Vi kan säga att huset ska behållas som en nuvarande eller framtida bostad till familjen.
Ekonomin är i övrigt god med marginal för övrigt sparande och tillräckligt med buffert för att förvalta bostaden.
Vi kan säga att huset ska behållas som en nuvarande eller framtida bostad till familjen.
Ekonomin är i övrigt god med marginal för övrigt sparande och tillräckligt med buffert för att förvalta bostaden.
Jag personligen skulle i detta läge istället ta drt belopp du hade tvingats betala i ränta & sätta in på börsen varje månad (eller mer de månader du har möjlighet till det).
På så sätt har du möjlighet att sluta lägga undan de pengarna på lång sikt ifall det blir tight någon månad, och du behöver inte oroa dig för vart räntorna är på väg.
Sure - mindre ränta-på-ränta men också på många sätt säkrare.
Om du ska bo i huset liknar det vår situation fast tvärt om. Skillnaden är att vi amorterat ner till 50% belåning istället för att låna upp till den nivån.
När det amorteringsgrundande värdet för vårt hus justeras om om 6 månader kan vi välja amorteringsfritt.
Då planerar vi att sluta amortera och istället öka månadssparandet i indexfonder med samma belopp.
Vi har möjlighet att betala av hela lånet med investerat kapital om vi vill. Vi väljer alltså att låna och investera.
Planerar att bo kvar i huset ca 10 år. Efter det hoppas jag på mindre och billigare boende eller hyrt boende.
Jag tänker också att det upplägget motiverar till ett större sparande. Det är liksom inte lika roligt att bygga på ett redan stort belopp. Så både en mindre risk och en större sparglädje ![]()
Din situation liknar mer vår faktiska situation än det hypotetiska exemplet jag presenterat i tråden.
Vi har nyligen köpt hus till ett betydligt lägre belopp än vad vi budgeterat för (vi valde en småstad istället för Stockholm…) Så nu sitter vi på ett hus med under 50% belåning samtidigt som vi har på tok för mycket pengar på räntekonto och velar mellan att investera eller amortera.
Föreslår man 2. är det bäst att förbli skuldfri.
Tack för er input i tråden! Jag har funderat och kommit fram till följande:
Det är oklokt att ha pengar på sparkonto med 4% ränta som inte ska användas till investeringar i närtid, om man samtidigt har bolån med 5% ränta.
Att avvara 8000 kr i månaden i bolåneräntor (innan avdrag) för att trygga en vinst om drygt 900 000 kr om 20 år (7%-5%=2% vinst per år) känns inte så jättelockande. Särskilt inte när man är närmare 40-strecket som jag. Bättre att maximera livet här och nu i så fall och exempelvis gå ner i arbetstid. Vi vet aldrig hur lång tid i livet vi har kvar.
Om räntorna går ner kan beslutet så klart omprövas.
Om du lyckas hitta en köpare för 4 så varför inte
Värdet om 2 år kanske 2 mille?
Egentligen har ju alla som har bolån och samtidigt sparar i fonder belånat sig för att investera så det är ju inte ett ovanligt fenomen. Det är väl egentligen antagandet om en ränta på 5% och att drämma till med 50% belåning från tidigare obelånat som gör det tveksamt.
Nu var det ju tydliga regler för svaren här men annars kanske binda räntan på lägre nivå + låna ett mindre belopp att investera vore ett lite mindre risky alternativ.