Jag är undrar lite vad ni tänker kring lägenhetsköp. Jag jobbar på båt större delen av året och behöver bara en lägenhet att bo ett par månader om året. Jag bor på en tursitö där det är ganska sällan säljs lägenheter och jag skulle kunna köpa en och hyra ut den medans jag är borta. Jag kommer garanterat att hitta hyresgäster, antingen fast eller AirBnB medans jag inte är där. Lite fakta om mig:
Har ca 660 000 i pensionssparande i form av indexfonder (Nordnet + Lysa)
Jobbar på båt ca 6 månader av året = ingen hyra, inga matkostnar
Resten av tiden får jag boende genom mitt andra jobb på ön eller är hos föräldrarna
Så min fråga är, är det ett dumt drag att ta ut pengar för att kunna köpa en lägenhet? jag kan möjligtvis spara ihop tillräckligt mot början av nästa år för en insats men skulle som sagt kunna ta ut en insats redan idag.
Hittar du något lämpligt och har för avsikt att behålla under flera år så är det nästan alltid bra att köpa. Kan du dessutom hyra ut ganska enkelt låter det som en bra idé.
Grundläggande är förstås att du har, och kommer att ha, likvider nog att betala alla fakturor utan problem. Men det har du redan räknat ut förstås.
Ja jag tänker mig att jag kommer att hålla i lägenheten i alla fall 5-8 år till. Precis som du säger, jag kommer har råd att betala den om jag inte hittar en hyresgäst men det kommer det alltid att finnas.
Du lever NU. Hur det ser ut när du är dubbelt så gammal vet ingen. Känns detta rätt, så tveka inte. Pensionen ordnar sig ändå. Jag tror knappast nu kommer att svälta som pensionär.
Kan du inte utveckla lite mer hur tankarna går? Vad är målet med köpet? Bättre bostad under de månader du nyttjar den? Förhoppning om att tjäna pengar vid försäljning?
Vad blir avkastningen på insatt kapital när du hyr ut den efter alla kostnader (räntor, avgift till företaget som står för uthyrning, underhåll etc.)?
ha en plats och bo när jag är på ön. Man betalar fort 10 000-12 000 i månaden OM man får tag i en lägenhet
Investering, någon betalar av mitt lån medans jag är borta och sänker den
den kommer troligtvis gå upp i pris med åren framöver så vinst vid försäljning
Bra fråga vad avkastningen blir, är inte helt säker. Airbnb där kostar som billigast 2000kr per natt. Annars tänkte jag att, om jag hyr ut i längre perioder, att hyresgästen helt enkelt betalar månadskostnaderna för lägenheten
EDIT: 5. Om jag sen bestämmer mig för plugga så kan jag hyra ut den lägenheten så kan någon annan betala av den medans jag bor hos föräldrarna/studentlägenhet.
Det jag oroar mig för är att jag gjort en kalkyl och om jag har kvar mina pensionspengar investerade och fortsätter att spara så kommer jag att ha ca 20 000 i månaden vid 64 års ålder. Jag tänker att jag kanske sabbar den kalkylen, eller hjälper den med ett köp. Där vet jag inte helt hur jag ska räkna på det
Bor du i Sverige?
Kan kommande räntehöjningar påverka huspriser? Med en liten marknad kanske det inte betyder så mycket. Kan du sälja i framtiden om du behöver eller blir du fast med huset?
Om du själv ska hyra ut minst 87% av tiden, varför köpa?
Som hyresvärd kommer en del jobb. Vill du ha någon okänd i din säng och som sliter på lägenheten? Kanske bättre låta det stå tomt när du jobbar?
Äga bostäder i inflationstider är relativt bra om belåningen är låg och inköpspriset var bra.
Räkna igenom olika scenarion så ser du den ekonomiska aspekten. Det finns även känslomässiga skäl till köp, vilket oftast påverkar mest. Gå igenom dom också.
Lycka till!
Bor i Norge Bra fråga! Vet faktiskt inte, det är en ganska liten marknad så kanske att efterfrågan är såpass hög att det inte gör stor skillnad.
tänker att det är bra att köra som investering och att lånet betalas av någon annan när jag inte är där.
Att ha en okänd i min säng gör inte så mycket, inget som stör mig direkt.
Jag har också tänkt att man borde räkna på det men vet inte helt hur jag ska göra det. Antar att det är hur mycket den kan gå upp i värde, hur mycket av lånet som betalas av vs vad jag hade tjänat om jag bara hade haft pengarna i indexfonder?
Synkar halvåret med jobbet med säsongen där du vill/kan hyra ut?
Kolla även noga med föreningens stadgar för andrahandsuthyrning (om du får köra på upplägget), eller är det ägarlägenheter och helt andra villkor i Norge?
Det är det som gör det så gött, föreningarna där jag tänkt köpa har noll invändningar. Vet inte om det är en norsk eller bara där jag bor. Tråkigt att det är så bökigt här i Sverige.
Jamen precis, var lite det jag tänkte. Att jag tjänar mer pengar på att köpa och hyra ut en lägenhet än det pengarna hade tjänat på om dom legat i indexfonder under samma period. Antar att det är det som är frågan! Ibland behövs det att bolla med folk. Jag tjänar alltså mer på att ha pengarna investerade i en lägenhet än det dom hade tjänat ihop om dom legat på i en indexfond?
En av de potentiella mentala fällorna med att spara till pensionen är att behov som ligger närmare i tid förbises. Om du behöver en bostad så tycker jag definitivt att du ska använda delar av / hela ditt sparande för att lösa det - du har många års pensionssparande framför dig.
Om du funderar på att hyra ut 6-9 månader om året, vad tror då att du kommer känna dig hemma när du väl bor där?