Jag har ett angenämt problem, men behöver tips och råd. Jag har varit på jakt efter ett hus länge, efter att ha bott i lägenhet hela livet. Jag har nu hittat ett hus, som bara behöver kosmetiska ”lyft”. Dvs inga större renoveringar på många år förhoppningsvis. Men nu är ju läget som det är, med priser som sjunker och räntor som ökar. Nu till frågan:
Om jag skramlar ihop och säljer alla investeringar, och drar ut en del från sparkonto, så har jag råd att köpa huset kontant. Är detta en bra idé? Känns som att det är kontantköparens marknad, men kan inte så mycket om detta.
Vad hade ni gjort? Väntat med hus tills räntorna sjunker igen och tar lån & därmed har kvar fonderna, eller köpa nu kontant och börja om på nytt?
Måste vara ärlig och säga att börja om på nytt skulle svida, men att ha ett avbetalt hus lockar inför framtiden! Har 30-35 år kvar till pension.
Ja alltså ränteallokeringen via huset har jag inte tänkt på, men det är väl bra så sätt att jag kan gå all in i aktier/fonder fram till pensionen och slippa tänka så mycket på räntedelen? Speciellt med allmänpension.
Hursomhelst, så är det det bästa för familjen iallafall med hus, men hur det ska se ut med lån osv eller om vi köper kontant, det är jag kluven angående…
Det kan bli svårare för dig att ta lån i framtiden. Belåna huset lagom mycket så du har en bra marginal i ekonomin. Som andra sagt kan du ju amortera mer om räntan mot förmodan skulle sticka vansinnigt.
Jag brukar inte gilla antingen eller. Varför inte 50/50?
Ta ett lån upp till så mycket ni tycker känns ok. Bra om det är under 50% av huset så ni slipper tvånget att amortera. Man kan ju göra det ändå. Men för att ha handlingsutrymme.
Ta så mycket du vågar från sparkontot (räkna med extra kostnader efter inflyttningen dock) och balansen från investeringarna.
Rusar räntan så kan du alltid sälja av och lösa lånet. Så kanske inte binda på för lång tid om du vill ha den möjligheten.
Sen är det såklart skönt att vara skuldfri men det är ju inte nödvändig att du gör det precis vid köpet
Det kan bli svårare att få lån när man blir äldre och kanske har gått i pension.
Såg nu dock att det var långt dit, läste lite slarvigt första gången och trodde du var runt 60 . Ursäkta, då var inte min kommentar så relevant.
Tror ändå inte du ska vara rädd för att ha lån, om du förvaltar dom pengarna på ett bra sätt och kan hantera svängningar i räntan är det oftast lönsamt.
Jag håller inte riktigt med om att huset är en investering.
En investering ska ge avkastning, men ett hus kostar bara tid och pengar i underhåll för de flesta.
Alltså är det ett ekonomiskt åtagande.
En investering kan det vara om du köper en fastighet med solceller, hyr ut den el dyl - så det ger mer intäkter än utgifter.
Sen kan man köpa ett hus i spekulationssyfte - alltså att man tror någon kommer värdera huset högre än du när det är dags att sälja.
Håller med, detta är det vanligaste sättet att se det. Och kanske det bästa. Men …
Kan man inte också se det som att boende är en obligatorisk (mer eller mindre) kostnad på X SEK/mån, och att köp av ett hus ger den naturliga avkastningen som motsvarar kostnaden X? Man får sätta det i jämförelse med att hyra ett boende som är den lägsta standard man kan acceptera? Minus alla kostnader dvs.
Från SCB (2022):
Hyrorna varierar i olika delar av landet, i genomsnitt kostar en lägenhet på tre rum 7 753 kr i månaden.
Man borde kunna säga (med mitt egna resonemang då ) att avkastningen för investering i ett bostadshus man själv bor i är minst ca 7800 kr per månad minus kostnader för underhåll/reparationer och finansiering.
För att få liknande avkastning på börsen efter inflation långsiktigt (5%) behöver du investera runt 1.8 MSEK.
Är huset rätt, så borde det logiska vara att köpa. Dock hade jag belånat huset till 50%.
Många glömmer bort ränteavdraget man får göra. Tror det är på räntor upp till 100000:-.
Hemligheten är enligt mej att inte bara stirra sej blind på att betala sitt hus.
Hyfsat segt att ha alla likvider i tak, väggar osv. Det kan dyka upp saker som du ännu inte vet ska hända, både bra och dåliga saker.
Frågan är väl om dina investeringar ökar mer än den ränta du betalar på lånet? Om räntan är 3,5% (minus avdrag) och om dina besparingar ökar med kanske 5-6% (som väl är ett riktmärke över tid), då lönar det sig inte att betala huset kontant.
Det “avkastar” ju boende, om man vill vara på det humöret
Men det är väl rimligt att jämföra med vad det skulle kosta att hyra motsvarande boende om det är en bra investering ekonomiskt att köpa ett visst objekt.
En hyresrätt är en garanterad förlustaffär.
Men håller med dig,
att man kan inte räkna med avkastning.
Men vad är minst risk, vinsterna börjar någonstans.
Eftersom man måste bo någonstans blir bostaden en perfekt investering sett över tid, vilket det varit de senaste 10 åren?
Låga räntor, efterfrågan, höjda reallöner.
Nu sjunker det, men någonstans vänder det.
Men som med alla investeringar finns alltid en risk. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning, och du kan förlora hela eller delar av ditt investerade kapital.
Finns två läger på de… Vissa ser de som investering andra boende…
Kan hålla me om att de är investering på livskvalite å ett boende samt de finns inge billigare boende som i hus… Så tycker vi iaf…