Ja, det stämmer. Att “bo sig rik” är ju ett begrepp som existerat länge här i Sverige. Hade jag fått leva om livet hade jag nog satsat betydligt mer pengar i boendet, än vad jag gjort. Men alltid lätt att vara efterklok. Jag har alltid haft känslan av att bostadsmarknaden varit något av ett pyramidspel och en bubbla, särskilt i storstäder som Stockholm. Jag har helt enkelt inte haft lust att ta risken att belåna mig upp över öronen och sen bli sittande med Svarte Petter vid en nedgång.
Jag blev väl lite färgad av 90-talskrisen, då folk fick gå från hus och hem för att de belånat sig upp över öronen. Då priserna sjönk, många gånger till hälften av vad de varit innan, fanns det många bra köptillfällen. Tyvärr hann jag inte kapitalisera på det den gången, då jag befann mig i studier. Sen kom jag ut lagom till en svag arbetsmarknad -94. Men farsan gjorde ett bra klipp och köpte en villa till 50% rabatt mot tidigare.
Tillägg
Jag såg nyss den här tråden, vilken kanske kan vara intressant i sammanhanget. Lite samma frågeställning.