Jag funderar på vad som egentligen är mest ekonomiskt på lång sikt: att hyra eller köpa bostad?
Låt oss säga att man har 5 miljoner att investera, om man placerar dem i en global indexfond (med en genomsnittlig årlig avkastning på cirka 7 %) och istället hyr sitt boende, hur skulle det stå sig ekonomiskt jämfört med att köpa en bostad för samma belopp och få eventuell värdeökning?
Vad tänker ni? Vilka faktorer tycker ni är viktigast att överväga i en sådan jämförelse?
Har räknat fram och tillbaka på det då jag själv haft liknade tankar.
Jag har landat i att köpa lägenhet är det mest fördelaktiga i längden, då man kan tillgodoräkna sig den förhoppningsvisa värdeökningen över tid.
För att få ihop det så lägger jag så lite som möjligt i kontantinsats för att kunna investera så mycket som möjligt på börsen.
Amorteringen blir såklart högre. Men det är en typ av sparande. Om det känns bättre så belåna bara 70% för att amortera 1%. Med risk för att förlora ev avkastning på kapitalet som blir insatts istället.
Jag har valt att sätta ett tak på 2,5milj för en 3:a alt 4:a i Stockholmsförort. Det krävs även lite fingertoppskänsla i köpet så man inte betalar överpris. Målet har då varit att månadskostnaden ska landa i närheten av vad det kostar att hyra en lägenhet av samma storlek exklusive amorteringen.
Har även funderat över områdenas sociala status vilket självklart spelar in. Där sticker det lätt iväg i kostnader om man är kräsen i vart man vill bo.
Inte helt lätt att räkna på. Men det är ändå hävstången i belången av boendet man är ute efter.
Ps: personligen så skulle jag köpt en lägenhet eller hus för att hyra ut om jag nu valt att bo i en hyreslägenhet. Skulle dock valt objektet med omsorg så det inte blir en backaffär.