Lägenhet/sommarhus?

Att ha fastigheter utanför börsen har en rad psykologiska fördelar skulle jag vilja säga.

Hade jag haft min nuvarande fastighet jag bor i lika lätttillgänlig för att sälja som en börsaktie så hade jag nog hunnit sälja den o köpa den 3 ggr om när man har en fysisk fastighet/ädelmetaller skogsfastighet eller liknamde etc så skulle jag vilja påstå att den största fördelen för mig är att jag faktiskt har enklare för att hålla i tillgången över tid utan att peta för “säljknappen”.

Detta kan ju även ses som en nackdel iofs :slight_smile:

1 gillning

Låter iofs skitjobbigt om du nu bor där.
Annars är likviditet bra för alla som kan hålla fingrarna borta från säljknappen :slightly_smiling_face:

1 gillning

Köp finansiella instrument som ger dig exponering mot valutor, råvaror, fastigheter eller vad du nu tror på och somna om ! :slight_smile:

Har ej bott där utan har bland annat hyrt ut min bostad samt låtid den stå tom ett tag.

Haha aa om man ändå vore helt rationell alla gånger :smiley:
Jag avundas er som faktiskt aldrig behöver röra/justera era portföljer.
Hade det funnits en knapp där man kunde “låsa” sina aktier så man måste vänta ett år innan sälj så hade kag nog nappat på det erbjudantet :slight_smile:
Detta är ju något jag håller på tränar upp men är så lätt att det börjar “klia” i fingrarna o så har man en ny strategi/idé man vill prova jag har dock varit hyffsat konsekvent med mina investeringar senaste tiden och följt på ett ungefär samma mål under 3 års tid.

Mina första år på börsen dock där var jag en som bytte strategier någon gång i månaden haha bara nämn en strategi och jag har troligtvis testat på den men könner att jag nu landat i något jag kan hålla :sweat_smile:

Jag skulle avråda från att köpa lägenhet eller hus för att hyra ut, om det inte är så att du är mycket intresserad av att sköta reparationer och underhåll.

Om du dessutom ska låta lägenheten/huset stå tomt försvinner poängen fullständigt och du ska ha en otrolig tur för att slå börsen. Du betalar ju stora summor varje månad på en chansning att priset på just bostäder ska gå upp mycket kraftigt, från en nivå där de redan ligger på många genomsnittliga årslöner.

Många boendekostnader är lika stora oavsett om du bor i huset eller inte, tex avgiften till föreningen. Även för el, vatten och avlopp är de fasta kostnaderna stora och många reparationer påverkas inte heller av om du bor där, tex att taket läcker in. Det är snarare större risk att huset förstörs om du inte är där och håller koll på det.

Så vänd på det istället. Du har inget problem med diversifiering - du har en otroligt bra ekonomisk situation där pengarna ligger i tusentals olika bolag som alla tjänar pengar åt dig. Och du behöver bara lägga ner en timme om året i arbetstid. :slight_smile: