Köpa ett bostadrätt lägenhet eller investera i GlobalFond

Hej Allihopa!

Jag ber om ursäkta för att jag kan inte bra svenska men jag försöker

Jag vill bara jämföra två sätter för att investera. Vad är bättre investering om man har 1 million i hand. borde man köpa en lägenhet i Stockholm eller investera i global fond. Eftersom bostad marknad är på ett låg nivå och börsen också, det är inte lätt att välja. Om man bor i hyresrätt i Stockholm, det ska lite dyrare jämfört med eget bostadsrätt men man måste insats kontant som man kan investera i globalfond.

Hej och välkommen till forumet!

Det är en intressant frågeställning som jag också funderat på en del till och från genom åren. Det är inte helt lätt att jämföra investeringarna rakt av eftersom man t.ex. får olika skatteeffekter beroende på olika omständigheter.

Jag kollade Mäklarstatistik för bostadsrätter i Stockholm (utveckling av kvadratmeterpriset/år) och jämförde med utvecklingen för det globala indexet MSCI World omräknat till SEK. Här nedan är resultatet av jämförelsen. Du får dra dina egna slutsatser. Jag har ingen aning om hur framtiden ser ut.

Tillägg

Jag kom att tänka på att ett diagram med logaritmisk skala på y-axeln kanske är mer rättvisande då det handlar om så långa tidsperioder som 20 år och när åtminstone en av tillgångarna har femdubblats i värde under den perioden. I diagrammet nedan ser man lättare att ökningstakten för bostadsrätter har minskat den andra hälften av tidsperioden, medan ökningstakten för det globala indexet tvärtom har tilltagit. Tyvärr säger det troligen ingenting om hur det kommer att bli de närmaste 10 åren.

2 gillningar

Du kan tyvärr inte köpa en lägenhet i Stockholm för 1 miljon kronor. Inte ens en etta. (Inte heller i Göteborg eller Malmö.)

Kanske tänkt som kontantinsats?

Man ska inte glömma att de allra flesta har en enormt hög hävstång på boendet. Så man tjänar mycket mer på boendet.

De allra flesta betalar endast 15% av värdet, resten är belåning. Tänk om man kunde göra detsamma billigt på Avanza….

2 gillningar

Ja, det stämmer. Att “bo sig rik” är ju ett begrepp som existerat länge här i Sverige. Hade jag fått leva om livet hade jag nog satsat betydligt mer pengar i boendet, än vad jag gjort. Men alltid lätt att vara efterklok. Jag har alltid haft känslan av att bostadsmarknaden varit något av ett pyramidspel och en bubbla, särskilt i storstäder som Stockholm. Jag har helt enkelt inte haft lust att ta risken att belåna mig upp över öronen och sen bli sittande med Svarte Petter vid en nedgång.

Jag blev väl lite färgad av 90-talskrisen, då folk fick gå från hus och hem för att de belånat sig upp över öronen. Då priserna sjönk, många gånger till hälften av vad de varit innan, fanns det många bra köptillfällen. Tyvärr hann jag inte kapitalisera på det den gången, då jag befann mig i studier. Sen kom jag ut lagom till en svag arbetsmarknad -94. Men farsan gjorde ett bra klipp och köpte en villa till 50% rabatt mot tidigare.

Tillägg

Jag såg nyss den här tråden, vilken kanske kan vara intressant i sammanhanget. Lite samma frågeställning.

Det Stämmer

Tack för att svara och visa en bra översikt om utveckling. Det är användbart. Det är en bra resurs för att tänka och bestämma. Jag har glömt att säga lite mer om situation där jag tänker och jämföra

Jag ska flytta till Stockholm och ha en million. Jag kan antingen ha ett hyresrätt lägenhet och investera en million i global index eller kan köpa en bostadsrätt. Jag tror att få en hyresrätt kostar ungefär 5K SEK mer än bostadsrätt för mig men om man investera in global fond, kan man tjäna 5K SEK i en månad med en million. men jag vet faktiskt inte vilken sätt är bättre.

1 gillning
  • Köp en bostad om du vill bo.
  • Gör en diversifierad investering om du vill investera.
1 gillning

Man kanske kan göra två flugor på smällen om man köper en halvdyr BR i Bålsta eller Enköping och sen investerar resten av kapitalet i en globalfond. Då får man både investering, diversifiering och boende. :upside_down_face: