Köpa boende i Spanien eller inte, hjälp!

Sant :nerd_face::nerd_face::nerd_face:

Men, jag har faktiskt inte nått emot några mysiga vinter veckor i Sverige, jag är van och har växt upp där. Uppskattar det, snö osv. Jul och nyår är ok att köra där.

Däremot kan nog inte tänka mig att vara där en hel vinter sen vi skapat oss alternativ dock. Speciellt som hundägare blir svensk höst (alltså November är värst av allt), vinter, tidig vår rätt dåligt i jämförelse.

Svensk sommar är mycket bättre.

Jag har bott i Spanien. Hyr först en längre tid innan ni bestämmer er för att köpa.

Jag har haft en lägenhet i södra Katalonien sedan 2009. Den har stått tom 85 % av året fram tills nu så det hade säkert varit billigare att hyra men allt behöver inte väljas med kostnadsminimering som enda mål.
Jag brukar säga att det är min käraste utgift.
Tom lägenhet har varit lätt att hantera då den har skött sig själv och orten inte har problem med ockupanter.
Vill bara trycka på det vanliga rådet att kolla noga innan man köper om inte annar för att transaktionskostnaderna är så höga, minst 10 % på inköpspriset bara i skatt vid varje köp…

1 gillning

Så spännande läsning, är i väldigt liknande sits och har “sparat” i 7år, vi hade som mål att efter 10 år casha en lägenhet runt Torrevieja-området för att (medan vi är unga och jobbar) kunna bo där några veckor på vintern (medan våra barn fortfarande är hyffsat små) och låna ut lägenheten till mor/farföräldrar som blivit till åren för att kunna bjucka på lite guldkant i deras tillvaro.

Och när våra barn blivit stora så blir väl målet att vi ska bo där oftare och njuta av värmen…

Gud va romantiserad bild jag har av detta… :star_struck: Kul att läsa era kommentarer här i tråden!

2 gillningar

Intressant läsning. Ska själv resa till Torrevieja i helgen för att titta på områden och objekt helt förutsättningslöst. Tror dock rådet att hyra först är bra.

7 gillningar

Vi är alla olika. Jag kommer själv från ett land i Medelhavet, har bott i Sverige i 14 år, flyttade hit helt frivilligt och inte för att jag var “tvungen”. Allt blir vardag till slutet och man kan känna sig deprimerad överallt om man har sådana tendenser.

Där jag kommer ifrån är dock ett ställe med riktigt vinter (nära fjällen) men skitvarmt sommar (upp till 40 grader) och den värme är också inget man vill ha i typ 4 månader. Men jag vet själv att jag skulle vara deprimerad av att enbart ha en årstid, bodde i Kanarieörna i ett år och efter ett par månader så kändes det “fattigt”, jag själv trivs med kontraster så jag kan tänka mig att det finns fler som mig.

6 gillningar

Vad är ert nuvarande boende värt idag? Tycker inte att man ska vara så orolig för att ta av kapitalet om man känner för det. Däremot låter det som om ni kan få väldigt hög belåningsgrad på ert boende hemma.

Vi måste höja värdet på vår bostad till 3 100 000kr och då får vi en belåningsgrad på 85%, med nuvarande värde funkar det inte att ta ut 700 000kr.

Det går också bra att låna en del i Spansk bank. Men för non residents kan banken kräva lite högre insats än för lokala kunder. Minns inte exakta procentuella beloppen.

Inte romantiserande om du frågar mig. Jag är glad att vi kunde köpa medan vår dotter fortfarande är i en ålder att hon vill hänga med (15 år nu). Vi älskar att hänga vid poolen på sommaren, vi är så mycket mer tillsammans när vi är i Spanien. Vi äter färsk frukt varje morgon, badar, äter 3-rättersmiddag från 400 kr för 3 personer inkl vin. Klart vi kunnat bo på hotell, men jag tycker om att kunna resa dit med handbagage, ha alla bekvämligheter, fullutrustat kök. Sedan vil jag inte sluta resa till andra ställen i världen, men jag ser vårt boende i Spanien mer som ett ställe att ladda batterierna med snabb restid. Imorse var jag i Spanien, vid lunch var jag hemma i Stockholm igen. I framtiden vill jag bo där längre tider men just nu är det underbart med lång-weekends på vintern och en längre sommarsemester.

Återigen, hade jag investerat pengarna på börsen hade jag formodligen fått en gratis resa per år så beslutet är taget med hjärtat och inte hjärnan.

9 gillningar

Min erfarenhet är att man MÅSTE vara småförälskad i nya idéer för att driva igenom dem, man måste låta känslorna styra lite grann.

Sen tycker jag inte att man ska vara så himla rädd för att testa saker, blir det fel då backar man och ändrar sig. Det är inte värre än så. Förstår inte folk som anser att alla större beslut är for life. Det kan vara kul i tex 10 år att ha ett andra hem. Sen gör man nåt annat och det är helt ok.

6 gillningar

Har ni en full uppsättning kläder där, eller hur hjälper det annars att ha sitt egna boende där?

Vi funderar på att göra en kompromiss i vinter, och långtidshyra ett boende oktober - april någonstans runt malaga.
Från vad vi tittat runt lite så blir hyran för ett halvår mindre än kapitalkostnaderna för att äga året om.

1 gillning

Det beror väl på hur man räknar. Om man tar alternativ kapitalinkomst som aktier får man också högre vol, en fastighet på rätt ställe där du nämner har troligen lägre risk / volatilitet :nerd_face:

Jag håller med om att det är bäst att hyra, även om du ska vara 100% på plats under ett år. Det gäller väl först att hamna på en plats man älskar att vara på.

Hyran på vissa ställen kan dock vara väldigt hög, så beroende på hur attraktiv plats man väljer kan det ändå bli billigare att äga.

Jag räknade på ränta för ett lån till en motsvarande fastighet.
Med tanke på att vi bara ämnar hyra ett halvår och utanför högsäsong, så kan det nog bli svårt att få ägandet till billigare, om man inte räknar med enorma värdestegringar.
Om man hyr ut boendet under högsäsongen kanske kalkylen blir annorlunda. Men vi hyr redan ut två fritidsbostäder. Så, i alla fall jag, känner inte direkt suget efter det.

Sen finns det såklart andra fördelar med att äga, vi har sommarstuga i Sverige, det är en helt klart annan känsla att åka till vår stuga, än om man skulle hyra.

Ja, vi har alla kläder vi behöver med viss övervikt mot sommarsäsongen. Oftast betalar vi för en carry-on väska för tre personer vilket täcker småkrafs som vi vill ha fram och tillbaka

Jag tror det är bra att hyra, vi valde att hyra för att scouta vad som var viktigt för oss inför köpet. Vi hyrde t.ex. ett quatrohus men kom fram till att inbrottsrisken var för stor och att just det låg för långt ifrån restauranger och matbutiker samt att området inte verkade ha “puls” under vintern.

Jag kan dock inte riktigt rättfärdiga att köpa rent ekonomiskt så jag ska inte försöka :wink:
Hyra är helt klart bättre för oss som arbetar, speciellt då man inte sett några enorma prisuppgångar i Spanien på senare år. Det är snarare en rent känslomässig anledning till att vi inte ångrat oss en sekund. För mig finns det en tillfredställelse i att jag bäddar med mina lakan, har porslin jag gillar, bekvämligheter och utrustning som är anpassade efter oss. Det är ett andra hem helt enkelt och jag känner att jag kommer hem, något jag aldrig känner när jag reser och hyr eller bor på hotell även om jag älskar att resa. Jag inser ju när jag skriver hur befängt det låter, men det är en intensiv känsla av stolthet och lycka över den där lägenheten jag känner som jag inte kan förklara.

Jag tror att en del drömmar inte är så logiska eller går att rättfärdiga alla gånger.

13 gillningar

Detta är väl själva grejen med att äga, hyra är inte lika tillfredsställande. Lite av ett stickspår men den där plug and play känslan man har när man äger och tandborsten står framme när man kommer dit försvinner lite när man hyr ut och därmed har rensat undan sina privata grejer. Sämsta är när man har både hyresgäster före och efter. Upplever inte att det blir riktigt samma sak då. Detta är ett litet dilemma när det gäller finansieringen.

2 gillningar

Fyfan vilken härligt bild :)!

Själv föredrar jag att hyra i utlandet men så är jag så pass ung (under 30) så kanske jag i framtiden känner för att köpa något men just nu gillar jag att utforska olika delar av spanien/kroatien/thailand etc för att se vad jag gillar :slight_smile:
Värmen och fint vatten är något som lockar mig åtminstånde :slight_smile:

Sen gillar jag ej tanken att äga mer än en bostad då jag hatar “ansvaret” det för med sig även om man kan lejja ut det mesta av jobbet men köper jag i spanien i framtiden så lär jag avyttra min bostad i sverige. :sweat_smile:

Varför vill man ha en egen lägenhet när det blir dyrare än att hyra? @Angelica_Alm beskriver det väldigt bra. Har man som jag lite speciella behov (rörelsehindrad vuxen dotter) så kan man lösa praktiska saker permanent (rymlig duschhörna utan tröskel, duschstol, elscooter mm).

Det gäller också att tänka på att allt inte behöver vara ekonomiskt rationellt. Det kan vara billigare att hyra än att köpa (OK, det gäller i 99 % av fallen när man inte bor där på heltid). Ännu billigare än att hyra är att inte åka alls. Då spar man ännu mer pengar vilket borde vara det ekonomiskt mest rationella. Men livet är inte bara sparkapital. Jag har så många positiva upplevelser från min ort i södra Katalonien. KÄNSLAN av att komma ned till sin lägenhet som har de saker jag vill ha är fantastisk.

Att hyra ett vinterhalvår kan vara en bra början. Kan man lägga några veckor kan man åka runt och se närmare på objekt som är intressanta. Man får också en bild av hur orten är utanför högsäsong.

8 gillningar

Bra skrivet. Det blir konstigt rätt fort när man blandar ihop målet (lägenheten, tidig pension etc) med själva medlen (kapitalet, portföljen). Det finns ingen egen poäng med en portfölj, den är väl till för själva sparmålen :grin: (får man hoppas) Det kanske kan kännas irrationellt att minska sin portfölj storlek eller använda hela kapitalet för ett privat sparmål, men jag tycker tvärtom :upside_down_face: att ha sparmedel utan mål är väl kanske ännu mer irrationellt.

Man ska göra det man gillar, allt annat vore också mer irrationellt. Många väljer att äga segelbåt i Sverige. Det är som att stå i en kalldusch och riva sönder tusenlappar, men det behöver absolut inte vara irrationellt heller (tycker jag själv då :nerd_face:).

Att äga en lägenhet och att hyra är också två olika upplevelser. Vad som är rätt beror på en själv och ens situation.

3 gillningar

Så himla kul att läsa era kommentarer och stort tack för er input! I början av tråden väcktes större tvivel mot att köpa men ju mer som diskuterats känner jag nog att jag vill köpa trots allt :slight_smile:

Gällande:

Plats
Vi vet vart vill bo, vi har varit där flera gånger på flera olika säsonger samt att vi testat andra delar av Spanien oxå och jämfört.

Squatters
Ja det känns definitivt som en risk. Det kommer finnas galler för fönster och dörrar samt att det är en gated urbanisation men man kan ju ha otur med hyresgäster förstås. Vad jag har förstått har det kommit en ny lag i somras som gör det lättare att avhysa ocupados men jag har inte läst på så noga ännu, bäst att göra det.

Underhåll
Vi är väldigt ohändiga så en förutsättning för oss är att ha någon som kollar till boendet när vi inte är där samt någon som kan hjälpa till med underhållssaker.

Uthyrning
Vi hoppas kunna hyra ut lägenheten juni-sept då vi inte själva inte gillar när det är för varmt. Det kommer förhoppningsvis ge lite hyresintäkter som sänker vår månadskostnad något.

Klimat och årstider
Jag gillar oftast vintern om det är snö och gillar skidåkning osv. Men november och december 2023 var hemska, typ 5 soltimmar på 2 månader, inte OK. Och häromdagen gick jag till gymmet i blåst och regnpölar och önskade att jag skulle ner på en löprunda på stranden istället. Vi vill dessutom kunna spela golf längre än Sveriges korta säsong. Är uppväxt med en förälder som klagade hela sitt liv på vintern men som aldrig gjorde något åt det trots goda förutsättningar, jag vill inte vara den personen. Livet är för kort.

Bygga kapital vs köpa bostad
Håller med om att kapitalet är till för målet, syftet med hela pengamaskinen är ju att kunna leva som jag vill. Dock så känns det lite jobbigt att nästan halvera den i så här tidigt skede av uppbyggnadsfasen men men samtidigt, som någon skrev här uppe, om jag kan gå i pension vid 57 då istället för 53 så kanske jag har haft en jäkla guldkant på livet fram tills dess trots allt. Är tacksam att jag har den här typen av lyxproblem.

Hyra vs äga
Jag hör er ang att det ekonomiskt är bättre att hyra. Men tillfredsställelsen av att ha sina egna grejer samt att kunna åka ner spontant om man plötsligt får en lucka i kalendern skulle vara så så stor. Det skulle bli att man åkte mer än om man var tvungen att hyra varje gång.

Andra resor
Vi reser regelbundet till Nordamerika och till alperna och det kommer vi fortsätta göra parallellt med detta men det blir troligtvis en minskning av resor till södra Europa, det skulle jag tro och det är jag medveten om och beredd att offra.

Jobb
Det är jag som är frun, konsulten :slight_smile: Sambon (mannen) har i dagsläget ingen möjlighet att arbeta på distans men har ett väldigt fördelaktigt schema som gör att det räcker att han tar ett par dagar semester/komp så får han över en veckas ledighet. Jag har heller inget problem att vara där ensam då och då alternativt ha vänner med mig.

Magkänslan säger köör :blush:
Åker ner om några veckor och ska förhoppningsvis titta på några objekt.
To be continued…

10 gillningar