Hej!
Här kommer två dilemman jag behöver hjälp med och blev tipsad i ett annat forum att fråga er! Tar emot alla tips jag kan få och vill mest dubbelkolla så jag tänker rätt, nybörjare som jag är!
1. Hur ska jag spara mina 10% och mitt CSN-lån?
Jag pluggar just nu och har ganska nyligen förstått värdet av sparande och att ta hand om min egen ekonomi. Jag har sedan början av året tagit ut ett tilläggslån hos CSN på ca 4500kr per månad som man kan få efter 25års ålder. Dessa ska jag investera och låta växa på lång sikt. Dessutom kommer jag att spara 10% av min inkomst utöver detta lån. Min tanke är att ta ett jobb till höstens termin och kunna spara hela originallånet också men där är vi inte nu. Jag vill få lite tips och råd kring min investeringsplan hittills då jag just nu har ett månatligt sparande på en fond-i-fond som banken tipsat mig om… så ge mig era bästa tips! Jag undrar också om ni tycker att jag ska följa samma fördelning om jag får loss det andra lånet med!
Idag ser det ut så här för mig:
Spara 4500kr (lån)+ 1500kr (eget sparande)
Mina tankar på investeringar är:
-70% på Lysa (75% aktier, 25% räntor)
-30% investmentbolag 3-5 st? Eller spiltan investmentbolag aktiefond
Eller
70% Lysa
20% investmentbolag
10% svensk aktiefond ex OMXS30?
Eller
60% Lysa
30% investmentbolag
10% svensk aktiefond
Frågor:
-Är fördelningen på 75-25 på Lysa bra eller bör jag vara mer eller mindre aggressiv?
-Tycker ni att jag ska dra in en svensk aktiefond eller bara köra på investmentbolag? I så fall- tips på svensk aktiefond! OMXS30?
-Är spiltans investmentbolagsfond bäst eller ska jag själv välja några stycken?
-Vad täcker Lysa? Behöver den kompletteras? Har förstått att ni tycker att 10% på den svenska marknaden är bra och tänker då att 20% på investmentbolag (egenvalda eller spiltan?) och 10% på svensk aktiefond passar bäst? Är dock sugen på 60-30-10 då jag läst ”vägen till din första miljon” och tror starkt på de råd som ges där…
-Är Lysa bättre än att välja mina egna fonder på min storbank? Såg att jag får 0,31% i avgift på basportföljen på min bank. Ingen större skillnad i avgift men har förstått att små skillnader ger stor åverkan. Dock går Lysa in och ombalanserar och det kanske täcker skillnaden i avgift? Jag är inte tillräckligt kunnig och trygg för att vara aktiv och göra byten.
-Tycker ni jag ska göra likadant med pengarna från det andra lånet om jag får loss det också?
2. Hur ska jag förvalta min kvarts miljon som idag ligger och dras med oerhört höga avgifter?
Har också lite mindre än 250000 i en kapitalförsäkring och en enstaka fond som jag haft sen jag var liten. De har båda jättehöga avgifter - kapitalförsäkringens tre fonder har: 1, 1.5 och 1.6% och fonden 1.6%. Jag vill alltså självklart flytta pengarna. Den enskilda fonden (drygt en sjättedel av kapitalet) är oskattad och jag har ingen förlust att kvitta skatten mot.
Min tanke är såhär: antingen köper jag en bostad som jag hyr ut i några år medan jag pluggar på annan ort. Då täcker hyran amortering, avgift och ränta och kanske kan jag gå plus också. Jag har räknat på det och kan gå plus på ca. 2500kr om jag köper en bostad med rimlig avgift och okej ränta. Är marknaden bra när jag är klar säljer jag den. Är den dålig hyr jag ut vidare eller flyttar in själv. Om denna plan går av stapeln blir det inom ett år. Ska jag ändå flytta pengarna tills dess? Jag kommer troligtvis behöva hela summan till insatsen. Vill tillägga att jag kommer att ha en buffert på summan för ett års månadskostnader för lägenheten vid extrem räntehöjning för att kunna klara mig ifall planen inte går som jag vill. Dock undrar jag hur ni ställer er i förhållande till riskerna med bostadsmarknaden idag. Är tre år en för kort tid för att gå med vinst? Kommer avgifterna gå upp tillsammans med räntan och göra det svårare att gå med vinst?
En annan plan är att inte köpa bostad utan flytta hela summan (några tusenlappar i taget) till Lysa eller egna fonder och aktier med låga avgifter (enligt rekommendationerna i fråga 1 tänker jag) och sedan köpa bostad efter studierna.
Vad tycker ni? Jag kommer att vilja köpa en egen lägenhet när jag pluggat klart oavsett om 3 år så jag är fundersam till att investera hela summan (då det blir kort sparhorisont) och lutar därför mot bostadsköpet. Ge mig all input ni har! Vill fatta det bästa beslut jag kan på en bred grund av information! Jag ställer därför båda frågor i en tråd för att ett eventuellt samband ska kunna dras mellan de båda idéerna. Det blir mycket investerande utan bostadsköp liksom!