Bor i Uppsala, jobbar i Stockholm och funderar på att köpa boende där | Klokt eller tokigt?

Jag och min sambo hade tänkt köpa vår första bostadsrätt i Stockholm (vi jobbar där, bor i Uppsala nu) till hösten, är det extremt dumt att köpa in sig nu då bostadspriserna är så pass höga? Vad hade ni gjort i vår sits? Typ hyra en lägenhet i andrahand (superdyrt…) tills marknaden (förhoppningsvis) gått ned?

Tacksam för all hjälp vi kan få!

Vill tipsa om följande två avsnitt. Sedan är ju min syn att jag ser på boende som en konsumtion, det vill säga att priset spelar inte så stor roll så länge man kan tänka sig bo där i 10 år.

2 gillningar

Tack för svar. 10 år är nog lite väl länge dock i mina ögon. Vi båda sparar så mycket vi kan nu för att ha råd med en rimlig 2:a sett till rymlighet och planlösning. Tyvärr har vi inte råd med större i Stockholm just nu men har som önskan att göra “bostadsmarknaden” i Stockholm genom att köpa och sälja med vinst.

Tänker då att vi kanske bor på varje ställe 2-3 år mellan varje köp/sälj innan vi lyckats få tillgång till den storleken på lägenhet som vi en dag strävar efter. Att få en hyresrätt känns rätt omöjlig då varken jag eller min sambo inte är med i någon sådan kö i Stockholmsområdet.

Synen kring andra-handskontrakt har aldrig varit hög då det är sådant högt pålägg på hyran folk tar i Stockholm då. Men kanske kan vara en investering i sig om marknaden dippar innan man köper sin första lägenhet. Men som med aktier så går det väl aldrig att veta när den dippen kommer…

Har sett båda dessa avsnitt men får nog kolla på dem ytterligare en gång.

Hur ska ni göra vinst menar du? Köpa i dåligt skick och renovera?

Hur som helst kan jag varmt rekommendera att bo nära jobbet. Största misstaget jag gjorde i 20-årsåldern att ha en timme till både jobb och universitet.

1 gillning

Mja, kanske inte superrisiga lägenheter där man måste riva kök och badrum helt, men såna som man kan göra relativt enkla/billigare renoveringar på som ändå kommer göra stor skillnad. Sedan styla och proffsiga bilder. (Finns många som inte anlitar stylist/fotograf vilket vi kommer garanterat göra.)

Angående avståndet så är det just på grund av att både jag och min sambo jobbar samt har många vänner i Stockholm, just nu spelar det ju ingen som helst roll då det är Corona och jobb hemifrån. Men efter sommaren när de “förhoppningvis” är tillbaks till normalt vore de ju trevligt att slippa 1 timme till jobbet samt att ha nära till vänner. Vi tittar på lägenheter ganska centralt men inte i Vasastan liksom. Mer Sundbyberg, Solna och andra områden nära intill centrum.

Köp inte för att ni räknar med att priserna ska gå upp, det är bara en spekulation. Köp för att ni vill bo. Men köp där ni kan tänka er att bo iaf några år. Det kostar en del varje gång man flyttar, och ligger ni på marginalen kan ni ju få svårt att köpa annat om ert egenkapital försvunnit i en prisnedgång.

Tillägg: Ska ni bo några år iaf så hade jag köpt om alternativet är andrahandshyra. Kortare perioder så kan det vara fördelaktigt även om hyran är hög, men om det handlar om flera år så tycker jag att det väger över mot att köpa blir det sannolikt bästa ur ekonomisk synvinkel. Andrahand är ju också ofta tidsbegränsat, och det är jobbigt att flytta och hitta nytt boende t.ex. varje/vartannat år.

5 gillningar

Jag vill inte låta negativ men tyvärr tror jag det tåget redan har gått för de större städerna. Det är många som tänker som ni och budar upp ett risigt objekt så den potentiella vinsten av den tänkta renoveringen äts upp. Möjligtvis om ni är hantverkarduktiga själva och kan komma undan billigt genom att göra allt på egen hand, men om ni ska leja bort renoveringen tror jag det är svårt. Köp för att ni vill bo, inte spekulera.

Allt beror lite på vilken typ av jobb ni har och hur gärna ni vill bo i storstad. Ifall ni kan arbeta via dator är det vad jag förstått relativt fördelaktigt att pendla från Uppsala med SJ express, och köra första halvtimmen på tåget.

Ett alternativ kan vara att flytta till t.ex Knivsta för att få ned penglingstiden ytterligare, till under 30 min (till Sthlm C). Är fortfarande förhållandevis billigt boende där, bra kommun med fina naturområden.

1 gillning