Oktober 2024. Blev medlem på denna sida och hade ungefär 80000kr i buffert tillsammans med frugan. Radhus, bil, lån, massa krav och ett liv som slet på mig.
Oktober 2025. Vi har 200000kr i buffert och 300000kr i fonder. Hyresrätt, inga lån, ingen bil och känner oss fria.
Jo, perspektiv är väldigt viktigt. Jag tittar ofta tillbaka på hur jag haft det tidigare i livet och kan njuta av att vi har det så bra nu. Viktigt att ge sig själv beröm och uppmuntran också. Allt slit har gett avbetalning.
Man hamnar ibland i invanda tankebanor och kan inte se andra perspektiv. Så det är bra att ha ett forum där man kan få andras perspektiv på saker. Vi svenskar pratar för lite ekonomi med varandra. Jag själv är väldigt öppen. Men känner mig dock ensam i det. Privatekonomi har en sorts tabu i vårat samhälle.
Kul! Men lägg gärna ut texten lite. Sålde ni radhuset pga RT? Fick ni loss pengar då eller är det ändrade vanor som gjort att ni börjat bygga upp kapital? Vad är det som gör att ni känner er mer fria nu kontra för ett år sedan?
Håller fullkomligt med dig. Jag är också väldigt öppen, eftersom det brukar löna sig i slutändan. Det blir mer utbyte av samtalen man har, man får lära sig mer. Som jag har vädrat bla farhågor “men om jag gör si, blir det inte så då” i detta forum, och fått tillbaka en massa andra perspektiv som hjälpt mig framåt. Innan jag började hänga på RT var det för mig otänkbart att investera ens i fonder, jag har varit en riktig fegis ekonomiskt. Men jag fullkomligt älskar dit jag är på väg idag, och hur RT fått mig att känna trygghet på ett annat vis än jag gjorde förr-trots att jag tar ut svängarna mer idag. Men vem vet-med RT så kanske det startas en ny rörelse där vi tillsammans kan försöka bryta tabun.
Vi fick upp ögonen för hyresrätt på ett annat sätt. Inte varit ett alternativ innan… konstigt nog. Det är både bostad, bil och ändrade vanor som gjort att vi börjat spara mer.
Gjort några dåliga investeringar i börsen tidigare i livet och sen inte vågat. Men de är för att jag investerat i saker jag inte förstått mig på, med en horisont som inte varit realistisk.
Friheten i att inte ha lån. Friheten att ha gångavstånd till allt man behöver. Friheten att vi har bilpool i föreningen, om vi behöver låna bil. Friheten att det inte finns några måsten kring att ta hand om ett hus. Friheten i att slippa rensa ogräs
Jag gissar att ni gjort jättemånga förbättringar, vissa små vissa stora.
Men får man fråga vad den största grejen var? Eller största två eller tre?
Tänker om nån är i liknande sits som du var oktober 2024. Vad gav mest “valuta för pengarna” för er? Antingen i form av extrapengar, eller extraenergi, eller som gjorde att ni kände er extra fria
För oss är det byte från bankägt boende till hyresrätt som är det största. Slippa lägga energi på allt med boräntor, värde på huset, samfälligheter. Oroa sig för alla saker som kan gå sönder och kostar stora pengar. Men även bilen. Slippa servicekostnader, nya däck, ett värdetapp av stor storlek.
Känna att man kan fokusera på vardagssysslor och andas. Känna att man inte oroar sig lika mycket. Marginalerna är betydligt större nu. Vi bodde lite för stort också. Gått från 76kvm och 650kvm tomt, till 41kvm lägenhet med 2 rum. Ett perfekt boende där vi inte kan ha för mycket prylar. Utan kan njuta av livet till en mindre kostnad. Lägga pengarna på sparande och njutning istället. Vårat stora intresse mat och restaurang, får en betydligt större utgiftspost nu.
Skulle säga att kombinationen av extra energi och extra pengar är båda väldigt kraftfulla. Och hela tiden viktigt att gå tillbaka och se hur man hade det innan. Lätt att detta blir vardag. Man får minnas tillbaka och vara stolt över sig själv.
Alla är vi olika Många undrar hur vi kan bo tillsammans på så “liten” yta. Det beror nog på hur man är som person. Vi “står ut” med varandra väldigt bra och har ett lugnt liv utan drama.
Så kul att höra. Skulle vilja höja ribban lite till. Hur beroende är man av andra ekonomiskt, Målet måste ju vara att kunna hålla mer eller mindre samma levnadsstandard som tidigare även om man separerar och bara har sig själv att luta sig mot ekonomiskt.
En del av de jag känner äger huset till 90-100% vilket inte är okej med tanke på partnern. Du ska kunna köpa loss partnern om äktenskapet inte håller och samtidigt kunna ligga kvar på en bra standard. Inte lätt för alla men då pratar vi om ekonomi på riktigt. Detsamma när det gäller jobb, på 2-3 månader, 6 mån oftast som CEO så är den höga inkomsten borta som har finansierat lån på många, många miljoner åtminstone i huvudstaden