Hej!
Ny här, läst lite!
Jag har fått en 4mil i ärv nu, oväntad. Hyr bostad i nuläget, och har lån på bil.
Velat köpa hus med min sambo ett tag men inte passat av olika orsaker, men nu passar det med inkomst + då pengar på banken.
Hur ska jag göra här då jag vill köpa hus?
Ska jag bara lägga kontantinsats och lån på resten?
Ska jag betala ner bilen och bli av med lånet?
Alltså, investera på börsen och ha lån på hus, äga bil?
Behöver lite råd då jag är lite spontan för att se vad som är det smartaste för framtiden…
Tack för inputs!
Se för hel–te till att gå till en jurist och skriv ett samboavtal om det är så att du kommer casha in mer i huset än din partner! Har flera kollegor som varit förälskade, köpt hus och lagt ner hela sin själ (och plånbok) i villan och sedan skiter det sig med förhållandet. Ingen har råd att lösa ut den andre osv… Och allt jobb och pengar den ena har lagt ned är puts väck.
Annars är en balans eftersträvsamt. Lagom med lån, lagom investerat, lagom på bankkontot, en balans helt enkelt. Ett betalt boende är vansinne ur flera aspekter. Att ha med banken i bostaden är en trygghet mot t.ex. lagfartsbedrägeri. Över tid kommer alltid börsen överträffa bolånets ränta, och värdeutvecklingen på bostaden skiter fullständigt om du har lån eller inte.
Bilen misstänker jag är en blancokredit, den hade jag nog löst.
Angående billånet beror det på villkoren för återbetalning. Det finns de lån där man måste ersätta långivaren för den ränta de skulle fått in om man följt återbetalningsplanen hela vägen. Har man sådana villkor kan man gott låta bli att lösa lånet i förtid. Har man inte sådana villkor är förtida inlösen en god idé.
Jag håller med tidigare inlägg om vikten av samboavtal. Det kan verka oromantiskt, men det är mycket viktigt. Du och din sambo tycker om varandra idag, men livet kan ta tvära kast. En konsultation med jurist tar inte särskilt lång tid, är inte så värst dyrt och skyddar dig mot en av de större ekonomiska smällarna i livet.
Angående belåningsgrad på hus finns det flera läror. Personligen har jag valt att lägga mig på precis 50% belåningsgrad och rörlig ränta, trots att jag hade kunnat betala av hela lånet imorgon om jag velat. Jag slipper amortera, jag kan jaga trevliga boräntor och jag har en hävstång i mina investeringar på börsen. Det passar mig, men är säkert för defensivt/aggressivt för andra.
Det är inte fel att vänta ett tag innan du använder pengarna. Du är miljonär nu och har massor av möjligheter, men det betyder inte att det är bråttom. Låt situationen och känslan sjunka in och fatta sedan väl avvägda beslut.
Ett samboavtal är betydligt enklare än ett äktenskapsförord dessutom. Ni behöver tänka på
Ska vi även reglera möbler och hushållsmaskiner eller ska vi dela dessa lika?
Ska ni båda gå in med pengar och låna och hur mycket ska ni äga var?
Vad ska hända om någon av er dör? Testamente är mer eller mindre ett måste vid en samborelation som äger fast egendom (eller brf). I annat fall ska man vara medveten om att det är föräldrar/syskon som tar över din andel av boendet och ska lösa försäljning/kräva ut på gatan, casha in sin andel m.m. med din sambo.
Pga ovan rekommenderar jag att du ändå uppsäker en jurist och betalar upp till 5 000 kr för att få detta löst. De flesta betalar minst detsamma för en årlig service på sin bil men sen snålar de med juridik potentiellt värt miljoner…
Om du ska investera på börsen eller sikta på att minimera lånet på huset är inte en fråga som bara kan svaras på med matematik.
Det beror också på hur du känner inför risk. Som någon skrev, om det är möjligt, skynda inte. Stöt och blöt med din partner under en tid.
Om du inte har varit alltför aktiv på aktiemarknaden förr; det kommer komma rejäla dippar där du iaf för en tid förlorar stora summor, om du ligger exponerad där. Hur det kommer kännas är svårt att veta i förväg men försök iaf att ta med den aspekten i ditt avvägande.
Betoning på dina skulder, din sambos eventuella skulder är inte din skuld.
Sätt in resterande pengarna på flera sparkonton hos någon bank som ger bra ränta, samt har insättnings garanti, dvs max 1 miljon 50k.
Går banken i kk eller blir insolvent så garanterar Riksgälden dina pengar så länge du är inom beloppet.
Så det blir väl 3 banker eller 3 konton, vet inte om det går att ha flera sparkonton på samma bank o hamna inom garantin.
Vänta ett halvår, läs på, kolla på dina hus, köp inget men studera inom marknaden du tänker hoppa in på.
Köper du sedan ett hus så bör du se till att allt du betalar för, står på dig.
Har du barn så kan du alltid spara till deras framtid.
Berätta sen inte för andra att du är skuldfri eller att du ärvt ett större belopp.
Båda dom kan leda till problem, och även om det skulle vara skönt att berätta, så finns det ingenting som blir bättre av att berätta om att du har pengar.
Rent ekonomiskt är det långsiktigt smartaste att ha sitt hus belånat.
I alla fall om man i övrigt har bra marginaler i sin ekonomi och klarar feta oväntade smällar som rejäla ofta kortare börsfall , 16% boräntor och 10 dubblade kostnader för el som jag upplevt kortare perioder.
Vissa ser ett stort värde i att i princip vara helt skuldfri.
Om man inte litar på sig själv helt ekonomiskt är det tryggast också.
Och om man vill vara maximalt immun mot alla typer av katastrofer är maximalt skuldfri alltid säkrast.
Ekonomiskt balanserad avvägning som skulle passa oss om vi var i ert läge ( Jag och frun ligger en del över medianinkomst .)
Belåna huset till viss procent. Att ha lån på säg max 1-2 MSek eller max 50% av husets värde skulle jag känna mig bekväm med. Välj amorteringsfritt. procentsatsen belåning sjunker typiskt sakta med åren ändå. kanske med 1-2% årligen
lånet kostar netto ca 2,1 % nu och trligen framöver. Pengar ni har pga “onödigt lån” kan man över längre tid räkna med väl förvaltade stiger härad med 4% årligen. Dvs lån lönar sig typiskt över tid. ’
Dessutom har ni då mer dynamik för “shit happens” och ev ideer om vad ni vill med med tillgängligt kapital.
Ex Många äldre som betalat av sina lån och som vill ex låna till ett sommarhus eller en husbil nekas lån pga av ålder. Spelar ingen roll att dom har tillgångar i en skuldfri villa.
Den sitsen slipper man om man har pengarna lånade redan.
Du behöver inte antingen gå in med allt i huset, eller bara ta kontantinsatsen och resten på börsen. Du kan göra en mix.
Räkna på din/er inkomst kontra vad den totala boendekostnaden blir på huset. Bor ni i Stockholm är det ju en sak jämfört med [insert random liten ort långt från stad här]. Räkna, känn efter, fundera osv.
Vi behöver lite mer info innan några rekommendationer kan ges.
Lite skillnad om du tjänar 200k eller 2M per år.
Lite skillnad om du ska köpa hus för 5M eller 20M.
Lite skillnad om du har 500k lån på bilen med 8% ränta eller 50k med 1.95% ränta.
Att köpa lägenhet för att hyra ut är inget jag skulle rekommendera. Många bostadsrättsföreningar har tuffa regler och du får inte ta överpris. Dessutom finns risk att du får en oseriös hyresgäst som har svårt att betala hyran eller förstör lägenheten. Jag tycker du har fått många fina tips. Se till att du får ränta på pengarna,gå på många husvisningar för att hitta drömhuset. Investera så mycket att du känner att du får en bra månadskostnad på ditt hus. Vill du ha extra inkomst av kapital så kolla in utdelbingsfond er och krydda med ett par bra utdelningsakter. Lycka till