Sälja hus flytta till lägenhet

Hej , jag har gått i funderingar om att sälja mitt hus o flytta till hyreslägenhet…

Bor själv, är mitt i livet 35 år gammal , har inga barn eller sambo , skulle vilja ha men har nu levt själv så länge att jag kanske lite har övergett den tanken …

Bor extremt billigt (förra månaden 2800 ink allt utom lån som tillkommer på några hundra lappar) , så ekonomisk helt orationellt beslut samtidigt så är det något i mig som känner att jag har fastnat där jag är…

Jag har räknat på det , det skulle väll bli en mer kostnad på runt 60 000 per år att byta till lägenhet men sen kostar alltid underhåll av ett hus o det är lite svårräknat tycker jag …

Har ni några bra synpunkter i detta , vad gör ni när ni står inför något där endel av er vill göra något som går emot hela ens ekonomiska livsstil :sweat_smile:

2 gillningar

Varför vill du flytta till lägenhet? Är det så att det faktiskt skulle göra ditt liv bättre, eller är det bara så att du vill ha en förändring i ditt liv, egentligen vilken somhelst?

Att träffa sambo och skaffa barn - är det något som är svårare när du bor där du bor nu? Är det något annat som håller dig tillbaka med din boendesituation?

Om du är osäker på vad som är vad skulle jag försöka sortera mina tankar i för/nackdelar med de olika besluten.

Jag vet själv att jag ibland blir rastlös eller osäker och kommer på tankar som att köpa ny bostad, ny bil eller andra stora ekonomiska poster när det jag egentligen vill ha när allt kommer omkring är förändring eller spänning. De två sistnämnda sakerna går ju dock ofta att få till utan att vända sin egen ekonomi upp och ner.

1 gillning

Hmmm…

Jag kan relatera till känslomässiga skäl att vilja ”röra om i grytan” på det sättet, och har gjort det förut.

Men jag tycker nog också att du borde söka inom dig själv varför du tror dig vilja göra detta. Ekonomiskt är det nog plus minus noll ungefär, inräknat alternativkostnad för kontantinsats och underhåll som du säger.

1 gillning

Fundera på vad du vill få ut mer av att flytta till hyreslägenhet. Skulle lägenhet rill exempel innebära att du bor mer centralt och därmed får lättare till socialt umgänge kan det ju vara rationellt av den orsaken. Allt är inte siffror.

1 gillning

Tack till era svar , lägenheten jag planerar att ev flytta till ligger på samma ort så socialt sett ingen skillnad .

Det är nog lite det här att vilja få en nystart . Jag flytta ju till huset tillsamans med mitt ex , nu är det 10år sen det tog slut , jag har ju gått vidare o allt så men känslan av att sitta fast återkommer ibland , jag har bytt jobb o fått endel förändring på det sättet så på den biten känner jag mig nöjd men privata sidan är väldigt mycket samma som för 10år sen …

Det finns folk att dejta någorlunda nära där jag bor nån mil bort kanske men jag får aldrig till något seriöst , utbudet har dock krypt med tiden märker jag …

Nog mycket det här känslan att alltid ha sig själv när det ska göras något på huset , nu behöver det här göras hur ska jag lösa det , behöver jag ta hjälp av en hantverkare , vad kostar det …

Det löser sig alltid så egentligen inga problem , men så romantiserar man lägenhetslivet typ att man inte behöver inte ägna en tanke på livslängden på en värmepump eller att det där kanske man borde ta tag i o så …

Man kanske får andra problem att grannar stör ens sömn o så istället :sweat_smile:

1 gillning

Undrar lite hur du tänker plus minus noll där , känns som jag skulle gå väldigt mycket minus där ekonomiskt sett …

Tror detta ämne kanske är lite utom rikatillsammans då det inte går att räkna på , såg nyligen avsnitt 282 eller om det va 284 , leva dö leva , det är på ett psykologisk plan så sett

Varför inte lägga in 30% i en BR, så är du med lite i värdeutvecklingen.

Jag tycker det är extremt skönt med BR. Vill man ha natur finns den i alla väderstreck en 20 min bort. Mataffär, barer och lokaltrafik runt knuten. Det är oxå bättre för miljön att bo tätt.

1 gillning

Jag har gjort precis som du tänker men har inte sålt hus. Gjorde detta från samma tankar och samma skal som du. Men har bytt jobb, flyttar till hyreslägenhet och nytt ort…bara för att prova och göra något nytt och annorlunda. Men ändå trivs jag i mitt hus med alla underhållnings arbete som kan ske.

1 gillning

Jag har varit i liknande sits och jag valde lägenhet. Jag tyckte det var för tungt ansvar (ekonomiskt sett och underhållsmässigt) att ha ett hus själv. Kände inte att jag kunde slappna av riktigt och där var alltid något att fixa. Vill leva lite enklare och då landade det på hyresrätt. Kan dock tänka mig BRF längre fram.

2 gillningar

Kolla detta:

2 gillningar

Ni har mycket bra svar allihop :blush:
Jag har ju gått o tänkt på det här rätt så länge men ändå så har jag svårt att våga …

Det är när man får frågan “varför” ifrån någon i ens närhet och man vet att den personen tycker det är en dum ide …

Då blir jag osäker och tänker "tänk om jag ångrar mig " “tänk om jag förstör min ekonomi”

"Kanske är bättre jag stannar kvar för att andra tycker det är bäst "

Jag tror att det finns en allmän föreställning hos folk om att hus på något sätt är det största målet att uppnå - då har man liksom “allt” och att det är den bästa boendeformen.

Gör det som känns rätt i magen.

2 gillningar

Flytta till hyreslägenhet och hyr ut huset en tid. Trivs du inte i lägenhet flyttar du helt enkelt tillbaka till huset. Trivs du så säljer du huset alternativt fortsätter att hyra ut och på kuppen kanske du tjänar lite pengar på det?

3 gillningar

Tänker också att du kan hyra ut huset och pröva hyra lght. 3mån uppsägningstid på båda så kan du switcha tillbaka.

Nu har det gått nästan ett år och tänkte återkoppla , kanske är intressant läsning för någon där ute vem vet ..

Lägenheten jag kollade på kunde jag inte bestämma mig för så den försvann , det kom däremot en annan lägenhet som jag faktiskt tog , sen har jag sålt mitt hus trots en dålig husmarknad , nu bor jag i min lägenhet sen någon vecka tillbaka , jag ångrar mig inte alls det kanske är nyhetens behag fortfarande..

Det jag kom fram till när jag hade sorterat alla tvivel är att jag behöver känna en framåt rörelse i livet , livet ska vara ett äventyr i mitt tycke , inte något som bara ska genomföras för att sen bara dö .

Det kanske leder mig till något helt nytt jag vet inte,trodde att detta kanske är ett steg bakåt ekonomiskt men känner en ekonomisk lättnad , min arbetsplats kanske inte finns kvar om x antal år då det går dåligt i den branschen men jag har nu möjlighet att leva på små medel o vet hur mycket hyran är på , även lättare att flytta dit jobben isåfall finns

12 gillningar

Grattis till flytten.
Hus kan vara skönt men lägenhet är klart lättare att “räkna på” kostnader

Antar att du fick en slant för huset som kan investeras…men glöm inte sätta undan till vinstskatten
Just för vinstskattens skulle hade det ju varit fördelaktigare med en Brf

Grattis!
Själv valde efter jag kombon hyresrätt i stan och sommarhus. Är mkt nöjd. (Hade ju kunnat vara bostadsrätt och sommarhus också men valde en dyrare sommarställe så då blev det hyresrätt).
Villalivet var bra när barnen bodde hemma men nu är det en annan fas.

2 gillningar