Bättre affär att hyra än att äga sitt boende

Under förutsättning att man investerar sitt överskott, är det en bättre affär att hyra sitt boende än att äga det. I Kanada. Gäller förmodligen i Stockholm och övriga Sverige också.

13 gillningar

Det lär ju skilja sig en del beroende var i landet man bor, i vilken brf samt en hel mängd olika faktorer som påverkar boendekostnaden förstås. Men för att få någon aning om det så kanske denna smarta BRF Analyzer kan hjälpa dig att jämföra iallafall olika bostadsrätter på djupet? Och jämföra olika bostadsrättsföreningar emot varandra :ok_hand:

Jag har bra koll på bostäder. Har bott i allt från hyresettor på 80-talet till stor och lyxig villa.

Men en av Ben Felix poänger är just att det inte beror på. Det är en bättre ekonomisk affär att hyra än att äga sitt boende.

1 gillning

Inte kollat länken, men håller med till fullo!
Har just sålt ett ganska nytt, fint hus till förmån för en hyresrätt ett par hundra meter bort.

Jämförbara boenden, + 6000kr/mån i utgifter, men 2,3 milj i frigjort kapital.
(+ sinnesfriden att inte äga, som för mig är den största poängen).

7 gillningar

Problemet är ju deövis att vi i Sverige har en hyresmarknad som inte riktigt fungerar. Vill man välja var man ska bo är det ofta enklare att köpa, även i medelstora städer.

14 gillningar

Utbudet är skralt på hyres och min uppfattning är att många har omvandlats till Brf de senaste 30 åren.

Bankerna ser hellre att dom får pengarna än ett bostadsbolag, skatter och räntor får en annan dimension.

I Stockholm är det svårt att få ett förstahandskontrakt delvis orsakat av hyresregleringen som finns kvar sedan andra världskriget.

4 gillningar

Räknade lite på skillnaden i mina kvarter där jag hyr min etta.

En motsvarande lägenhet skulle kosta 2-2.5 miljoner kronor och ha en månadsavgift på 5-6000kr.

Så att köpa skulle kosta cirka 14-18000kr/månad, i alla fall första åren. Betalar 7700kr i hyra idag.

Hade jag haft ekonomi att lägga mellanskillnaden i en indexfond, så är det lätt att räkna ut att hyresrätten på många sätt har sina fördelar.

Sen går hyror alltid upp, medans bostadsrätter kan variera i värde beroende på räntor och annat.

Så bostadsrätter kan vara en ok investering om man har tur. Men den kommer i mina kvarter med en dyr prislapp per månad.

I vissa delar av Sverige så räcker handpenningen här till hela köpkostnaden. Värt att beakta med. Så beror på.

3 gillningar

Ja så är det. Jag bor själv i BRF just för att tillgången på lämpliga hyresrätter är så dålig.

1 gillning

De påstår att runt 20% av hyresrätter står tomma.
Var lätt att få i Barkarby staden vilket man kan förstå då flyttlassen går därifrån nu.
Oavsett så finns det boenden

1 gillning

Går det ens att få tag på hyresrätter nu för tiden utan att stå i kommunal kö ett antal år eller ha bra kontakter? Såvida man inte söker lägenhet i Inre Norrland förstås. Men där växer ju å andra sidan inte jobben på träd.

Enda gången jag lyckats få tag på en vettig hyresrätt var då jag flyttade till Karlstad på 90-talet och arbetgivaren/storföretaget jag skulle börja jobba på hade goda kontakter hos den kommunala uthyraren.

Jag upplever att bristen på hyresrätter är riktigt dålig för rörligheten på arbetsmarknaden i Sverige, vilket iofs. säkert är bra för många (särskilt större) arbetsgivare, då de slipper en del konkurrens från företag i andra städer.

1 gillning

Jepp. Och den styrda hyressättningen gör också att hyrt boende är ett kraftigt tvångs-subventionerat boende (från fastighetsägaren till hyresgästen) i de områden där fastighetspriserna är allra högst.

1 gillning

Beror på. Eskilstuna t ex, har gjort förändringar i hur allmännyttan får hyra ut. (I princip: Du ska ha egen försörjning för att få hyra. För att försöka komma tillrätta med Eskilstunas växande sociala problemområden.) Det har lett till att det plötsligt blivit ett överskott av hyresbostäder i Eskilstuna. Såklart mest i områden där “ingen” vill bo, men vartefter det lämnas rabatt på hyrorna i de områdena så sprider sig tillgänglighet i lägenheter även in i de bättre områdena.

1 gillning

Det är onekligen intressant att följa hur vindarna blåser på bostadsmarknaden. För de allra flesta var det en gigantisk förlustaffär att hyra de senaste 30 åren jämfört med att låna till sitt boende, fram till för tre år sedan. Kul att se hur hyresrätten fått ett uppsving sedan dess. Men för de som inte betalar sitt boende kontant utan lånar för att finansiera det är jag övertygad om att det även fortsättningsvis i de allra flesta fall kommer att vara en bättre affär att köpa (låna) än att hyra. Utöver det där med att hyresmarknaden för villor är liten och det i storstäderna kräver kötid i decennier för att få tag på en lika bra hyresrätt som bostadsrätt. Låt vara för att den extrema prisökningstakten som vi sett de senaste 20 åren rimligen inte kommer tillbaka.

1 gillning

Jag tycker detta är väldigt intressant. Tack för superbra video! Så många aspekter med där som stärker resonemanget. Jag bor i en hyresrätt i attraktivt område där det är ca ±0 jämfört med att köpa motsvarande bostad på samma gata. Hyran är dyr, men oavsett om jag räknar på 3% hyreshöjning per år blir det simulerade sparandet vid pension svårt att tänka sig att ett hus skulle kunna matcha i avkastning.

Har ändå landat i att jag VILL ha ett hus längre fram. Inte av investeringsskäl utan för att jag tror det kommer ge mig ett rikare liv. Hyresrätt är fantastiskt bekvämt och lyxigt men gillar en hemmafix och trädgård så ruttnar en rätt snabbt.

1 gillning

Varför går flyttlassen från Barkabystad?:thinking:

Stämmer säkerligen, men bättre affär är väl inte det enda viktiga?

Vi hade extremt billig hyresrätt i ett till synes bra område. Balkong med magisk utsikt.
Synd bara att bara att granne till höger, granne till vänster, granne under, rökte cigg. Så vi kunde aldrig vädra eller sitta ute.
Också synd att alla jobbade olika typer av skiftarbeten, så att det aldrig var tyst. Efterfester och förfester på vardagar. Bytte grannar ofta med.

Vi köpte en lägenhet istället. Det är knäpptyst efter 21, inga rökare, trevliga grannar och lugnt område.
Jag skulle nog inte ens flytta tillbaka för att spara lite pengar.

10 gillningar

Bygger bort allt grönt, sparkar på dörrarna på natten,skräpigt etc.
Dottern hade en ny fin lägenhet men trivs inte. Känns inte bra helt enkelt.
Förra veckan flyttade 4 från samma port. Något är konstigt…

2 gillningar

Bott i brf sen 2009 och “hyreshöjning” har varit cirka en hundralapp till dags datum. Betalar 2800 plus el för 62kvm. Omkostnad har varit en spis under dessa år.
Jag är inte säker på att jag hade tjänat på att bo i hyresrätt.
Inköpet var 500k kontant betalt. Värdet nu är väl ungefär dryga miljonen.

3 gillningar

Premissen för videon är att man har en fungerande hyresmarknad där hyror avgörs av tillgång och efterfrågan samt tillgången på hytesboende är allmänt tillgängligt.
Det är också en premiss att ingen hyresvärd går med vinst
Så kanske det ser ut i Kanada, men VERKLIGEN INTE i Sverige.

4 gillningar