang utan att jag fyllde år, då hade dom skrattat åt mig. Ville jag spendera pengar fick jag tjäna dom först. Jag förstår att det är andra beteendemönster idag, men varför sätta sig i en situation där ens barn förväntar sig en massa pengar till mat, som är billigare och trevligare att äta tillsammans i hemmet ? Det kanske bara är jag som blivit reaktionär med åldern.

19 gillningar

Avskyr när andra gör det men tänker ändå göra det. Funderat på flytta från Stockholm?

Är Stockholm verkligen värt 1,5 timmar pendling till jobbet enkel väg? Jag bor 100 mil från Stockholm och då tar flyget inkl. allt från centrum till centrum ca två timmar och trettio minuter. Vad är de som lockar med Stockholm som gör att de är värt 3 timmar om dagen eller 15 timmar i veckan? Är de släkt och vänner så skulle jag mycket hellre ta lite ledigt på fredagen och fara över helgen istället. För om du har 1,5 timmar pendling till Stockholm antar jag att du inte gör den resan på en vardag allt för ofta ändå?

Skulle säga att 95% i kommunen jag bor i säger att jag har “VÄLDIGT lång pendling” och då har jag 25 min enkel väg inkl. att lämna hunden på hunddagis. Lägger du 5 miljoner här så är det ett slott, inte en villa.

3 gillningar

-We lived in a shoe box in the middle of the road!!!

Men ja, utan att veta hur TS gör så tror jag mycket att lifestyle creep och förväntningar gör mycket. Lekland på födelsedagarna är inte ett måste.

5 gillningar

Boka in en barnvakt och ha ett framtids möte med er själva.
Hur vill vi att vår framtid ska vara om 2år 5 år 10år …
Vad vill vi jobba med
Vad har vi för mål
Har vi samma mål
Vad är viktigt för mig och dig

Det kanske visar sig att ni inte är riktigt på väg dit ni vill. När man är klar med vart van vill så är det helt klart lättare att motivera sig.

PS
Kolla in https://undertian.com/ för billiga mat förslag

5 gillningar

Jag tyckte din fråga var intressant och troligtvis ganska vanlig bland ungdomar ute i landet som börjar snegla på att köpa hus.

För det första - när du säger att det känns som att ni aldrig kommer kunna köpa ett hus, syftar du då på att skrapa ihop kontantinsatsen på 15%? I nuläget skulle era 280 tkr räcka till ett hus på 1,86 milj (sen behövs ganska mycket till pga pantbrev och lagfart, väldigt tråkiga utgifter…). Att hitta en villa för de pengarna i ett så pass stort området som ni letar inom borde inte vara något problem.

Men… om ni nu känner att pengarna i nuläget inte räcker och ni behöver spara ihop mer pengar till kontantinsatsen, då är det enda rimliga (i min mening) att börja med att köpa en bostad där ni kan bo i några år och sedan byta upp er och då dra nytta av att bostaden fungerar som en 6x hävstång på er kontantinsats. Köp t.ex. en lägenhet/radhus så centralt som möjligt (eller så nära er maxgräns som möjligt), för att sedan sälja och flytta längre ut från centrum. På så sätt får ni MYCKET bättre avkastning på ert sparkapital, samt drar nytta av att inflyttningen till storstäder drar upp priserna mer ju närmre centrum man kommer (men detta stämmer kanske inte överallt, kolla upp det först!).

Att bara försöka spara ihop en ordentlig kontantinsats samtidigt som man bor i hyresrätt för 10 500 kr/månad är ingen bra långsiktig strategi.

Något som jag INTE tycker ni ska göra är att köpa ett “billigt” hus långt bort där ni egentligen inte vill bo, och sen flytta närmre stan efter ett par år. Risken är stor att ni fastnar där… :slight_smile:

2 gillningar

Att hitta ett radhus på rimligt avstånd från stan för kanske 3,5 mkr borde inte vara några svårigheter. Att bo i ett “enklare” område hyggligt nära stan är det inget fel med. Vill man sedan bo i ett “drömhus” så får man förstås titta längre ut. Det är sannolikt svårt att flytta till ett drömhus som första ägda boende utan dit tar man sig senare i sin bostadskarriär.

En bra parameter när det gäller enklare områden är att titta på byggplaner och större infrastrukturprojekt, såsom tvärbanan, tunnelbanans utbyggnad och förbifarten. På de platser som berörs mer direkt av dessa saker kan man räkna med en positiv utveckling av priserna. Boendemarknaden är, till skillnad från aktiemarknaden, inte särskilt “smart” eller snabb i reaktionerna. Det kan finnas fantastiska beslut som redan är fattade och där bygget påbörjats. Det är först när den nya infrastrukturen finns på plats som man kan räkna med att priserna kan börja sin långsiktiga resa uppåt. Den här modellen där olika saker “diskonteras av marknaden” gäller inte på boendemarknaden alls på samma sätt.

Mycket gällande bostadsmarknaden är ett flockbeteende. När ett område fått “förbättrad funktion” upptäcker några detta och köper bostad där till förhållandevis förmånligt pris. När det sedan uppstår en kritisk massa av välavlönade medelklasspersoner i området ökar efterfrågan och priserna successivt.

4 gillningar

Detta stämmer bara om marknaden stiger. Vid nedgång fungerar hävstången i motsatt riktning

6 gillningar

Mitt yrke blir tyvärr ganska svårt, jag är frilansade koreograf… Men det kanske jag inte är för alltid.

1 gillning

Tack tack. Värt att tänka över

Vi är lite i valet och kvalet. Mitt jobb som koreograf binder mig till Sthlm. Men inte alltid.

Jag menar främst att inte ha råd med lånen, speciellt om räntan går upp.
Det här är en sån grej som jag vill förstå, vad menar du med 6x hävstång? Jag kan inte det här alls. Menar du att priserna går ganska säkert upp i centrala områden?
Tack för råd!

Vilken uppslutning!

Jag har gjort ett stort stort misstag nu, våra matkostnader är cirka 6tkr och inte 10tkr.
Men vi kan ändå spara väldigt mycket mer tror jag.
Våra stora kostnader är förutom mat och hyra är “utlägg”, alltså nöjen, äta ute, medicin, och vård, på cirka 8tkr.
Där kan vi verkligen spara in.

Aha, men tack! Det här är väldigt användbart för oss.

Sättet många löser det här är genom bostadskarriär. Det fungerar genom så kallad hävstång.

Här är ett exempel. Säg att man börjar, som ung, med att köpa en liten lägenhet.

Lägenhet 1:
Pris: 1 500 000 kr
Kontantinsats: 225 500 kr
Lån: 1 275 000 kr
Belåningsgrad = lån/pris = 85 %
Hävstång = pris/kontantinsats = 6,67

Ett typiskt scenario senaste tre decennierna är att priserna har gått upp. Säg att efter några år så vill man flytta till större, och att priset då gått upp 20%.

Pris: 1 500 000 kr * 1.2 = 1 800 000 kr

Men lånet är oförändrat, eller till och med lite mindre pga amortering, men det kan vi bortse från för enkelhetens skull.
Lån: 1 275 000 kr
Kvar i handen = 1800 000 kr - 1 275 000 kr = 525 000 kr

Det kostar mäklararvoden och liknande, men låt oss bortse från det för enkelhet igen.

Så lägenheten har gått upp i pris med 20%, men din del, som kan användas till nästa kontantinsats, har gått upp mer, 525000 kr / 225000 kr = 2,33, dvs med 133 %.

Ett annat sätt att uttrycka detta är att använda ordet hävstång. Så på totalpriset har det ökat 20%, men med din hävstång på 6.67 är ökningen 20%*6.67= 133 % på det egna kapitalet.

Med denna nya kontantinsats, går det nu att köpa ett nytt boende för 525000 kr/0.15 = 3 500 000 kr. Förmodligen mer, då man har haft tid att spara ytterligare. Samna bostad tidigare, innan uppgången, kostade 2 800 000 kr.

Det är så här vissa helt normala villor i Stockholmsförorter kan kosta 9-12 miljoner. De flesta har inte sparat ihop flera miljoner i kontantinsats, och har inte heller den lönen som krävs för att låna så mycket. Istället har de varit med i bostadskarriär i 20 år, och fått ihop massor av pengar på att bara bo.

Men det finns en stor risk i detta. Det är inte säkert att priserna går upp. Nu har det gjort det sen början av nittiotalet, men de kan gå ned också. Om priserna istället gått ned 20%, så har man med samma hävstång inga egna pengar kvar i bostaden, utan är -75 000 kr. Så för att flytta, vilket man kan behöva göra, behöver man betala. 75k är inte jättemycket, men om det går ner mer, och i en dyrare bostad, kan man vara riktigt illa ute. Särskilt då bostadsprisers nedgång sker vid högre räntor, som också gör det dyrare att bo kvar.

13 gillningar

Aaah, men tack så mycket! Nu har jag lärt mig nåt nytt.

1 gillning

Visst finns det en stor risk, men i princip också nästan lika stor risk/chans att det kommer någon form av reglering eller räddningspaket. Det hade fått helt orimliga och svåröverblickbara konsekvenser om halva sveriges befolkning tvingas flytta för att de inte har råd. Värdet på bostäder skulle decimeras, och en majoritet av de som ägde sin bostad kommer bli skuldsatta för livet. Och det tål inte vårt konsumtionssamhälle :wink:

Ingves börjar masstrycka virtuella pengar, hålla nere räntor, öka penningmängden och inflationen tills den problematiska skuldsättningen hanar på en behaglig nivå :smiley:
För det är ju inte problem att äga en villa för 10 miljoner med skuld på 8 miljoner om man tjänar tre miljoner om året. Sedan att ett tuggummi kostar 200 kr kan vi bortse från i detta exempel :rofl:

1 gillning

Jag tror inte att man ska räkna med att priserna går upp mer än kanske 2% per år. De kan förstås gå ner också men långsiktigt är det sannolikt med en positiv utveckling. Det är en direkt dum idé att köpa något med utgångspunkten att det ska gå upp i pris, alltså ett objekt som du inte tänker att du kan/vill bo i 10-20 år. Behoven kan förstås förändrias men utgångspunkten bör ändå vara att objektet köps för att bo i, inte för att priserna ska öka.

1 gillning

Drar iväg snabbt även om man inte gör något lyxval,

85 ksek i föräldraledigt
32 ksek i Vab
102 ksek iförskola
46 ksek i fritids
108 ksek i sparande (500 kr/mån)
270 ksek imat hemma
132 ksek i kläder.

Sen skulle jag inte säga extra kostnaden för semester på 6000 kr/år är i överkant men blir ändå 108 ksek. Vi gör iaf av med markant mycket mer.

Källa,

Största risken är väl nya regleringar samt avveckling av bidragen till bostadsägare som skulle ge 0% i bostadsprisökning närmasta åren. Vid sånt läge urholkas insatsen via inflation.

Typ, sänkning av ränteavdraget med 2% per år för bolån under 15 år eller höjning av taket i fastighetsskatten under 20 år.

1 gillning