Försäljning av bostadsrätt

Hej!
Jag har sålt min bostadsrätt och har inte bråttom med att köpa nåt nytt ännu.
Jag tar tacksamt emot råd på hur ni hade investerat vinsten?

Mina tänker är att antingen lägga allt på sparkonto med ränta eller dela upp det i indexfonder/fonder, sparkonto eller använda mig av en fondrobot som Lysa.

Tar tacksamt emot råd!

Allt beror på när du räknar med att behöva pengarna igen. Spontant känns det som köp av ny bostad kanske är det du satsar på ganska snart och ska du ha det kan du lika gärna göra det nu. Sparräntan är usel, inflationen hotar att öka och många tror att börsen nått toppen.

Men, har du längre sparhorisont så tycker jag alltid att breda index och kanske nå’n nischad fond mot en specifik sektor eller region du tror på är rimligt.

1 gillning

Jag är i samma situation. Jag har lagt in 1/3 i index, jag vet att många inte skulle hålla med här, att man inte ska ha pengar kortsiktig på börsen. Ska köpa inom ett år.

Men jag resonerar att det finns en risk att bara ha pengarna på ett konto, springer marknaden iväg så gör nog också bostäderna det och då “hänger jag på” med en liten del. Skulle det “krasha” så är det jackpot. Så egentligen så sprider jag risken genom att investera, jag ser det som att pengar också har ett värde som går upp och ner.

Kom gärna med mer input :slight_smile:

Jag resonerar lite som dig. Jag har inte bråttom att köpa lägenhet och vill inte stressa med ett köp. Budgivningarna jag sett hittills har varit galna och eftersom jag redan har ett boende kan jag vänta 1-2 år med att köpa nytt.
Sparräntan är så låg att det känns sådär att låsa in allt där när jag kan investera delar av det och få en bättre avkastning.

Får jag fråga vilka indexfonder du har satsat på?

Jag har Handelsbanken Sverige index criteria sedan innan och funderar nu på Länsförsäkringar Global indexnära.

Dom vanliga med vikt mot Sverige, egentligen borde strategin funka bättre att ha 100% Sverige eller t.o.m. ha svenska fastighetsfonder.

Det man får ta i beaktning om man resonerar så är att aktiemarknaden och bostadsmarknaden inte går hand i hand, kanske till en viss del men det är olika marknader som kan gå åt olika håll.
Skulle detta ske med denna typ av investering, att aktiemarknaden går ned men bostadspriserna fortsätter upp så kan det hända så att du kanske inte har råd att köpa bostaden som du hade velat.

Men även som du säger så kan det vara svårt att inte vara investerad alls i något om man inte vet när man väl ska köpa, däremot hade jag aldrig gett som råd till någon att investera pengar på börsen med en tidshorisont på 1-2år :slight_smile:

2 gillningar

Absolut, men det finns en viss korrelation mellan börsen och bostadsmarknaden, den starkaste gemensamma nämnaren som jag ser det är penningmängden och räntorna. Bostäderna är högt belånade och kan inte räknas som bara en reell tillgång. Sen finns det säkert fonder som följer bostäderna bättre än index. Så du har ju absolut rätt, det kan gå lite åt olika håll.

Jag ritade upp olika scenarie och försökte täcka så mycket som möjligt utan att spekulera att ett visst scenarie är mer troligt än ett annat.

Om jag bara ligger i kontanter så ‘spekulerar’ jag i en nedgång på bostadsmarknaden vilket bara täcker in ett scenarie.

Är det inte korrelationen mellan räntor-bostäder och räntor-aktiemarknaden då och inte aktiemarknaden-bostadsmarknaden?

Tänker mig då att båda korrelerar med räntor men inte egentligen med varandra🤔

Kan ha otur när jag tänker också!

Vill inte riktigt se det så, utan istället att pengar är en ”försäkring” på kort sikt att endast sjunka en viss procent mot tillgångar. Så mer säker än andra tillgångar som kan, utöver inflation, gå åt ett helt annat håll :slightly_smiling_face:

Jag tror som du. Jag tror att de allra flesta inte tar pengar de tjänat på börsen när de köper bostad utan pengar de tjänat på försäljning av förra bostaden. Att börsen går ner påverkar alltså inte priset nämnvärt. Det är två relativt separata ekonomier (sparandet och boendet) för majoriteten.

Jag kan inte minnas att bostadspriserna gick ner särskilt mycket vid de senaste två börskrascherna. Möjligen en liten dipp 2008 men inte någon direkt superrea. Sannolikt skulle det krävas en rejäl depression med hög arbetslöshet i medelklassen som följd för att bostadspriserna skulle påverkas av börsen. Eller förstås regel- eller ränteändringar.

Ja intressant och bra synpunkter, jag tackar för det :slight_smile: blev lite mer nyanserad och försöker att inte ha så mycket confirmation bias så jag tycker mycket om att höra andras perspektiv.

Jag tror heller inte på att det är samma marknad, isf hade jag exponerat mig mer än 1/3, jag tror bara det finns en viss korrelation. Vad tror du om att ha tex fastighetsfonder istället i strategin? Eller kanske banker som lånar ut pengar? Jag skulle få lite ont i magen av det av nån anledning kanske brist av erfarenhet. Jag lägger mig i stabila indexfonder med 1/3 av mitt kapital jag ska köpa för, resten är på banken. Så värsta scenariet hade ju helt klart varit om börsen börjar gå sämre och bostäderna fortsätter skjuta i höjden.

Professor kalkyl:
Mycket av pengarna kommer från förra bostaden säkert, men man kan också se det som att dom kommer från lån (70% av bostadsrätterna i Sverige är lån). Så det är ju i högsta grad kopplat till räntemarknaden.

Samma situation för mig och min fru. Sålde lägenheten i vintras för att bygga hus. Gjorde en makalöst bra affär förra året då vi lyckades köpa en sjötomt till ett, i sammanhanget, mycket bra pris.

La in hela vinsten på ett sparkonto, bl.a efter inrådan här på RT, då huset ska vara betalt och klart nästa sommar…

Men så började det klia i börsfingrarna… Gjorde några blygsamma fondköp för 1/10 av vinsten… Samt lite aktier i Aegirbio efter att ha sett mina kompisars helt absurda vinster i bolaget… Så här med facit i hand skulle man ju lastat in mycket mer på börsen, men det här är ju pengar som egentligen är “låsta” till husbygget och som vi inte har råd att förlora.

Bra poäng.

De allra flesta svenskar har trots allt små finansiella tillgångar utöver bostaden. Lite snabb reality check från avsnitt #152:

• Mindre än 1.500.000 svenskar direktäger aktier (dvs under 20 % av befolkningen)
  • Median-stockholmaren har vid 40-års ålder 60 000 kr i kapital hos Avanza
  • Median-göteborgaren har vid 40-års ålder 41 000 kr i kapital hos Avanza
  • Median-skåningen har vid 40-års ålder 46 000 kr i kapital hos Avanza

Börsens svängningar bör alltså inte påverka möjligheten att köpa bostad eller “fattigdomskänslan” något nämnvärt heller för den delen.

Jag förstår hur du och din fru tänker. Jag har valt att öppna ett konto på Lysa och valde en sparhorisont på 1-3 år och investerar 10% av vinsten där och resten kommer gå in på ett sparkonto. Jag har redan ett boende och har därför inte bråttom att köpa större boende just nu och känner därför att jag vågar ta den risken.