Bostad eller börsen

Jag har en 35 kvm bostadsrätt i Midsommarkransen i Stockholm. Nu har ju bostadsrättspriserna gått ner med mellan 10-15 procent från taket så känns kanske lite dumt att sälja nu när räntan säkert kommer komma ner under sen våren. Köpte min lägenhet för 16 år sedan så den har dubblerats i värde. Men har läst i en del trådar att just ettor kanske inte kommer få se en liknande utveckling i framtiden.

Testade att utöka mitt bolån till 50 % av värdet under hösten bara för att testa att ha kapital på Avanza och indexfonder. Utvecklingen har varit strålande och jämfört med en årsränta på 5 procent plus isk skatt och avgift på fonderna har jag ändå vida slagit mina kostnader för de uttökade lånet genom utvecklingen på fonderna.

Min huvudplan från början var att sälja min bostadsrätt när jag går i pension och sedan leva på de pengarna men nu när jag gått med här och hört resonemanget om ränta på ränta och att den första miljonen är den svåraste och att de går snabbare till den andra miljonen osv har jag börjat tänka om.
Är idag 45 och har stått 17 år i kö i Stockholms bostadskö och märker att jag nu kan få en bra lägenhet för typ 45 kvm för 6000 kronor. Har därför funderingar på om de inte är bättre att bara sälja lägenheten, flytta in i hyresrätten och sätta 1.5 mille på indexfonder så man får ränta på ränta?
Min tes är lite att utveckling på börsen säkert kommer vara bättre än bostadsmarknaden, speciellt på ettor och dessutom frigör jag pengar som ger ekonomisk frihet istället för bundna i en bostad och att tvingas betala massa räntor.

Nackdelen med hyresrätt är ju lite att man låser in sig i samma lägenhet samt hyran går ner i ett svart hål, men de gör ju räntan delvis också? Nackdelen kan också vara att vi inom 20 år får en avreglerad hyresmarknad och att de här skyddade priserna på 6000 kronor istället är 12 000 kronor, dvs marknadspriser motsvarande nybyggen och då tiltar kanske ekvationen över mot bostadsrätt? Jag förstår att priserna har gått ner 10-15 procent så kanske borde man vänta ut 1-3 år och sälja eller borde man slå till så fort som möjligt. Ett mellan alternativa kan vara att ta lägenheten, hyra ut sin egen lägenhet 1-3 år och sälja när de gått upp lite? Kanske bör tillägga jag känner inget behov av att vänta 5-10 år till för att få en bättre lägenhet i innerstan.

1 gillning

Du kan inte fortsätta äga en bostadsrätt när du tecknar avtal för en hyresrätt så uthyrning på det sättet fungerar inte.

Jag har förstått de, skulle behöva skriva över bostadsrätten på en anhörig under ett par år och sedan sälja isåfall. Att hyra ut bostadsrätten ska inte vara ett problem iaf, inte under så kort tid. Men huvudfrågan är ju om jag ska flytta över huvudtaget.

Jag tror att du nagonstans egentligen känner själv redan nu hur du vill göra…och vill mest ha bekräftelse pa att du känner rätt.
Svart för utomstaende att ge dig det.Detta är ditt beslut och varje givet rad i skrivande stund fran annan kan visa sig ha varit felaktigt inom ett eller ett par ar.
Bostadsrätter känns lite tricky,men normalt sa tror jag att botten är nära eller nadd för denna gang.Jag är inte fran Stockholm men misstänker att din adress Midsommarkransen är av hygglig standard?

Personligen sa hade jag väntat in detta aret,och tagit beslut under 2025.
Detta för jag tror pa räntesänkningar under 2024 och dessa kommer ha viss positiv effekt pa priserna.Sedan är jag mycket försiktig när det gäller framtida avkastning aktiemarknad sa det spelar säkert ocksa in i min bedömning.

Vänder mig ocksa emot din beskrivning av hyreskostnad som ett svart hal.Jag kan första hur du menar…men du far faktiskt nagonting vettigt för dina hyrespengar sasom tak över huvudet och annat smatt o gott.

Allt ovan sagt sa bör du till slut handla efter eget huvud och känsla.Det blir alltid bäst,och du sitter ju inte pa nagon pottkant oavsett vad du väljer framgent tycks det mig.

De här forumet kallas rika tillsammans, jag försöker vara så transparant som möjligt för att jag vill ha konstruktiva tankar. Självklart fattar jag att de är mitt beslut, jag kommer inte heller sitta och säga om tre år att jag fick felaktiga råd från nån och skylla på de. Är de så fel att få lite bekräftelse att man tänker rätt?

När jag beskrev hyror som ett svart hål så upplever jag väl inte att en skälig hyra på 5000-6000 kronor är ett svart hål utan mer en sk marknadshyra på 13-15000 kronor som eventuellt kan vara en verklighet i framtiden. Jag begär självklart inte att folk ska veta vad som händer med hyresmarknaden om 10-15 år utan man får gå på de som man tror är rimliga antangande, om jag hade perfekt information så hade valet givetvis varit lättare.

Efter att ha märkt hur stark börsen går och hängt på de här forumet så hade de känns skönt att vara skuldfri och att kunna investera pengar på börsen, jag brukar alltid väga för och nackdelar när jag gör beslut och tänker bara att jag kan ha missat nåt eller vägt nån aspekt för lite. Är inne på ditt spår att avvakta lite och se hur de går när räntan fallit lite. Men då går man ju andra sidan misste om utvecklingen på börsen och de finns ju inget som säger att utvecklingen på bostadsmarknaden kommer vara bättre än börsen?

Självklart sitter jag inte på en pottkant men de är ett ganska avgörande beslut att använda 17 års kötid och göra den förmodligen största affären jag gjort i mitt liv så att jag då vill ha råd och tips är väl inte så konstigt?

Du kan å andra sidan tänka att du har hävstång så länge du har lägenheten. Om du får en uppgång på 10 % i bostadsvärde när du är belånad till 50% ökar ditt kapital med 20%.

Ett argument för att bostaden kanske inte bara är tokig.

1 gillning

Har inte riktigt förstått tanken bakom hävstång, är tanken att de här pengarna skulle jag inte kunnat låna så fördelaktigt om jag inte hade bostaden? För de 50 procenten har jag ju bara investerat i bostad, dvs de sitter inte på börsen också vilket skulle ju avkastningen två gånger, dvs 10 uppgång på bostad och 10 procent på börsen.

Är det förbjudet att äga en bostadsrätt samtidigt som man bor i en hyresrätt? Enligt vilken lag då?

Beror på.

Om du bor i en hyresrätt där du står skriven och bor och köper en bostadsrätt där du inte står skriven så är det OK. (Dock kommer du troligtvis inte att få hyra ut bostadsrätten helt som du vill.)

Om du däremot bor i en bostadsrätt och ska få ett kontrakt för hyresrätt så kan det finnas regler hos hyresvärden att annat boende ska vara sålt eller säljas inom ett halvår från att du får tillträde till hyresrätten. Om du inte säljer så kan avtalet för hyresrätten bli ogiltigt.

Detta är inom allmännyttan. Hos privat värd kan det vara annat men räkna inte med det utan kolla noga.

Jo, så kan man väl säga. Högre belåning ger ett större kapital som påverkas av marknadens utveckling. Så länge marknaden stiger fortare än räntekostnaden är det till din fördel. När marknaden sjunker så ska du betala både ränta och ta kostnaden för minskade tillgångspriser.

Härligt härligt, men farligt farligt :sweat_smile:

1 gillning

Nej,det är inte konstigt…vad jag menar är att du bara för ta det för vad det är…olika inputs från de som svarar dig givna från uteposition.
Det finns ofta alternativ till det mesta man beslutar i livet och aktiemarknadens utveckling på relativt kort sikt(jag förmodar att du kommer att flytta boende inom typ fem-sju år oavsett övrigt)är din här givet dina frågor.
Jag har ingen aning om hur aktiemarknaden kommer att gå under perioden.Jag anser dock att osäkerheten är större för aktiemarknaden ovan angivna tidsperiod ifråga jämfört med bostadsmarknaden.Jag tror som sagt att botten är nådd för bostäder nu på kort sikt och är rimligt säker på att priserna generellt inte kommer att vara lägre om två år.
Bostad och aktie är två olika marknander…som egentligen bör handskas med via två olika kapitalpotter.På kort sikt råder närmast alltid större osäkerhet gällande aktier än exempelvis bopriser…aktier är ju bara i sin renaste form ett ägarbevis emedan bostad innebär påtagligt tak över huvud…om du fattar vad jag menar?
Fasta tillgångar har sina förtjänster helt enkelt.

Mera påtagligt råd är att följa Jan Bolmesons med fleras råd här gällande aktiemarknaden.
Den kräver egentligen ett finansiellt engagemang över lång tidshorisont för att te sig rimligt säker som investering.

Såhär…ämnar du inte flytta från Midsommarkransen på över tio år så kan du investera på börsen.Tänker du dig flytt inom kortare tidsspann än detta så skulle jag satsa mina sekiner på detta istället.
Börsen kan ju gå ned 30 procent i år…det har den gjort innan,det finns flera exempel på detta…och hur stor inverkan skulle detta ha på din möjlighet till framtida nytt tak över huvudet?

Summa summarum så handlar det kanske i ditt fall på hur länge du skjuter upp din flytt.Uppskjuter du den i minst tio år så kan du investera i aktier.Tänker du dig att flytta inom säg fem-sju år är det generella rådet här att inte investera på börsen.

Lycka till med ditt beslut!