Alternativt 1 har en viss potential i och med att räntan är 5 % och den genomsnittliga avkastningen på börsen är ca 7% över tid. Eller om man lyckas hitta en kurs taket. Men risken är allt för hög.
Frågan är oxå vad de kostar att driva huset?? Vad man har för kostnader med dagens boende??
Vilket är lägst då…
Bästa är att hyra ut den å håva in pengar på de… Den är större än belåna fastigheten å investera på börsen å samtidigt ha räntan på lånen samt boendekostnaden…
Gällande alternativ 2 så anser vissa att det finns ett värde i att ha pengar i handen, för framtida investeringar, oförutsedda utgifter etc. Livssituationen kan ändras och någon garanti för framtida lån finns inte. Frågan är om man tycker det är värt kostaden om 1%.
Visst kan man argumentera för att det är riskfyllt med rörlig ränta. Men om man är taktisk och binder i 10+ år och sätter ihop en portfölj med rimlig standardavvikelse är sannolikheten snarare extremt låg att inte klå sin boränta, och samtidigt har man mer likvida tillgångar.
För att svara på frågan så har jag personligen inga problem med belåning för investeringar. Varken indirekt genom att ha ett bolån samtidigt som man investerar. Eller hävstång med värdepapperskredit. Med måtta!
Men jag är ändå relativt ung och införstådd med vad allt det här innebär. Det bör också finnas ett tydligt mål med det. För mig är det enkelt då jag är i “get rich”-fas". Är man mitt i livet kanske det ser annorlunda ut
Men det viktigaste är det psykologiska. Att kunna hantera stora börsnedgångar och förstå varför man eventuellt gör som man gör.
Du har ett hus som kostar pengar (försäkring, underhåll, fastighetsavgift etc). Att låna två miljoner för att i snitt tjäna 7% när räntan är oförhandlingsbara 5% känns som en väldigt liten uppsida mot alternativ 4.
Nu vet vi inte var huset ligger heller, ålder och skick i övrigt. Och som du sammanfattar:
Detta är viktigt: Horisonten. Och kanske viktigast:
De flesta är inte så tuffa när klockan är tre på natten och de vet att de belånat mormors hus till 50%, huspriserna rasar pga världsläget och börsen lever jävel. Decennieperspektivet hjälper föga mot dålig nattsömn.
Huruvida nominella 7% är förväntad avkastning på t.e.x börs/långräntor de närmaste 10 åren är en annan diskussion. Men en som jag tycker är relevant för trådstarten. Jag tror den är högre Men det är spekulation på hög nivå, det erkänner jag…
Men visst, 5% ränta är en tuffare kalkyl. Man kan exempelvis binda i 10 år på 4,0% idag även om trådstartens premiss är 5%. Så den får vi utgå ifrån.
Angående drift/underhåll på huset så är det ju irrelevant för frågeställningen belåning/icke belåning i sig. Antingen borde man bo i det eller hyra ut det, och få behållning av det. Oavsett!
Så kanske det är… Men allt under 100% belåning är god nattsömn för mig så jag kan inte relatera Så länge man har panten i bakgrunden!
Men visst finns det svansrisker där det här scenariot skulle kunna gå riktigt illa. @AliceG Du får helt enkelt fundera på varför du ska ta risk från första början och din livssituation. “Behöver” man inte ta risk ska man inte nödvändigtvis ta risk heller.
Och eftersom en central förutsättning var att fastigheten ska behållas blir det väldigt riskfyllt att låna mycket. För om man nu vill behålla huset så kan man inte sälja för att täcka lånen.
Ett lån på 2 miljoner me 5 % ränta blir typ 8.300 kr i månaden, med ränteavdrag så blir kostnaden strax under 6.000 kr för din plånbok…
Du får en kostnadsökning me 6.000 varje månad, de är de som kostar dig… Sen är frågan va vinsten blir på de investerade?? Även frågan när??
För lite information.
Vet ju inte vilka andra förutsättningar som gäller.
Hur ser ekonomin ut i övrigt?
Ska man bo i huset?
Har man lån på ett annat hus samtidigt?
Kan man hyra ut huset?
Etc.
Jag som redan har ett hus hade antingen sålt huset eller hyrt ut.
Om huset skulle befinna sig på bättre plats eller vara finare finns alternativet att man flyttar dit och säljer nuvarande bostad.