Hej!
Här kommer två dilemman jag behöver hjälp med och blev tipsad i ett annat forum att fråga er! Tar emot alla tips jag kan få och vill mest dubbelkolla så jag tänker rätt, nybörjare som jag är!
1. Hur ska jag spara mina 10% och mitt CSN-lån?
Jag pluggar just nu och har ganska nyligen förstått värdet av sparande och att ta hand om min egen ekonomi. Jag har sedan början av året tagit ut ett tilläggslån hos CSN på ca 4500kr per månad som man kan få efter 25års ålder. Dessa ska jag investera och låta växa på lång sikt. Dessutom kommer jag att spara 10% av min inkomst utöver detta lån. Min tanke är att ta ett jobb till höstens termin och kunna spara hela originallånet också men där är vi inte nu. Jag vill få lite tips och råd kring min investeringsplan hittills då jag just nu har ett månatligt sparande på en fond-i-fond som banken tipsat mig om… så ge mig era bästa tips! Jag undrar också om ni tycker att jag ska följa samma fördelning om jag får loss det andra lånet med!
Idag ser det ut så här för mig:
Spara 4500kr (lån)+ 1500kr (eget sparande)
Mina tankar på investeringar är:
-70% på Lysa (75% aktier, 25% räntor)
-30% investmentbolag 3-5 st? Eller spiltan investmentbolag aktiefond
Eller
70% Lysa
20% investmentbolag
10% svensk aktiefond ex OMXS30?
Eller
60% Lysa
30% investmentbolag
10% svensk aktiefond
Frågor:
-Är fördelningen på 75-25 på Lysa bra eller bör jag vara mer eller mindre aggressiv?
-Tycker ni att jag ska dra in en svensk aktiefond eller bara köra på investmentbolag? I så fall- tips på svensk aktiefond! OMXS30?
-Är spiltans investmentbolagsfond bäst eller ska jag själv välja några stycken?
-Vad täcker Lysa? Behöver den kompletteras? Har förstått att ni tycker att 10% på den svenska marknaden är bra och tänker då att 20% på investmentbolag (egenvalda eller spiltan?) och 10% på svensk aktiefond passar bäst? Är dock sugen på 60-30-10 då jag läst ”vägen till din första miljon” och tror starkt på de råd som ges där…