Ett andra boende i storstan eller inte

Jag och min bättre hälft är inte säkra på hur vi ska gå tillväga och behöver lite förslag. Vi vill inte bo här där det saknas sysselsättning och närhet till förlustelser som bio, teater och restauranger senare i livet. Det är väldigt fint här sommartid men trädgård och annat är inget som känns som det lockar långsiktigt. Man kan bara gå så många varv runt kvateret innan man tröttnar #ironi :slightly_smiling_face:

Vi har en villa värd knappt 10M kr med runt 50% belåning nära havet i södraste Sverige. Vi har båda bra löner och runt 2,5M i fonder för tillfället. Med nuvarande spartakt landar det på 6M+ vid pension.

Vi skulle gärna redan nu vilja skaffa en tvåa i Malmö för att kunna stanna över och ändå bo där relativt ok under längre perioder. En etta är alldeles för litet då vi har en sladdis på 9 år som är med i ur & skur.

Det vi behöver lite förslag på är hur vi kan finansiera en lägenhet för runt 2M. Med nuvarande besparingar? Ska vi köpa den nu eller är det bättre att vänta tills senare med lägenhet då vi i så fall kommer sälja huset och köpa en större permanent lägenhet? Köper vi nu finns det en “chans” att lägenheten ökar i värde över tid men vi kommer att få ta en högre kostnad nu. Man får nog räkna med strax under 10k/månad för en ok köpestvåa i Malmö.

Tror inte det är en bra idé att köpa en lägenhet med förhoppningen att tjäna pengar på den totalt sett, efter räntor och avgifter, speciellt inte om det är en bostadsrätt ni inte kan hyra ut och därför kommer stå tom för det mesta.

Om förhoppningen är att tjäna pengar på lägenheten genom hävstång på bolånet, varför inte ta ett värdepapperslån på motsvarande summa och köp fonder för pengarna? Sen när ni är redo om 5-15 år så kan ni köpa en lägenhet med den potentiella vinsten.

1 gillning

En fördel med att ha två boenden gentemot ett enda dyrare boende är att man kan hyra ut när man är i det andra boendet. Köper ni en br kan det vara svårt att hyra ut den men huset, eller del av huset, kanske går att hyra ut när ni är i stan? I så fall kan ni satsa på lån och ha som ambition att uthyrningen ska täcka tex amorteringarna.

Ni kan ju också leka med tanken på vad ni skulle kunna göra för att fortsätta ha samma utgifter totalt sett trots ett extra boende. Sälja en extrabil och få ner kostnaderna? Dra ner på något annat?

Man kan ju också sätta in en del kapital i den nya bostaden. Pengarna ska väl ändå gå till livskvalitet? Prisuppgång på längre sikt är en mer okänd faktor, så det kan vara bra att inte betta för hårt på just den delen. Men jag tycker personligen att det är ett plus att ha ett boende att njuta av för pengarna snarare än att de bidrar med noll praktisk glädje på ett ISK i typ 15 år. Det är en avvägning. Kanske tex 750 000 i kapital och resten som lån? Vad känns bekvämast?

Är inte tänkt att hyras ut. Ska nyttjas som övernattning eller lite längre vistelser. Inte heller tjäna pengar. Break-even är ok. Det är nog mer om man ska satsa sparade pengar eller belåna sig.

Om vi belånar lägenheten äter inflationen upp en bra del… Att det kommer kosta extra med dubbla boenden är underförstått. Vi vill nyttja lägenheten helst redan nu.

Jag tycker ni ska ta en funderare på om ni verkligen vill ha ett hus så som det låter nu?

Kanske läge för att växla om till schysst lägenhet och ett fritidshus för det där gröna?

Nja, det är inte ett alternativ för tillfället. Vi trivs väldigt bra här just nu.

Sitter faktisk och funderar på exakt samma sak :sweat_smile::+1:

1 gillning

För exakt ett år sedan köpte vi en etta i Helsingborg för att kunna nyttja stadens utbud när andan faller på. Till vardags bor vi på landet och ser lägenheten som en omvänd sommarstuga. Vi har nyttjat lägenheten mer än vi kunde föreställa oss och älskar den extra dimension vi fått! Rekommenderar det starkt

7 gillningar

Det blir en hel del antaganden när det kommer till värdeökning på lägenheten och avkastning man går miste om utifall att man tar ut kapital från börsen.

Hur som helst, gör en uträkning på vad en tänkt lägenhet skulle kosta årligen inklusive värdeökning, avgifter, driftkostnader och alternativkostnaden för investeringar.

Därefter testar ni att lägga lika mycket pengar som lägenheten hade kostat under ett år på hotellvistelser inne i Malmö.

Det är förstås inte samma sak som att äga ett eget boende, men kanske får man en föraning om vad man vill.

Varför inte hyra en möblerad lägenhet ett år och se. Ni slipper rusta ett nytt boende och har tid att känna efter. Kanske använder ni den mer än ni trott eller mycket mindre. Priset per natt kan bli högt men det kanske är värt det. Ni inser kanske var ni vill bo och det kanske inte var där ni trodde.

En del saker kan man tänka fram men ibland överraskar verkligheten en och att hyra ett år kan visa det

2 gillningar

Hej!

Vi har också ett andra boende på det sätt du beskriver och gillar det också! Kul benämning av @TheWayForward med ”omvänd sommarstuga” :grin::+1:

Köp lägenheten för det emotionella och praktiska värdet, inte som en investering.

Ni har god ekonomi enligt din beskrivning och jag har svårt att se att finansieringen är ett problem. Personligen skulle jag i er situation (och uppskattade ålder) försöka låna på befintlig bostad och fortsätta låta sparkapitalet växa.

Den här frågan handlar om livsdesign och inte ekonomi. Det är en fråga om hur ni väger den ökade livskvaliteten mot att växa ert kapital. Spelplanen är er :+1::+1::+1:

2 gillningar

Givet de nya regler som väntas träda ikraft under året så tror jag lätt att det är en bra investering. Stärkt marknad ger hävstång på kontantinsatsen. Jag har räknat på att i princip ha en lägenhet stående tom och kommer ändå gå plus. Om ni dessutom ska använda den!

Jag hade hyrt och känt efter. Finns privata hyresvärdar som inte har kö utan plockar hyresgäster som passar (stökfria, fast och bra inkomst, mm).
Köpa om man inte är helt säker hur man vill ha det är bökigt.

Jag tycker att det låter som att ni bara borde ta o köpa! Ekonomin verkar finnas där och potentialen att öka livskvalitén med.

1 gillning

Det är en tanke som varit uppe många gånger. Malmö är inte så dyrt så det blir 3-4 nätter på ett ok hotell. Problemet är att man inte gör det…

Precis, ofta är det inte ekonomin i sig utan tillgängligheten/enkelheten som blir styrande. Samma gäller att för många är det mer ekonomiskt att hyra bil ibland när dom behöver istället för att köpa, problemet då är att man tappar friheten som en bil ger.

1 gillning