Jag har ett något delikat problem… jag har en rejäl summa kontanter & ett antal miljoner på främst Lysa. Tjänar väldigt bra & får regelbundet bonus. Jag känner instinktivt att jag skulle behöva diversifiera… funderar på att rida på att marknaden är något dämpad och köpa 1) en lägenhet i Sthlm innerstad eller 2) ett ställe i skärgården. Dock vg 1) så har jag själv mycket begränsat behov och lägenheten skulle stå tom (svårt att hyra ut ju) & främst bli ett spel på ökande priser. Vg 2 så kan vi förvisso hyra ut men jag har inte direkt tid att engagera mig i ytterligare ett hus. Finns nackdelar med båda mao… men bara börsen…?
Tack för kloka inspel!
Det låter inte som att du har ett problem, snarare att du tänkt skaffa dig en uppsjö av dem. Ett diversifierat börssparande och att lägga sin tid och energi i en riktning som ger glädje och livskvalitet är mitt förslag.
Kanske missförstår jag vad du menar med “diversifiera” men om du med börsen menar aktier så är ju ett sätt att diversifiera att minska andelen aktier och lägga till eller öka andelen med andra tillgångsslag (t.ex. räntor). Det skulle sannolikt minska svängningarna i din portfölj över tid, om det är eventuella stora nedgångar som oroar.
En annan aspekt att ta hänsyn till är dina mål i livet som direkt eller indirekt har med investeringarna att göra. Ingår lägenhetsköp i Stockholm eller ställe i skärgården som ursprunglig målbild med ditt sparande? Vad gäller dina egna kommentarer till dina förslag så verkar du själv ha “begränsat behov” av lägenhet, du tror att den blir svår att hyra ut och det blir spekulation i dess värdeökning. Gällande ställe i skärgården har du “inte direkt tid att engagera” dig. Med tanke på dessa kommentarer låter det inte som att dina alternativ är mål som är viktiga att uppfylla i ditt liv.
Som @Friskrivning nämner - kanske finns det andra vägar som ger mer livskvalitet.
Haha ja. Så kan man ju se på det. Har ”lärt mig” att man också ”bör” investera i fastigheter. Får kanske lära om.
Varför det?
Det bör du inte göra.
Finns det andra investeringar som ger motsvarande börsen utan att kräva en massa tid och jobb? Om man bortser egna boendet.
Inget fel i att äga fastigheter som en del av portföljen men man bör nog tänka på vad syftet med fastigheten igentligen är.
Jag sjölv skulle ha väldigt svårt för att ha allt på börsen jag vill gärna ha en del av portföljen i reala tillgångar.
Psykologiskt könns det härligt vid svajiga tider för mig att jag har tillgångar utspritt över lite olika tillgångsslag.
Just för att inte ha alla ägg i en korg (börsen).
Ja, precis så jag tänker.
Men en fastighet blir ju ett enormt ägg i en enda korg. Om du vill ha exponering mot räntor och fastigheter finns det ju möjlighet att köpa det över börsen, så slipper du transaktionskostnaderna förknippade med fastighetsköp och kan dessutom välja storlek på din investering helt fritt.
Tjaa, du kan köpa en villa som ligger bra i nån hyfsat stor stad som är tillräckligt nära dig (så du kan ta hand om den vettigt s.a.s.) och sen hyra ut den. Långtid.
Det är nog det bästa du kan göra runt “fastigheter” äga realt s.a.s. med minsta möjliga problem och trubbel runt det.
Men, hyresgäster kan ju alltid leda till problem om man har otur. Det är en risk, som inte går att helt komma undan i scenariot.
Förresten: om du köper en Brf lgh mitt i Sthlm city, varför tror du det skulle vara svårt att hyra ut den…?
Det är inte svårt men många (de flesta?) brf tillåter inte långtidsuthyrning…
Pga andrahandsuthyrningsreglerna. Går ju att chansa så klart men kan också bli problem…
Diversifiera = köpa bostäder du inte behöver?
Sätt in pengar på opti i stället = diversifiering utan krångel.
Detta skulle väl kunna vara ett alternativ, om du har för avsikt att nyttja det själv också dvs. Men orkar du hålla på med att uthyrning, underhåll osv?
Börshandlade fastighetsfonder som någon föreslog är ett bra alternativ för diversifiering annars. Men nackdelen är att du inte kan nyttja de fastigheterna på samma vis som du kan med ett ställe i skärgården som du äger själv.
Köp ett skogsskifte som diversifiering?
Du har inte preciserat någon summa, men jag tycker idén kan vara god vid vissa förutsättningar.
Jag hade tittat på lägenheter/hus där det finns fungerande tjänster där man kan ta hjälp vid korttidsuthyrning. Svenska fjällen eller runt medelhavet tex.
Skog är heller ingen dum idé om man har lite intresse för det.
Ifall du bara vill köpa en fastighet som investering hade jag istället köpt t.ex. PLUS fastighetsfond… då får du t.ex. hyreslägenheter från Balder och Wallenstam utan att behöva lyfta ett finger för intäkterna.
Tack! Ska titta på det.