Att köpa eller inte köpa

Jag har senaste tiden funderat mycket kring det här med att köpa eller inte köpa bostad. Jag har långt kvar till att köpa boende så jag är ingen expert, men när man säljer en bostad används väl de pengarna normalt för att betala bolånet och kontantinsatsen till nästa bostad? Hur mycket blir då egentligen över till dig i rena pengar? Hur bra håller det då att boende är en investering om du inte får så himla mycket till dig själv ändå?

Rent ekonomiskt ogillar jag tanken med att spara i 10 år för att sedan binda upp allt kapital på ett enda ställe. Om du istället fortsätter att investera de pengarna får de mycket större möjlighet att växa och de är dessutom mer diversifierade. Sen förstår jag att det finns många andra faktorer med i det här men just nu är jag mest intresserad av det ekonomiska.

I dom flesta fall när du byter boende byter du ju upp dig till ett större boende. Därmed ökar kravet på kontantinsats och således följer ofta stora delar av vinsten med till nästa bostad och blir kontantinsats där. Såvida du inte haft tur eller hållit din bostad väldigt länge (ofta i kombination med tur) och du sitter på mångmiljonbelopp som är långt mer än du behöver i kontantinsats.

När du säljer din bostad måste du lösa lånen. Sedan skall mäklaren betalas och du ska skatta på vinsten. Sedan kan du göra vad du vill med dom pengarna. Köpa nytt boende eller spela black jack.

Vet inte riktigt vad det är för herrgård du tänkt köpa om du ska spara i 10 år. Men riktigt så är det inte. du binder faktiskt upp långt mer än alla dina pengar (förutsatt att din kontantinsats är allt du har). Med tanke på hävarmen som du får när du belånar 85% och stoppar in 15% investerar du ~566,667% av dina tillgångar. inte 100%. Går marknaden upp tjänar du 6,67 SEK per krona. Likaså fast motsatt effekt om värdet minskar.

1 gillning

Jag uppfattar att fokus på bostad som investering verkar ensidigt och feltänkt. Bostaden har en en viktigare roll i livet än att främst fungera som investeringsobjekt, åtminstone om vi med det menar att bostadspriserna ska öka. Att t.ex. hyra ut rum och liknande uppfattar jag å andra sidan som en underskattad och för lite uppmärksammad aspekt.

Om det är något jag idag önskar att jag hade kunnat göra om tidigare i min bostadskarriär så vore det att ha en bostad som är större än jag själv behöver och hyra ut rum t.ex. via Airbnb. Jag har provat att hyra ut rum i huset jag bor i nu men att bo själv i en trea (eller liknande) och ha ett permanent uthyrningsrum kan förbättra boendeekonomin radikalt. Jag överväger av samma skäl att på lång sikt, när mina barn flyttar hemifrån, att åter börja hyra ut rum i huset. Det skulle då i första hand handla om att hyra ut till någon trevlig utbytesstudent. Airbnb är mer lukrativt men samtidigt är en del gäster rejält konstiga. Ska man ha ett trevligt liv själv i lägenheten är det betydligt bättre men en trevlig pålitlig person och att man då tjänar lite mindre pengar men kan sitta och dricka te med hyresgästen på kvällen, istället för att behöva hantera en massa stök och konstiga önskemål. Bor man själv funkar det att välja den lukrativa vägen men har man familj och lite mer ordnat liv väger det trevliga över.

1 gillning

Först och främst skall du komma fram till var och hur du vill bo.
Om du inte vill binda kapital i en bostad får du söka efter ett hyresalternativ som uppfyller dina behov.

1 gillning

Det går inte att säga med tanke på att både börsen och husmarknaden åker berg- och dalbana. Det senare påverkas mycket av skatter, regler och inflation osv.

Hus/lägenhet köper man för att bo i. Byter gör man primärt för att man behöver mer eller mindre plats, byter arbetsplats el dyl. Ser man det rent ekonomiskt får man ju skatta på vinsten, å andra sidan betalar du ju dina egna kostnader i ägd bostad. I hyresfastighet finns vinster, men du kan inte påverka utgifterna som du kan om du äger boendet.

Intressant tanke.
Säg att du sparar 5000 kr/månad. Då tar det ca: 10 år att få ihop en kontantinsats till en bostad på drygt 5 miljoner. Man kan lägga dessa pengar på mycket roligt istället för ett boende och dessutom slippa att vara belånad. Om du sedan dessutom amorterar hela 10000 kr/månad så tar det ändå ca: 40 år innan du har betalat av lånet! Massor med pengar och tid kan man tycka. Dessutom tillkommer räntekostnader, underhåll och renoveringar.
Mer förutsägbart och smidigt med hyresrätt tycker jag och man blir också, om livet tar en hastig ändring, mer flexibel när man behöver byta boende.
Det finns en aktör som gillar att vi äger våra saker och det är bankerna för de tjänar ju pengar på att binda upp oss med stora lån under lång tid.

1 gillning