Hej, forumet och trevlig lördag, hade vart tacksam ifall man kunde få lite hjälp gällande mitt största ekonomiska beslut hittills.
Är 20 år gammal precis färdig med sabbatsåret och nu om 4 veckor är det dax att plugga till civilekonom i Jönköping en utbildning som blir 3-4 år lång.
Står nu i valet och kvalet om det är värt att köpa sin första lägenhet eller om hyra är ett bättre alternativ.
Först lite bakgrund och förutsättningar.
Har genom jobb sen unga dagar och sparande samt sparkonto som föräldrarna bidragit med nu sparat ihop strax 800K som nu till större delen ligger på börsen i indexfonder framförallt med fokus på Sverige.
I och med min fast anställning med lön på drygt 30K i netto så har jag nu fått lånelöfte av Nordea att låna upp till 1.1 miljon. Detta gäller dock endast ett halv år och tänker att de blir svårt att få ett nytt löfte efter jag har tagit tjänstledigt från jobbet och tappar min stabila inkomst.
I och med studier så kommer inkomsterna gå ned till drygt 12K i form av CSN lån och bidrag varje månad.
Nu till frågeställningen, hade ni i min situation försökt hyra något för runt 5000-6000kr eller hade ni satsat och köpt något och betalat av 30% på direkten, för att sedan kunna amortera 1%/år och på så sätt få ner månadskostnaden?
Lägenheterna som jag kikar på kostar ungefär 1.5 miljon så kontantinsatsen 30% skulle landa runt 450k hade ni gått in hårdare eller hade ni satsat på endast 15% för att behålla resten på börsen i indexfonderna?
Mycket frågor och kanske blev lite flummigt men såhär går mina tankar fördel kontra nackdelar med att köpa istället för att hyra.
Fördelar:
Räntorna är höga toppen bör snart var nådd (håller kalkylen nu bör den göra de om 3 år)
Kunna hyra ut lägenhet under mitt halvår som utbytesstudent, och eventuellt efter avslutade studier om 3-4 år.
Potential till värdeökning, Jönköping växer (framförallt om jag köper något centralt)
Mer frihet med eget boende
Nackdelar:
Behöver lätta rejält på mitt kapital, missar eventuell avkastning på börsen.
Blir mer “fast” i stan kanske tvingas sälja med förlust framöver.
Hej
Kan bara säga hur jag hade gjort. Jag och frugan var sena på bostadsmarknaden och bodde i central hyresrätt i Halmstad som är av jämförbar storlek med Jönköping.
Hade jag haft möjlighet till snart inträde i hyresrätt och varit själv hade jag tagit det direkt. Därefter hade jag i lugn och ro, men inte för långsamt, satsat på att köpa något väldigt litet och som är lättsålt i framtiden. Jag hade dock inte lagt 30 procent direkt utan avvaktat ett år och sett hur allting utvecklar sig eftersom det är lätt att lägga större insats senare
Om alternativet är att du kan hyra en studentlägenhet billigt är det, tycker jag, ett mycket bättre alternativ.
Livet kan förändras både snabbt och ofta i din ålder. Hur sannolikt är det att du vill bo kvar i Jönköping efter skolan är klar? Hur sannolikt är det att du har helt andra planer om 3-4 år? Om du hyr så slipper du bry dig om att tänka på det nu och du kan istället göra det när du faktiskt är där.
Dina pengar kommer med all sannolikhet må bättre av att ligga kvar på börsen och du kommer ha gett dig själv jättebra förutsättningar för när du pluggat färdigt.
Det är så mycket grejer du slipper bry dig om ifall du hyr istället. Du kan fokusera på att klara tentor och leva studentlivet - du kan och bör till och med nalla lite av besparingarna för att göra det
Jag ser inte alls hur ett köpt boende ger dig mer frihet, tvärtom.
Om jag inte helt har missförstått är lånelöftet bara en form av förhandsbesked som gäller för de förutsättningar du har när du tar lånelöftet. Om förutsättningarna ändras eller om bostaden du inte köper faller banken i smaken kan banken neka dig lån trots att du har lånelöfte.
Jag håller på och testar söken på RikaTillsammans av lite andra anledningar, så sökte upp några artiklar/avsnitt som kanske kan vara intressanta för dig:
Håller med svar tidigare. Har 3 söner och kan intyga att det händer mkt i åldern 20-25. Hyresrätt/studentboende är absolut det bästa i din situation. Mkt kan ändras och då är det skönt att kunna vara flexibel.
Som ung student hade jag satsat på att vara så flexibel som möjligt. Att bo i studentlägenhet/korridor är också en rolig upplevelse i den ålder, att bo med dina jämnåriga, hitta på galenskaper och leva studentlivet helt enkelt.