Fantastiskt spännande, ta god tid på er, och besök samma ställe vid olika tillfällen och tidpunkter, se på många objekt, se till att köra med en mäklare ni litar på, byt om det inte är 100%… ni kan säkert allt det där Lycka till!
Underbart! Att leta efter rätt pärla är ju dessutom halva nöjet!
Lycka till och låt oss veta hur det gick
Är ni sugna så kör! ”Den sista särken har ändå inga fickor…” Lycka till!
Vad kostar det att långtidshyra motsvarande lägenhet istället?
Om ni istället lånar upp 700K på befintlig fastighet och lägger dem på er pengamaskin, har ni 2 700 000.
Antag att ni snittar +8% per år och slutar månadsspara nu (låt säga att det går till att underhålla det ökade lånet).
Om 10 år när ni är beredda att flytta ned har ni då 5.8 miljoner på ert ISK.
Om ni tar ut 700K lånet och använder pengarna till att köpa er nya utgifter och utökat ansvar för fastighetsskötsel, så har pengamaskinen Jobbat upp sig till 1.5 miljon om 10 år igen.
Det är en förenkling, som du nämner är det ju ett alternativ att inte öka lånet, och då bör pengamaskinen hamna på 4 3M istället, borträknat något nytt sparande.
Får ni inte lönsamhet i uthyrningsdelen, och fastighetspriserna står stilla så kommer lägenheten kosta er 4.3 miljoner, eller 35 800/mån.
Jag skulle absolut inte tycka det var värt det.
När det är dags för er att flytta om 10 år, så kan ni istället plocka ut 4% av de 5.8M till en hyra som räcker till ca 20 000/mån.
Man får kanske vara lite öppen för att alla inte gillar samma sak också. Många som tycker sommaren i sydeuropa är alldeles för varm och flyr norrut.
Oktober-mars i sydeuropa (-tid för skidåkning såklart) och april-september i nordeuropa hade nog varit mitt optimala upplägg. Men kanske hade varit bäst att bo någonstans mittemellan då egentligen…
Jag och min sambo har precis valt att köpa en semesterlägenhet i Spanien.
Ja pengarmaskinen får gå på sparlåga då riskerna måste reduceras för de kvarstående saldona.
Vi har ca 3msek i sparpengar och tar 1,8msek för att del-finansiera köpet av en takvåning vi på sikt kan se oss bo på heltid i om vi vill.
Utöver att inkomst minskas från kapitalet kommer givetvis löpande utgifterna öka men vi har gjort detta för vår stora familj och för att nu få njuta av det vi drömmer om med sol, golf och värme året runt,
Ja det kommer kosta mer än att hyra men det beror så klart på hur ofta det nyttjas.
Vi har 2+2 barn varannan vecka och de dagar vi är utan barn kan vi jobba på distans vilket medför att vi kan vara där rätt frekvent.
De 2 äldsta barnen kan även resa själva till lägenheten om de vill.
Nu är inte jag i expert men tajming av fastighetsköp är väl sällan dåligt på lång horisont.
I ett högt ränteläge så borde även priserna vara lägre än i ett lägre ränteläge.
Så är man inte känslig höga räntor så kanske det trots en svag krona kan vara köpläge.
Jag ångrar från mitt liv hitintills bara saker jag inte gjorde.
Det låter ganska bra tycker jag. När vi påbörjade planen för egen del tänkte vi oss Juni, Juli, Aug i Sverige. Resten vid medelhavet med undantag av Jul i Sverige. September är fortfarande väldigt varmt men vi gillar det hela vägen från början av September till Juni.
Pga att skolterminerna är lite senare just där vi är så har det blivit så att vi även kör större delen av Juni i värmen. April kan jag nog inte tänka mig i Sveirge oavsett, men Maj/Juni hade varit ok.
Sen kom sommaren 2023
… ovädret Lars eller Hans eller vad det var snurrade runt och levererade 2 månaders regn och 14 graders hund promenader. Det blir nog ännu kortare Sverige-tid i sommar, iaf om frun får bestämma
Jag håller helt med, exakt så skulle jag vilja ha det på sikt!
Åh vad härligt för er, låter som ett liknande läge som för oss fast ni har mer i pengamaskinen från början men köper oxå dyrare.
Jag har oxå tänkt på att eftersom räntan verkar vända ner snart borde det vara bra att köpa nu innan priserna vänder upp.
Halloj, vännen! Hade ingen aning om att ni hade boende där! Kul!
Jag är också sugen på Spanien - men får vänta till kassan räcker till.
Men har priserna på spanska bostäder med svenska räntor att göra? I den stad i Spanien där vi har intresse så är priser relativt oförändrade sista åren.
Det är underbart! Bästa vi gjort utöver att börja investera!
Vi borde ses snart. Jag har helt egoistiska motiv, behöver lite av din härliga energi och inspiration!
Ränteläget i Sverige är inte ett isolerat fenomen utan påverkas av global penningpolitik, konjunktur och makrotrender. Det är givetvis en liknande situation i Spanien även om de nu tillhör eurosamarbetet.
Som jag skrev så har priserna i området där vi kikar efter bostad varit oförändrade eller möjligtvis stigit under 2023.
Jag tolkar också denna artikel från idealista som att priserna 2022-2023 är högre än någonsin. Mycket pga av alla utländska köpare.
Har du en annan erfarenhet av de spanska bostadspriserna? Är de pressade pga av den höga räntan menar du?
Hyr och provbo flera år i rad är mitt tips. Ingen stress.
Vi köpte bostad utomlands 2022 - efter flera års letande och hyrande. (Det var både roligt och lärorikt).
För oss hade det inte blivigt bra om vi slagit till för tidigt.)
Personligen tycker jag man ska gå all- in för attlära sig språket i det nya landet.
Att bara umgås med svenskar och hanka sig fram på engelska skulle ju bli otroligt torftigt i längden. Tycker jag.
Viktigt oxå och ta en rejäl funderare varför man vill köpa en bostad utomlands? Där någonstans ligger svatet på att köpa - eller inte!
De har nog ungefär samma ränteuppgång i spanien som i sverige. Men länken ger ju att det nästan inte är en inhemsk marknad längre, när mer än 1/5 köp görs av utlänningar! Kanske närmar sig halva marknaden i de för utlänningar populära områdena?
Edit: boräntan i spanien följer euribor, som har stigit från ca. -0,5% till nästan 4% på två år. Så minst lika kraftig ränteuppgång i spanien som sverige.
Bra tips tack!
Vi har hyrt och provbott en hel del och på så vis hittat vart vi vill bo. Men håller med om att man kanske inte ska ha så bråttom, är själv ganska impulsiv och vill jag ha nåt så vill jag ha det NU
Håller faktiskt på att plugga spanska via Duolingo (76 dagars streak just nu) samt lyssnar på spanska poddar och tittar på spanska serier (Los Farad är favoriten just nu). Men längtar till vi åker ner igen om några veckor för då tänkte jag testa prata lite med locals. Sen så är ”vår by” väldigt spansk, inte något svenskställe.
Jag tror ditt boende och alla framtida vistelser får en helt annan dimension när du börjar behärska språket. Så, bra där och lycka till!
Ungefär så för vårt område också. Det kan även vara en trend för storstäder och en helt annan i populära områden längs kusten.
Vissa ställen blir som en egen marknad. Det verkar vara en hel del amerikaner och köpare utanför EU som ökat senaste året på vissa platser. Californien blir för dyrt och Florida har för mycket thunderstorms kanske
Det viktiga är väl bara att inte slå till enbart med hjärtat utan också med hjärnan för att optimera användbarheten i längden. Många verkar förälska sig i ett boende utan att fundera riktigt över hur det ska användas.
Det jag har märkt verkar bli lite mer störigt för folk när nyhetens behag har lagt sig är hur enkelt och prisvärt man kan ta sig dit och om man klarar sig utan bil. Det drar upp kostnaderna för besöken rätt mycket om man måste hyra bil varje gång. Så det optimala är att ha taxiavstånd från flygplatsen och aktiv lokaltrafik i området. Man kan förstås ha en bil stående på plats men då måste man fortfarande kunna ta sig till och från flygplatsen. Samma sak om man väljer en by där det finns få resurser och man behöver köra 20+ min för att komma till närmaste Carrefour. Sånt är helt ok i början men kan kännas irriterande och meckigt efter ett par år.