Köpa bostad nu?

Går i valet och kvalet att investera i en bostad, en lite mindre villa, då jag är trött på lägenhetslivet och att bara ”ge bort” pengar i form av hyra. När man köper bostad kan man ju se amorteringen som ett sparande till sig själv på ett annat sätt.
Samtidigt tar det emot lite att lägga kontantinsatsen som då inte längre kan ”jobba” på i fonderna.

Spekulationstråd - är det värt att köpa bostad nu?
Vad tror ni om bostadspriser framöver?:smiley:

Förväntar mig inga exakta svar på vad som är smartast/hur jag ska göra. Bara bolla idéer!:bulb:

1 gillning

Ska du bara ge bort massa pengar till banken i form av ränta?

För att inte tala om att ge bort massa pengar till diverse företag som du behöver anlita för underhåll?

2 gillningar

Om du vill köpa bostad så ska du absolut göra det. Utbudet är fortfarande stort. I ditt ställe skulle jag försöka undvika budgivning. Det finns ingen anledning att fundera över priserna. Du bör inte köpa något med en kortare horisont än 10 år.

1 gillning

Med framtida räntor på 3,5% med drift och underhållskostnader så kommer det ta lång tid att hämta hem någon slags vinst.

Köp istället för att du vill bo där, värdera läget och känslan.

Bor själv i villa och har lägenhet som dubbeltboende, oerhört praktiskt att ha en lägenhet.

Räkna med drift och underhåll på 100,000 kr/år och lägg till räntekostnader för en 4 milj villa på ca 100,000 kronor per år.

Det kostar ca 16500 kronor per månad!

Men som sagt, köp för att du vill bo och inte enbart för att spekulera.
Ytterst osäkert att räkna med betydande vinster på fastigheter de närmaste 5 åren.
Satsa istället på flera global indexfonder

6 gillningar

Funderat på det själv och tycker det är otroligt svårt att komma fram till något vettigt svar.

Priserna här i Stockholm har stigit till helt osannolika nivåer på bara några år. Tror jag att det kommer fortsätta stiga? Ingen aning. Jag kan inte förstå hur folk skulle ha råd med dyrare boenden men jag har haft fel alla gånger tidigare när jag tänkt så. Det finns helt klart många som har/tjänar betydligt mer än mig och är bekväma med mycket hög bokostnad.

Tror jag att priserna kommer justeras ner pga konjunkturen, inflationen eller högre ränta? Tycker att det borde göra det mer än det gjort men tror inte det kommer bli mycket mer ner. Tror i så fall mer på att priserna slutar stiga lika fort.

Här var det spekulationer från någon som historiskt haft mer fel än rätt i ämnet så ta det för vad det är. :crazy_face:

1 gillning

Jag har tänkt att vi befunnit oss i en bostadsbubbla sisådär de senaste 15 åren eller så, men har tydligen haft rejält fel. Var övertygad också om ett större ras än det som varit när inflationen och räntorna rusade, men det verkar ändå ha påverkat bostadsmarknaden i måttlig utsträckning generellt. Så nu tror jag istället att i princip inget står pall som den vansinniga svenska bostadsmarknaden. (Med det sagt har jag uppenbarligen alltid haft fel i det här, så det kommer väl ett tokras till hösten istället) :sweat_smile:

Det rimliga är nog en mellanväg, lite som Martini är inne på: dagarna för de sjuka prisstegringarna som varit de senaste två decennierna är antagligen över. Det är förmodligen försent att köpa en lägenhet på spekulation och kränga den något år eller två senare och bli miljonär på kuppen. (En gamechanger skulle ju vara om regeringen gör en Reinfeldt och börjar sälja ut ännu mer av allmännyttan eller någon annan typ av bostadsmarknadsboostande åtgärd, då kan priserna möjligen börja rusa igen.) Hyresmarknaden lär dock knappast bli bättre framöver, tvärtom, och priserna på både nybyggen och äldre lägenheter stiger raskt när hyresvärdar hittar argument för rejäla höjningar. På längre sikt är ju linjen att månadskostnaderna för hyresrätter går stadigt uppåt och för ägt/lånat ryckigt nedåt.

Men oavsett så är jag ju gammeldags och tänker lite som du. De år jag stått utanför bostadsmarknaden har jag lassat in hundratusentals kronor till en hyresvärd och parallelt sett tillgångsinflationen rusa (bostadspriserna öka). Med ett ägt/lånat boende får du rimligen minst ett inflationssäkrat värde på huset om du köper i rimligt attraktiva områden, förmodligen betydligt bättre i växande regioner/städer. Amorteringen kan också som du skriver ses som ett sparande och är en (del)anledning till varför 40- och 50-talister ofta bor både billigt och bra som pensionärer.

Framförallt: vill du bo i villa med den livskvalitetshöjning det innebär är det ju en nobrainer, åtminstone jag skulle aldrig vilja hyra utan kunna fixa och anlägga som jag vill där jag bor.

Tajmingen är nog fortfarande bra, börja kolla nu så du vet vad du vill ha. Dessutom blir pengar (åtminstone på sparkonto) mindre värdefullt när räntorna sänks. Räntesänkningarna börjar när som helst och då kan det bli en temporär skjuts uppåt som riskerar att permanentad när folk dras ner i det gamla FOMO-träsket igen.

1 gillning

Scrolla igenom trådarna “Boprisfallet är nära eller bara skrämskott del 1” och “Boprisfallet är nära eller bara skrämskott del 2” för att hitta svar på din fråga…

2 gillningar

Tack för kloka tankar!!:ok_hand:

Inte lätt att säga vad som är “lagom” bostadspriser. Jag tycker också de är i högsta laget nu, men under 00-talet var de nog för låga. Det räcker att kolla på byggtakten då för att komma i de tankarna.

1 gillning

Vad har priserna sjunkit sedan ATH? 15-20 %? med höginflation de senaste åren blir de väll ändå 30-40 % sättning.

1 gillning

Nominellt har priserna tappat runt runt 15% och realt runt 25%

Enligt makroanalytiker har det värsta raset skett och man kan räkna med att bostadspriserna realt inte kommer öka fram till 2026.
Tror det är svårt att tajma marknaden, men köp för att du vill bo och utbudet är fantastiskt bra nu.
Skulderna har ökat i högre takt än lönerna så räntekänsligheten är mkt stor nu.

1 gillning

Hittar du ett hus med en totalkostnad i närheten av vad du betalar för din hyra, kommer du märka att kostnaderna minskar, medan hyrorna ökar.

1 gillning

Haha det beror på vad du är ute efter. Vill du ha frihet och inte knuten till en skuld så skulle jag säga hyra lägenhet. Vill du bo på samma ställe i 20år och betala för andra människors avkastning så skulle jag säga KÖP.

Hur lyckas man med att ducka de kostnaderna om man bor i hyrt boende? Men du kanske var ironisk, så då kan du bortse från mitt inlägg.