Så himla kul att läsa era kommentarer och stort tack för er input! I början av tråden väcktes större tvivel mot att köpa men ju mer som diskuterats känner jag nog att jag vill köpa trots allt 
Gällande:
Plats
Vi vet vart vill bo, vi har varit där flera gånger på flera olika säsonger samt att vi testat andra delar av Spanien oxå och jämfört.
Squatters
Ja det känns definitivt som en risk. Det kommer finnas galler för fönster och dörrar samt att det är en gated urbanisation men man kan ju ha otur med hyresgäster förstås. Vad jag har förstått har det kommit en ny lag i somras som gör det lättare att avhysa ocupados men jag har inte läst på så noga ännu, bäst att göra det.
Underhåll
Vi är väldigt ohändiga så en förutsättning för oss är att ha någon som kollar till boendet när vi inte är där samt någon som kan hjälpa till med underhållssaker.
Uthyrning
Vi hoppas kunna hyra ut lägenheten juni-sept då vi inte själva inte gillar när det är för varmt. Det kommer förhoppningsvis ge lite hyresintäkter som sänker vår månadskostnad något.
Klimat och årstider
Jag gillar oftast vintern om det är snö och gillar skidåkning osv. Men november och december 2023 var hemska, typ 5 soltimmar på 2 månader, inte OK. Och häromdagen gick jag till gymmet i blåst och regnpölar och önskade att jag skulle ner på en löprunda på stranden istället. Vi vill dessutom kunna spela golf längre än Sveriges korta säsong. Är uppväxt med en förälder som klagade hela sitt liv på vintern men som aldrig gjorde något åt det trots goda förutsättningar, jag vill inte vara den personen. Livet är för kort.
Bygga kapital vs köpa bostad
Håller med om att kapitalet är till för målet, syftet med hela pengamaskinen är ju att kunna leva som jag vill. Dock så känns det lite jobbigt att nästan halvera den i så här tidigt skede av uppbyggnadsfasen men men samtidigt, som någon skrev här uppe, om jag kan gå i pension vid 57 då istället för 53 så kanske jag har haft en jäkla guldkant på livet fram tills dess trots allt. Är tacksam att jag har den här typen av lyxproblem.
Hyra vs äga
Jag hör er ang att det ekonomiskt är bättre att hyra. Men tillfredsställelsen av att ha sina egna grejer samt att kunna åka ner spontant om man plötsligt får en lucka i kalendern skulle vara så så stor. Det skulle bli att man åkte mer än om man var tvungen att hyra varje gång.
Andra resor
Vi reser regelbundet till Nordamerika och till alperna och det kommer vi fortsätta göra parallellt med detta men det blir troligtvis en minskning av resor till södra Europa, det skulle jag tro och det är jag medveten om och beredd att offra.
Jobb
Det är jag som är frun, konsulten
Sambon (mannen) har i dagsläget ingen möjlighet att arbeta på distans men har ett väldigt fördelaktigt schema som gör att det räcker att han tar ett par dagar semester/komp så får han över en veckas ledighet. Jag har heller inget problem att vara där ensam då och då alternativt ha vänner med mig.
Magkänslan säger köör 
Åker ner om några veckor och ska förhoppningsvis titta på några objekt.
To be continued…