Diskussion om att köpa bostad eller aktier/fonder

Jag har tidigare varit väldigt bestämd att jag vill använda mina sparade pengar till en kontantinsats för att köpa en bostad när jag har pluggat klart.
På senare tid har jag funderat över detta och är inte längre lika övertygad att detta är det bästa valet.
Detta är för att jag skulle behöva använda en väldigt stor del av mitt sparade kapital för att ha råd med en bostad i en större stad där jag nu under studietiden bor, och med störst sannolikhet kommer att senare få jobb. Jag vet heller inte vilka stora och viktiga utgifter som skulle kunna komma upp i framtiden.
Om man istället skulle investera hela sitt kapital i diverse fonder/aktier och där även vissa aktier ger utdelning skulle man möjligtvis, över tid, kunna få en genomsnittlig årsavkastning som överstiger en års-hyra i en hyresrätt. Man bor då alltså ”gratis” men bygger samtidigt upp mitt kapital. Man får även en större hävstång i sitt sparande än om man hade köpt en bostad och börjat från noll. Bostäder ökar dock även dem i värde men historiskt sett har det lönat sig att äga aktier om jag inte missminner mig. Sen är det ytterligare en diskussion om risken med aktier mot höga räntor på sitt lån om man äger bostad eller om man skulle köpa en bostad och hyra ut den eller del av den så skapar det också en sorts avkastning. Vart man köper bostad spelar också roll, olika områden ökar olika i värde.
Det blev ett rätt så långt inlägg men vad har ni för funderingar om allt detta?
Tacksam för svar!

1 gillning

Jag tänker att hittar du en hyresrätt där du vill bo, och som du gillar, så låter det som ett utmärkt val att hyra den och placera ditt kapital på börsen istället.

De flesta (?) köper ju lägenhet för att det INTE finns hyresrätter där vi vill bo.

7 gillningar

Det här är sant till viss del.
Anledningen till att bostäder varit så bra att äga de senaste 10-20 åren är inte bara för prisutvecklingen, utan mestadels för hävstången med bolånet de haft!

De flesta som investerar på börsen har inte i närheten av lika hög belåning på värdepapper som dom har på sina bostäder.

3 gillningar

Som ovanstående påpekar är nog det som kommer styra valet i praktiken om du hittar en hyresbostad där du vill bo. Mitt intryck är att det, om du har råd, är mycket lättare att hitta en bostad att köpa än att hyra. Bredden på utbudet är också mycket större om du köper eget.

Men jag skulle försöka hyra något efter studietiden, även om det inte är drömboendet, tills du känner dig mer etablerad. Det är trots allt jobbigare och inte riskfritt att byta bostad om man måste sälja/köpa jämfört med att bara säga upp hyreskontraktet.

Risk för att jag tolkar det du skrev fel men detta är alltså ytterligare en fördel till att äga aktier än att köpa en bostad?

Har inte tänkt på det innan. Hyresrätter ger ju en stor frihet så tänker att jag bör ställa mig i diverse bostadsköer redan nu.

Ja verkligen. Jag funderar även på att ställa mig i bostadskö hos de stora företagen som hyr ut bostäder. Men dock främst i de större städerna.

Jag ser ju hävstången i en bostadsaffär som något positivt och är alltid maxbelånad :slight_smile:

Att stoppa in 150k kontant och låna 850k är ju ganska svårt när man vill köpa aktier, väldigt få banker som går med på det.

En högt belånad bostad är ju självklart en betydligt högre risk än att ha obelånade pengar på börsen och passar inte alla!

Jag är villig att ta risken och har råd med höjda räntor.

1 gillning

Exakt eller i mitt fall så fanns det hyresrätter MEN enbart nyproducerade med sjuka hyror typ 8k i månaden för en etta…
De äldre beståndet med låga hyror där krävs det typ att man stått i kö 20 år tyvärr.

2 gillningar

Det framstår som ett extremt teoretiskt önsketänkande att räkna med att det ska finnas relevanta hyresrätter i ”större städer” och att valet av en sådan ska innebära att du kan investera mycket på börsen och få någon vinst av det.

Att börja slå sönder det här glashuset är hur lätt som helst för vem som helst som har elementär insikt i hur verkligheten är beskaffad. Om man ska göra något ”smart”, vad det nu än må handla om så bör det utgå från verkliga förhållanden, inte ”ekonomiserande” byggt på felaktiga antaganden.

Hur kan ett verkligt förhållande se ut i mitt fall?

Om jag skulle köpa en bostad efter studierna kommer min pengar inte vara investerade på kontot i ca 4-5 år. En kompromiss mellan de två fallen skulle kunna vara att investera pengarna i något med lägre risk än aktier, ex fonder. För att sedan efter studierna eller i värsta fall något år eller två efter sälja av allt och då köpa en bostad. De pengar jag ”förlorar” pga inflationen kommande 4-5 år lär vara en rätt rejäl summa pengar och att ha något typ av skydd mot detta skulle vara bra.

Kostnaden för att hyra en tvåa i min stad är ca 6-8k i månaden. Runt 5k för en etta.
Bor man två finns det ett större utbud av större lägenheter med en rimlig hyra förutsatt att man delar den på två.

1 gillning

Det är väl intressant att räkna på vad det kostar att bo i en lägenhet du önskar bo i sen. Finns det möjlighet att hitta en hyresrätt då för samma eller mindre summa per månad, så skulle iaf jag valt det alternativet. Kolla in Compricer för bästa sparkonto ränta tills det är dags?!?