Jag och min sambo har ett dilemma som vi gärna tar emot input på.
Vi har en dröm om att köpa ett boende i Spanien och skulle kunna göra det nu rent ekonomiskt men vet inte om vi vågar satsa eller inte.
Vi vet att det är rätt beslut för själen och vi är inte oroade över själva investeringen i sig utan mer över de extra utgifter som det innebär.
Förutsättningar:
Jag 38år, egen företagande konsult med månadslön 50 000kr samt lite extra utdelning per år (ca 200 000kr efter skatt) förutsatt att jag har uppdrag.
Sambon 46 år, fast statlig anställning ca 44 000kr i månadslön.
Vi äger en lägenhet i mellanstor stad som vi köpte för 2 850 000kr och har lån på ca 1 950 000kr
Vi har inga barn men vi äger en hyfsad bil och har ganska dyra intressen i form av golf, resor, instrument, skidor osv.
Vi har hittat en plats i Spanien som vi vill bo på och tanken är att vara där ganska mycket från hösten till våren men att hyra ut den under sommarmånaderna. Hyresintäkter är inget som vi räknar med utan ser som en bonus i så fall. Jag kan till viss del arbeta på distans och sambon har väldigt mkt semester/komp att ta ut som gör att vi kommer kunna nyttja bostaden en hel del.
Vi är trötta på kyla, slask och storm, vi vill ha mer sol och ökad livskvalitet.
Nu till själva dilemmat:
Lägenheterna som vi är intresserade av kostar ca 1 400 000kr medräknat avgifter/skatter vid bostadsköp i Spanien.
Vi har tillsammans ca 2 000 000kr investerat/buffert som är vår pengamaskin där syftet är att kunna gå i pension 5-10år tidigare än normalt.
Vi funderar på att låna upp ca 700 000kr på vårt nuvarande bolån (höja bolånet) och behöver således lägga in ca 700 000kr från pengamaskinen samt lite extra för rust och köp av möbler, ca 100 000kr.
Är det dumt att ta från investerade pengar till detta? Det kommer psykologiskt vara väldigt jobbigt att se pengamaskinen minska så mkt + att avkastning på dessa pengar uteblir.
Dessutom så kommer vår månadskostnad kopplat till lånet att öka med ca 6 000kr per månad + driftkostnaden i Spanien ca 2 000kr månad vilket oxå innebär att vi kommer kunna spara mindre per månad för att bygga upp pengamaskinen igen.
Hur skulle ni resonera? Det är ju samtidigt ingen bättre tid att ta steget än nu, man ångrar ju oftast att man inte gjorde saker tidigare. Eller är det bättre att vänta några år tills vi har mer kapital, vi är ju ändå ganska ”unga” för att köpa bostad utomlands. Svag svensk krona mot euron samt högsta ränteläge gör oxå att vi tvivlar på timingen.
Vi har inte planer på att spendera en hel vinter där förrän om 10-15år (när vi går i förtidspension) utan de närmaste åren handlar det om 1-3 veckor åt gången ett antal gånger från oktober till april. Vi har varit både där och på andra platser i Spanien under den perioden de senaste åren och känner alltid att vi vill ha mer. Vi kan absolut hyra vilket vi gör hela tiden men drömmen finns där om att äga eget och få fixa till, lämna saker/kläder, ta med kompisar/familj osv.
Så i 10-15 år ska boendet stå tomt 70-90% av tiden, eller ca 350-700 veckor?
Till en kostnad av 8000:-/mån eller 1-1,5 MSEK på de 10-15 åren?
Jag skulle se det som ett rätt högt pris att betala för att kunna säga “vår lägenhet i Spanien”. Det enda som kan motivera detta ekonomiskt är om ni har en stark tro på värdestegring och/eller kan kapitalisera på ägandet på annat sätt, t ex genom uthyrning.
Väldigt bra poäng.
Vi planerar att hyra ut boendet under somrarna men vågar inte riktigt räkna med hyresintäkterna eftersom de känns osäkra.
Värdestigning är inget som vi räknar med eller starkt tror på utan det handlar mer om att vi vill ha något eget samt att jag tror att vi kommer kunna komma ifatt det vi hamnar efter i pengamaskinen ändå under de kommande 15 åren. Skulle man tänka på dilemmat mer ur ett filosofiskt perspektiv så handlar det nog mer om vad är ett rimligt pris att betala för att höja livskvaliteten och slippa vinterdeppen.
Jag är själv rätt avogt inställd till att äga något som kräver underhåll, tillsyn och löpande kostnader. I så fall vill jag nyttja tillgången ordentligt.
I ert fall hade jag klurat lite på hur krångligt själva driften blir, hur det ser ut med transaktionskostnader om ni ångrar er och vill sälja. Samt som sagt hur mycket ni faktiskt kommer kunna vara där själva.
Vi har en lägenhet utanför Barcelona då min sambo kommer därifrån. Den är uthyrd till 100% i nuläget då vi alltid bor hos familj när vi åker ner 5-6 veckor om året.
Köpa bostad i spanien? Tyvärr måste jag säga nej på den frågan. Allt beror givetvis på, men ett semesterboende skulle jag definitivt avråda. Extrem risk med squatters, och om någon tar sig in så har ni ett långdraget byråkratiskt helvete framför er. Därav är det viktigt att alltid ha någon som disponerar boendet året om. Jag tvivlar också på att det skulle vara en bra investering. Det är en sak att köpa ett lyxhus i Marbella (även om det är lite sent på bollen), men en typisk turistby med en dyr Euro har jag svårt att se avkasta något. Än värre i inhemska områden då det råder hyreskultur bland lokalbefolkningen. Men som sagt, det beror på vart i Spanien.
Min rekommendation skulle istället vara att bevara det investerade kapitalet på börsen och använd delar av avkastningen till att hyra en bostad under semesterveckorna. Ett bra sätt att få variation och gynnar pengamaskinen på lång sikt för att såsmåningom köpa ett permanent boende när/om dagen kommer. Men att sköta ett semesterboende på distans till största del ger mig lätt magont.
Kan även tillägga att vi (vår byggnad) har blivit stämd vid två tillfällen. Att vara fastighetsägare i Spanien har en helt annan innebörd än i Sverige.
Rent rationellt skulle jag säga att det är en dum idé att ta från sin pengamaskin, det tar lång tid att bygga upp sina pengar igen och det kan innebära en betydligt senare pension.
Men jag kan däremot berätta vad vi gjorde. Och det var precis tvärtom. Vi gav totalt ca. 150.000 euro för vår lägenhet i Spanien, 134.000 i kostnad plus runt-kostnader. Vi finansierade köpet med 400.000 i lån på huset och resten i aktier. I vårt fall blev det inte så illa, för jag tog ut summan i Januari 2022 bara några månader innan börsen började gå utför.
Och jag VET att det kanske innebär pension/ekonomisk frihet vid 57 istället för 53. Men när andra vänner drömde om stora bröllop drömde jag om ett boende utomlands. Och det har visat sig vara precis så härligt som jag trodde och något jag har inte ångrat en sekund. I tisdags tog familjen ett flyg för 5500 ToR. Inget baggage. Allt finns här. Jag har samma standard som hemma och har suttit på balkongen ikväll med en bok och glas vin i 20 graders värme.
Men frågar du privatekonomen i mig var det ett dumt beslut. Likväl det bästa mest irrationella dumma beslut jag någonsin tagit.
Har ni redan ett socialt liv med vänner i Spanien och tänker er att på på sikt rentav kanske flytta dit permanent, då skulle jag köpa.
Är det sol och omväxling ni är ute efter, då skulle jag hyra. Det ger flexibilitet att ibland åka till Spanien, ibland Grekland, Portugal mm. för mer omväxling. Ni binder inte kapitalet och slipper alla förpliktelser med en ägd lägenhet.
Många faktorer som spelar in. Jag har själv köpt i València och hyrorna har skjutit i höjden senaste tiden, jag hyrde 1 år för 750€ i månaden, nu är det priset över 1000 € i månaden för samma lägenhet. Du kan tjäna ganska bra på semesteruthyrning beroende på läge, tänk dock på att skaffa licens. Annars är långtidsuthyrning att föredra om man inte kan bo därnere som jag gör.
Spännande! Både fastighet i solen och tidig pension är ju härliga mål som bara ni kan välja mellan helst både och kanske, men vilket mål är viktigast?
Absolut inget fel att köpa fastigheten. Om ni gör ett bra köp går det att sälja men tänk på att skatten är en kostnad om ni vill sälja senare. Vi har köpt fastighet nära Medelhavet och går fortfarande och nyper oss i armen under den sköna vintern ångrar möjligtvis att vi inte gjorde det tidigare… fundera också på hur ni vill göra med jobb om ni trivs och vill vara nere längre tid på året.
Väldigt intressant att höra från en som vågat ta steget. Det är just valet mellan hjärta och hjärna som är svårt, mellan YOLO och framtid. Tack för att du delade med dig!
Jag hade också tidigare planer på att köpa lägenhet på solkusten men priserna har trissats upp sjukt mycket med tanke på att bulgarer och rumäner bygger husen där med månadslön på 8000kr i månaden och byggkvaliten är därefter. 2008 när vi var på solkusten första gången kostade en nybyggd trea 100tkr och massor av nybyggda lägenheter stog tomma i flera år och liknande lägenheter kostar 3-4 miljoner idag. Skulle aldrig våga satsa på lägenhet där med dom priserna för förr eller senare blir det bostadskrasch igen. Vi hyr istället på olika ställen. Det är synd om spanjorer som tjänar ca. 50% av vad man tjänar i Sverige och snittåldern på dom är 32år innan dom kan köpa en lägenhet på ett sämre ställe och flytta hemifrån. På Idealista hittar du lägenheter som man kan både hyra och köpa.
Jag såg köpet som en hedge mot framtida svag krona eller relativt dyrare lägenheter i Spanien vs börsindex samt att jag mår så mycket bättre här och ville inte vänta. Här ska man ändå vara varje vinter när man blir äldre. Denna vinter har jag varit här (arbetar härifrån som systemutvecklare) sedan slutet av oktober, resten av familjen har hälsat på under skolloven. Det är värt mer för mig nu än att se värdet på en ISK öka. Levnadskostnaderna är hälften mot i Sverige, det får man också väga in (därmed kan detta delvis kompensera för en lägre pension). Spelar padel 2 timmar på förmiddagen för 15 kr/person. En hårfrisör tar 10€, avokado under säsong 2-3€/kilot på lokala marknaden osv…
Jag räknar med att kunna hyra ut 1-2 månader per år och därmed täcka direkta kostnader. Vi har haft hyresgäster varje sommar hittills. I övrigt lånar släkten lägenheten när jag inte bor här själv.
Kolla upp vilka områden som har haft problem med squatters. Det är det värsta man kan råka ut för.
Köp lägenheten. Du kommer inte att ångra dig
Vi köpte ett hus för 3,5 år sedan på Costa del Sol mellan Fuengirola och Marbella ca 20 min från kusten för att undvika värsta turiststrängslen på sommaren.
Cash buy med skatt och avgifter, ca. 5,2 mio.
Stort hus med plats för 22 personer och mark med plats för hästar.
Målet är att flytta dit i alla fall över vintern och sedan uthyrning på sommaren. En vecka i högsäsongen ger ca 60.000 i hyra.
Vi är inte helt arbetsbefriande än, men när vi säljar vår gård i Sverige behöver vi inte jobba mer plus vi har hyresinkomsten.
Till hösten 2024 tar vi första vintern i Spanien.
Det är underbart att komma ner där på vintern, kan vara 20 grader i dec-jan och du får en energikick av solen och ljuset. Mörkaste tiden är det ljust till 18-18.30 . Sedan träffar man en massa aktiva orädda människor från alla delar av världen som också vågat ta steget och skapa ett liv under solen:smiley:
Gör en noga kalkyl, en ärlig. Väl det som är mest ekonomiskt. Glöm inte bort friheten att hyra. Ni kanske inte i framtiden har samma sug egter spanien och vill göra något annat.
Jag hade aldrig köpt, hellre hyra av någon då och slippa alla problem, eller bara bo på hotell några veckor om året, kommer kosta jäääkligt mycket mindre än att köpa och alla risker försvinner direkt.
Har dock kontrollbehov och skulle aldrig kunna lämna en bostad i ett annat land som tjuvar kan ta sig in i och bo i eller förstöra. Skulle heller aldrig vilja äga två boenden. Vill ha koll på mitt boende, men vi är alla olika.
Har investerat i över 15 år på börsen och vissa år har mina indexfonder gått upp 37%, skulle inte offra det för en bostad jag ska bo i några veckor om året. Tänk avkastningen på de 1,5 miljonerna eller vad det nu är kommande 15 åren…
Köp och försök spendera ännu mer tid i Spanien. Jag vet inte vad du har för uppdrag men du kanske har möjlighet att helt arbeta på distans? Din fru kanske också kan byta arbete för att få samma möjligheter? Är du orolig för pengamaskinen kan du tänka i andra banor. Ta mer betalt per timme eller försök få bättre kunder osv.
Mina föräldrar köpte semesterbostad i Portugal för några år sedan. När vi varit och hälsat på är mantrat från dem och hela svenska “communityn” de är en del av:
Varför gjorde vi inte detta tidigare?
Jag tycker att majoriteten av alla svenskar har en glorifierad bild av klimatet i Sverige. Jag hör ständigt saker som “jag vill ha mina 4 årstider” eller “det är mysigt på vintern när jag kan sitta inne i mörkret”. Allvarligt? Människor här ljuger för sig själva för att överleva vardagen och inte bli deprimerade.
Jag tar hellre på mig ett par sköna byxor, sneakers och en t-shirt i början på januari och promenerar ned till den lokala restaurangen och njuter i solen istället för att sitta inne och gömma mig för ännu en snöstorm. Eller klassikern på sommaren “hoppas att vädret är bra i helgen så att vi kan åka och bada!”. Sen är det regn 2 veckor i sträck. Extra härligt för personerna som tagit semester!
Du är 38 år och din sambo är 46 år. Vem vet vad som händer om 10 år?
Lev lite!