Köpa bostadsrätt till sig själv eller en bostadsrätt/ägande rätt för att hyra ut?

Jag bor i en hyresrätt och hyran är ganska bra ( 6500kr för en 3:a ). Jag har sparat 400 000kr ( har pengarna i sparkonto) och undrar om jag ska köpa en bostadsrätt till mig eller en fastighet för att hyra ut och på så sätt investera pengarna. Vad tycker ni är klokast?

Är ensamstående med min son på 1,5 år på heltid.

Man får inte köpa bostadsrätt för att hyra ut.

1 gillning

Att köpa en bostad som är större än du själv behöver och hyra ut rum via Airbnb (exempelvis) är rent ekonomiskt ofta ren jackpot. Sedan för det med sig visst pyssel.

Om man är ensamstående kan man ju välja att hyra ut enbart de veckor man inte har barnen, till exempel. Man kan också (till viss del) styra formatet ytterligare om man vill. Du kanske bara vill ha gäster som anländer vissa veckodagar och kan då ställa in det.

2 gillningar

Jag har min son på heltid så tyvärr är det svårt att hyra ut ett rum. Hyran jag har nu är väldigt låg och tänkte därför att det är nästan synd att flytta ifrån lägenheten men samtidigt vill jag investera i fastigheter. Min tanke var att köpa en bostadsrätt där föreningen godkänner att man hyr ut eller en liten villa som jag hyr ut.

En del föreningar tillåter det, dock väldigt få. Man måste nästan köpa en äganderätt för att det ska fungera utan några problem

Att köpa ett eget hus som går att hyra ut är väl tänkbart. Det kan ju vara både ett “vanligt” hus eller ett fritidshus. Jag skulle spontant säga att marknaden för korttidsuthyrning utanför storstäderna och vissa turistorter är underutvecklad. Jag menar då att det mycket väl kan finnas en efterfrågan men att det är otydligt.

Om man ska äga hus och hyra ut är det viktigt att kunna fixa saker själv och att bo såpass nära så att man kan besöka huset regelbundet.

1 gillning

Hade du tänkt att låna för att köpa BR eller villa för uthyrning, då 400.000 inte räcker långt på de flesta orter i Sverige ?

1 gillning

Jag har själv gått i samma tankar flera gånger, och inte helt gett upp tanken. Brf går ju som andra skrivit i princip helt bort eftersom det normalt inte tillåts. Även om det tillåts så kan ju stadgar ändras, och då riskerar man stå med en bostadsrätt man inte vill ha.

Mindre villa eller fritidshus är nog det bästa således. Om detta ska vara intressant bör man nog bo i närheten så att man själv kan sköta om fastigheten, så då bör man ju bo i ett område där man tror sig kunna hyra ut med någorlunda hög säkerhet.

När jag räknat på det har jag alltid haft svårt att hitta ett case som är tillräckligt bra, och jag har därför alltid landat i att det är bättre att investera på börsen. Börsen ger över tid en helt ok avkastning, och arbetsinsatsen är minimal. Vill man ha lite kassaflöden utan att sälja finns det ju aktier med bra direktavkastning och utdelningshistorik, eller fonder som delar ut istället för att återinvestera.

Nackdelen med ett hus är att det trots allt ofta är ganska mycket jobb; Trädgård ska skötas, byggnader underhållas, repareras, vitvaror går sönder, m m. Krävs en hyfsad buffert för att kunna fixa oplanerat och planerat underhåll. Hade jag varit ensamstående med barn hade jag personligen inte velat sätta mig i den situationen. Tycke att det kan vara mycket jobb nog med huset jag bor i, och då är jag ändå gift…

Lycka till oavsett!

3 gillningar

Jag är personligen helt övertygad om att det går att hitta case som är tillräckligt bra. Jag tror då särskilt på mindre orter eller andra platser med begränsad marknad. Att få till ett bra case på en plats där jättemånga redan hyr ut är sannolikt svårt. Där kommer priserna på fastigheterna att återspegla den höga efterfrågan. För att kunna göra en bra affär handlar det alltså om att hitta platser där “marknaden har fel”. Till skillnad från aktiemarknaden är fastighetsmarknaden i huvudsak “dum”. Det är inga kunniga personer med särskilda kunskaper som köper vanliga hus utan amatörer som tankemässigt följer strömmen. Med rätt lokalkännedom och entreprenöriell anda kan du mycket väl vara smartare än “marknaden”.

Det mest uppenbara casen när det gäller uthyrning av hus är sannolikt två:

1. Uthyrning till utländska tillfälligt anställda på lokala företag. På större företag, eller kluster av mindre företag, kan denna kategori vara betydande
  2. Uthyrning till utländska turister. Denna grupp har inte alltid samma fixering vid Gotland, Österlen och liknande platser som personer boende i Sverige. Om du lägger upp magiska bilder från Ödebyhult på Airbnb så kommer du att få gäster, var så säker.

Sedan finns även andra case som uthyrning till studenter. Jag har själv haft en hel del studenter som hyrt rum hos mig i Stockholm. De har ofta bott på andra platser men kommit dit för att skriva en tenta eller liknande saker. Mitt boende ligger lämpligt till för den målgruppen. De har varit mycket välordnade och trevliga.

2 gillningar

Värt att notera att man inte får sätta vilken hyra som helst om du tänkt bostadsrätt… Du kan ungefär räkna att ta hem som max 5600kr för en bostadsrätt som kostar 200.000 och har en avgift på 3500 inkl el bredband och möbler. Visst är det en profit om du hittar ett sånt läge… Men många hyresrätter kan vara tillgängliga på en sådan ort också och tar inte mer än 3.5k i hyra… Då är du inte så attraktiv längre… Bostadsrätten kanske står tom halva året… Du kanske säker hyran för att vara attraktiv och då minskar ju lönsamheten… Kanske är en avgift till brf på 500 i tillägg. Givetvis får du ta mer i hyra beroende på värderingen och kanske lättare får uthyrt i större städer…

Villa kan vara bra… I små ort kanske 2m kan ge en kallhyra på 11-12k ca 150kvm… Plus el… En utgift på 15k på vinterhalvåret… Inte så lockande för många…

Meeen det finns en del objekt runt 2.5 med 4-6 lägenheter som generar mellan 250-400k - driftskostnad säg 100k inkl renvoveringskapital. Det kan vara en solid investering…

Airbnb är ett helt annat kapitel och kan vara en guldgruva… Men främmande personer som hyr ett rum, tjoar och timmar och förstör är inte för alla heller… Allt är en risk

Vad är då kontentan av denna Wall of text… Gör det bästa för dig och din son… Livet flyger förbi… Pengar är inte allt… Spara flitigt som du gör… Kanske gärna i fonder med stora bolag för att följa majoeiten av marknaden. Och skapa ett liv för ditt barn som han kan känna sig stolt i att ha växt upp i.

1 gillning

Jag hyr ut bostadsrätt och skulle rekommendera dig att bara investera delar av det istället i fastighetsaktier om du vill ta del av marknaden utan allt jobb…

1 gillning

Tack för ditt svar. Jag försöker göra allt för min son och vill bygga en trygg framtid för honom. Du nämner fonder, rekommenderar du att investera i Lysa eller hos LF där jag själv väljer fonderna?

Du sitter bra till, gör ingenting.

1 gillning

Jag gör exakt detta och även min sambo.

Det slutade med att jag köpte ett friköpt radhus för att slippa en brf. Min sambo köpte medlemskap i en brf där fri långtidsuthyrning tillåts.

Vi bor i en hyresrätt med låg hyra

Tjänar pengar på att bo :slight_smile:

1 gillning

Skulle inte förvänta mig högre avkastning än börsen. Och det blir mer jobb. Hade safe:at med indexfonder.

Och absolut behållt hyresrätten.

2 gillningar

Tack alla för ni tog er tid och svarade mig! Jag bor centralt i Jönköping och kommer aldrig bo lika billigt som jag gör nu.Jag kommer att investera pengarna hos Lysa och fortsätta bo i min billiga hyresrätt.

3 gillningar