Hej,
Ny här i forumet. Har en bostadsvinst som jag inte kommer återinvestera i ny bostad på minst ett år, troligen längre (troligen mellan 1-3 år men kanske även ännu längre om vi bor kvar i hyresrätten som vi flyttat in i). Vinsten är på ca 1,5 miljoner.
Jag sitter nu och funderar på hur jag ska investera dessa pengar. I dagsläget ligger de på ett 3% räntekonto men det känns inte optimalt.
Jag är beredd att ta viss risk med dessa pengar. Om de exempelvis skulle backa med 10% om ett år så hamnar jag inte i någon krissituation men givetvis är mitt mål en så bra tillväxt som möjligt. Jag tar hellre risk än att nöja mig med den försiktiga värdeökningen som ett räntekonto innebär.
Att sätta dem på börsen med den tidshorisonten framstår inte som vettigt. Att sätta dem i de specifika tillgångar du nämner framstår inte heller som vettigt.
Om du absolut vill använda det här kapitalet till spekulation och har den tidshorisont du nämner skulle jag titta på räntefonder och försöka pricka in ”räntetoppen”. Det måste alltså inte vara på den absoluta toppen men ändå att räntorna börjar gå ner efterhand. Det skulle ge en viss hävstång.
Jag skulle inte säga att det här är enkelt men det är ändå mer ”begriplig materia” än börsens och valutors värdeförändringar.
Man brukar säga att aktier kan backa 50% ett enskilt år. Så om du tål 10% förlust så lägg max 20% i aktier/fonder. Resten på sparkonto är mitt förslag.
Ditt egna förslag anser jag vara alldeles för riskabelt och risken för en förlust på 50-60% är inte omöjlig.
Den del av vinsten som i framtiden ska bli handpenning på den nya bostaden ska du hålla utanför börsen tycker jag.
Sen måste du betala vinsskatt också. Du kan inte begära uppskov på den om du inte köper en ny bostad. Ett tillfälligt uppskov ger dig lite mer tid att hitta en bostad att köpa. Men jag tror att du bara kan begära tillfälligt uppskov i ett år innan det måste göras om till ett permanent uppskov. Så se till så att du har pengar för att betala vinstskatten också, om du tänkt att vänta längre än så med att köpa ny bostad.
Den del som är kvar efter detta hade jag i din sits investerat i Avanza Global, möjligtvis några procent i Investor om du verkligen vill ha enskilda aktier också.
Vi var nyligen i en liknande situation. Då hade vi hela vinsten på ett sparkonto med ränta tills det var dags att betala handpenning på nya huset. Därefter så investerade vi det som var kvar i fonder.
Lycka till!
Tack för era tips. Förstår att det kan uppfattas som riskfyllt om man förutsätter att jag måste ha pengarna vid en angiven tid. Så är dock inte fallet.
Jag ser vissa risker med att pengarna inte växer tillräckligt snabbt också. Låt säga att bostadspriserna sticker iväg och min insats inte gör det, då kommer det bli svårare att komma in på marknaden igen (för de områden vi vill bo i).
Och skulle det vara så att mina investeringar tappar i värde och bostadspriserna går upp så får vi bara bo kvar i hyresrätt ett längre tag, dvs ingen katastrof. Vi måste inte köpa (men vill gärna om det går).
Skulle aktiemarknaden gå ner kraftigt så tror jag även att detta kommer avspegla sig till viss del i bostadspriserna och då blir smällen av ett minskat aktievärdet inte så stor ändå.
Huvudpoängen här är att jag är beredd att ta viss risk eftersom uppsidan av att pengarna stiger, låt säga 8% per år, är mycket större än nedsidan av att pengarna går ner i värde på kort sikt.
Egentligen kan vi formulera om frågan så här: om ni har 1,5 miljoner, hur skulle ni då investera dessa om tidshorisonten är 5 år?
Det finns inget sådant samband mellan aktie- och bostadspriser, om vi bortser från vissa ”halvdyra” segment i prisklassen 10-20 mkr ungefär. Där är påverkan tydlig, i övrigt är den inte det.
Det finns krasst sett vissa typer av objekt som ofta köps av ”nyrika” personer med vinster från aktieaffärer som grund. Det är dock en kategori som ”vanliga” bostadsköpare inte är lika intresserade av. Ofta handlar det om objekt där minst hälften av ”värdet” består av luft kopplad till så kallad social status. En liknande lägenhet med samma ”egenskaper” men på en enklare adress (typ Kungsholmen istället för Östermalm) går alltså att få för halva priset.
Klarna erbjuder 3.65% om du låser i 3 år. Att bostadspriserna på den tiden skulle rusa så mycket att 3.65% inte alls “räcker” för att hinna ikapp någorlunda är nog inte särskilt troligt.
Jag hade satt allt på börsen. Du skriver att du eventuellt kommer flytta men att bo kvar är ett helt okej alternativ.
Om börsen går ner mycket (vilket jag personligen inte tror på idag), så kan du bo kvar och vänta ut en uppgång. Om börsen går upp så kan du köpa en lite finare lägenhet eller ha kvar en bra bas för sparande efter bostadsköp.
Personligen hade jag kanske inte bara valt EN aktie tillsammans med globalfonden. Dela upp på lite fler aktier.
För närvarande ligger svenska kronan på historiskt låg nivå. Det lär inte ändra sig på kort sikt men när den svenska kronan börjar stabiliseras ligger sannolikt en valutarisk på låt säga 10% i fatet.